Crazy Rich Asians

Norske moteaktører boikotter Black Friday

Men er det noe mer enn et markedsføringsjippo?

Det mange anser å være årets største shopping- og salgsdag i USA har fått solid fotfeste, også her til lands. I år går Black Friday, som tradisjonelt sett kickstarter julehandelen, av stabelen fredag 29. november – selv om mange allerede har tyvstartet med den såkalte Black Week.

Stadig flere norske moteaktører tar avstand fra den elleville dagen preget av rabatter, lange køer, nettbutikker som kræsjer på grunn av stor pågang og ikke minst impulskjøp. Flere velger å heller gi deler av omsetningen til veldedige formål, stenge butikkene eller også å ignorere dagen helt.

Les også: Salg hele året: Trenger vi egentlig å kjøpe noe til full pris?

Èn av tre angrer på Black Friday-kjøp

Karoline Hestnes i Fashion Revolution roser aktører som velger å stenge for salg på Black Friday som en protest mot salgskampanjen.

Karoline Hestnes
Karoline Hestnes. Foto: Gitte Paulsbo

– Det synes jeg er tøft og absolutt et stunt for å understreke at vi ikke trenger denne typen salgskampanjer i et land hvor de aller fleste har det de trenger. Og i en verden hvor vi er nødt til å bekjempe bruk-og-kast mentaliteten som et grep for å nå bærekraftsmålene våre innen 2030.

– Flere velger i år å ikke gi rabatter, men å gi til veldedighet. Hva tenker du om det?

– Små aktører og merkevarer burde også kunne komme opp med kampanjer for å vise ansikt, og ikke forsvinne i de massive salgskampanjene til større kjeder og aktører. Jeg synes det er positivt at de velger å gi til veldedighet framfor en ren priskutt-kampanje.

– Personlig ønsker jeg i hovedsak initiativ av det positive slaget velkommen. Vi som handler kan også ta ansvar ved å ta et aktivt og mer bevisst valg om hvor vi vil velge å legge igjen pengene våre. Eller om vi skal la være å handle i det hele tatt.

– Lykkefølelsen vi får fra å handle varer også relativt kort for de fleste. En nylig undersøkelse kan vise til at så mange som én av tre briter angrer på kjøp de gjennomførte på Black Friday eller Cyber Monday.

Utelukkende positive tilbakemeldinger

For tredje året på rad tar Vagabond initiativ til et annerledes Black Friday-budskap. Det svenske skomerket vil ikke tilby rabatter, men heller bruke 10 prosent av helgens omsetning til å støtte Humanium Metal by IM. Dette er en veldedig organisasjon som distribuerer metall fra destruerte skytevåpen. Inntektene bruker organisasjonen til å skape trygghet for mennesker som lever i områder med vold.

Anna Fahle Björcke.

– Vi tror at det tradisjonelle Black Friday-tilbudet bidrar til at man kanskje handler litt mer enn det man hadde tenkt eller behøver. Det er ikke holdbart i lengden, sier Anna Fahle Björcke, Head of Communications i Vagabond til Melk & Honning.

– Vi er klar over at mange av våre forhandlere velger å kjøre Black Friday på «vanlig vis» og dette respekterer vi naturligvis. Men vi vil med vårt opplegg presentere en alternativ måte å møte denne intense shoppinghelgen på. Og oppfordre til å kun kjøpe det du virkelig elsker.

Björcke forteller at tilbakemeldingene har vært utelukkende positive, også fra bransjen. Hun håper på en bra respons i år også.

– Samarbeidet vi gjør på Black Friday er ett av mange. Vårt veldedighetsarbeid er systematisk og bygger på at jo bedre vi gjør det som selskap, dess mer kan vi fordele på de ulike eksterne organisasjonene som gjør en fantastisk innsats. De fokusområdene vi har valgt er helse, unge og utstøtte, samt miljø og klima. Humanium Metal by IM faller innunder unge og utstøtte og retten til et godt og trygt liv.

En helt vanlig dag

Holzweiler har boikottet Black Friday opptil flere ganger. Mens merket i 2017 valgte å stenge butikken og heller oppfordre kundene til å gi penger til Kirkens Bymisjonen, solgte de i fjor kun et begrenset antall av de populære oransje hettegenserne til full pris. Her gikk alle inntektene til Kirkens Bymisjons julekampanje «Gled en som gruer seg til jul».

– Vi ønsker å ta avstand fra det enorme salgs- og kjøpepresset Black Friday skaper. Både våre egne butikker og flere av våre kunder føler seg presset til å dumpe prisene, sa Susanne Holzweiler til Melk & Honning i fjor.

I år vil merket behandle Black Friday som en helt vanlig dag. I en mail til Melk & Honning skriver de at de tenker det er et fint budskap i det også. De ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

– Vi kaller det Do Good Friday

– Nina Jarebrink har aldri vært med på Black Friday, og vi har heller ingen ambisjoner om å gjøre det heller, da denne typen shoppinghysteri som forekommer visse steder ikke er noe vi ønsker å delta i, sier Nina Jarebrink til Melk & Honning.

Nina Jarebrink. Foto: Jocke de Rooy

– Vi selger tidløse plagg som kan styles opp og ned, og som skal holde og være aktuelle i mange år fremover. Dette stadige fokuset på salg er ikke positivt for noen.

Merket velger i år å gi 10 prosent rabatt på leie av antrekk, i tillegg til å gi 10 prosent av all omsetning denne dagen til Vi-Skogen. Dette er ifølge Jarebrink en organisasjon som gjør en fantastisk jobb for både miljø og mennesker.

– I år bestemte vi oss for å sette fokus på noe bra istedenfor å bare boikotte Black Friday. Vi kaller det Do Good Friday, og ønsker med dette å inspirere andre til å gjøre liknende tiltak.

– Hvorfor gir dere rabatter på leie av antrekk, og ikke salg?

– Vi ønsker å gi våre kunder en større valgfrihet når det gjelder å kjøpe eller leie. Våre leiepieces finnes kun én av hver, så her er det å kjøpe ikke en mulighet. Vi håper og tror at folk heller bidrar til en god sak istedenfor å få den rabatten i kassen. De ser ut som at det er flere som ønsker dette, da vi har flere shoppingbookinger på fredag i vårt showroom.

– Ikke kjøp bare for å kjøpe

Jarebrink tror boikotting av Black Friday har noe for seg.

– Det kan få kundene til å stoppe opp og tenke over sine shoppingvaner. Og at de heller burde satse på færre plagg i gode kvaliteter fra mindre aktører som ikke overproduserer, og som holder seg fine år etter år. No fast fashion. Da anbefaler jeg heller brukte klær av god kvalitet om ikke lommeboken tillater nytt i god kvalitet.

– Men vil ikke folk shoppe og bruke mer penger når de vet at en del går til veldedighet? Det vil jo føles godt å shoppe.

– Jeg tror ikke at kundene nødvendigvis kjøper mer på grunn av dette. Men at de heller legger den planlagte shoppingen til denne dagen for å kunne bidra til noe bra på noe som kanskje likevel var planlagt å kjøpe. Så det er i dette tilfellet en vinn-vinn-situasjon.

– Er det ting som man har planlagt å kjøpe lenge, så er det absolutt smart å kjøpe det på denne dagen til en bedre pris. Men ikke kjøp bare for å kjøpe.

Give Back Friday

Også varehuset Eger i Oslo ønsker å bruke Black Friday til noe annet enn kjøpepress, nemlig Give Back Friday. De har inngått samarbeid med Blå Kors sin frivillighets-satsing, tidgiver-konseptet. Her deler man litt av tiden sin med noen som strever litt med å mestre hverdagen.

– Eger-kundene er samfunnsbevisste, og vi ønsker å tilby noe annet enn handlepress nå frem mot jul. Vi har stor sans for tidgiver-konseptet til Blå Kors, og håper at vi med Give Back Friday og samarbeidet med Blå Kors frem mot jul kan inspirere flere til å prioritere å gi av tiden sin, sier Annette Lund hos Eger i en uttalelse.

Førstkommende fredag vil Blå Kors ha stand på Egertorget hvor det vil bli servert gløgg og pepperkaker. Frem mot jul vil det også arrangeres gratiskonserter med kjente artister i Lysgården på Eger.

– Vi synes det er veldig positivt at Eger ønsker å knytte seg opp mot tidgiver-konseptet vårt, og håper at samarbeidet kan bety noe for dem vi møter gjennom arrangementene vi skal ha på Eger og Egertorget frem mot jul. Vi synes også det er veldig positivt at Eger med sin Give back Friday knytter dette opp mot et eksisterende fenomen og vender det til noe positivt, som en slags positiv motsats. Det er fint å fokusere på det positive fremfor å bruke pekefinger, sier Kjetil Haga, generalsekretær i Blå Kors.

Les også: Kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft?