Oslo Runway gjør comeback
Foto: Ignat Wiig

Oslo Runway gjør comeback – slik blir den nye norske moteuken

– Skal heie frem de norske merkene som tar samfunnsansvar.

Etter at Oslo Runway ble avlyst i vinter, grunnet blant annet raskt vekst, har mange lurt på hva som vil skje med den nye norske moteuken.

I høst ble Norges nye mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo arrangert for første gang i hovedstaden. Dette var i regi av Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival. Til tross for tre dager fylt med mote og kunst, fikk arrangementet likevel blandede tilbakemeldinger fra mote-Norge.

Nå gjør Oslo Runway comeback.

Moteuken kommer tilbake i august 2020, og vil ha det nye Munch-museet i Bjørvika som hovedarena. Nytt av året er at programmet er redusert til én dag full med visninger av norsk bærekraftig design.

– Med en fantastisk hovedarena som det nye Munch-museet i Bjørvika, er det lagt til rette for å skape noen historiske norske visninger, sier Ditte Kristensen, daglig leder i Oslo Runway til Melk & Honning.

Hun forteller at de begynte å ha dialog med Munch-museet allerede for to år siden, og at det er en stor ære for dem.

– Munch er anerkjent i hele verden, og noe som vil være med på å skape enda mer oppmerksomhet rundt de norske merkene.

Blir det kun bærekraftig mote som vil bli vist?

– Vi skal være med på å skape en bransje som tar ansvar for en bærekraftig fremtid. Vi skal heie frem de norske merkene som tar samfunnsansvar og vi skal gjøre det enklere for forbrukerne å ta mer bærekraftige valg.

– Ved at vi i tillegg har skapt plattformen Fushion Oslo, som er åpen for alle, så kan vi også ta opp temaer som kan bistå med og dele hvordan den kreative bransjen jobber med bærekraftsinitiativ til forbrukere og presse gjennom utstillinger og talks.

Les også
Must haves på 17. mai-frokosten

Les også: Slik blir nye Stockholm Fashion Week

Fushion Oslo med ny tematikk

Også mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo er tilbake i 2020. Dette er en kulturplattform som forener norsk mote, kunst og kultur. Denne gangen går arrangementet av stabelen på DOGA Design og Arkitektur Norge i Oslo, den 14. mars.

En overordnet tematikk innføres som hver sesong skal fungere som et utgangspunkt og en paraply for alle arrangementer, visninger og utstillinger. Denne sesongens tema vil være From Though to Action.

– Med et overordnet tema From Thought to Action, vil vi utfordre den kreative bransjen til å dele og inspirere gjennom flere aktiviteter som vil være mulig for alle å oppleve, sier Kristensen til Melk.

Festivalen har som ambisjon å være landets ledende plattform for å synliggjøre en kreativ bransje, og å skape det største halvårlige kulturarrangementet i Norge. Også denne gangen vil Fushion Oslo være åpnent for publikum.

I tillegg har Oslo Runway og Fushion Oslo inngått en avtale med pressebyrået Patriksson som offisiell kommunikasjonspartner.

Les også: De skandinaviske moteukene: Står Stockholm for fall? Og hva gjør København så riktig?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer