– Vi ønsker å ta avstand fra dette enorme salgsfokuset, sier designer Susanne Holzweiler.
På fredag er det tid for den amerikanske tradisjonelle salgsdagen som har fått navnet «Black Friday». Butikkene oser av salgsplakater og tilbud. For noen kan det være muligheten til å kjøpe noe som har stått på ønskelisten en lang stund til en rabattert pris, men får flesteparten bidrar det kanskje bare til at man går over stokk og stein og kjøper ting man egentlig ikke har behov for.
Derfor tar flere norske moteaktører avstand fra Black Friday i år. Varehuset Eger, konseptbutikken F5 og det norske klesmerket Holzweiler er blant de som heller fokuserer på «Give Back Friday».
– Når Black Friday er blitt den dagen den er, håper vi at vi kan klare å flytte fokuset over på noe annet som er viktigere, som Kirkens Bymisjons juleaksjon «Gled en som gruer seg til jul», sier Susanne Holzweiler som er en del av designertrioen bak merket.
Holzweiler ønsker ikke å bidra til salgs- og kjøpepresset mange føler rundt juletider. De skal bruke førstkommende fredag på å rette fokuset mot de som ikke gleder seg til jul på grunn av ensomhet. En ny undersøkelse viser faktisk at dette gjelder én av ti av Norges befolkning.
Holzweiler samarbeider derfor med Kirkenes Bymisjonen sin juleaksjon som fokuserer på å glede noen som gruer seg til høytiden. Det norske klesmerke skal stenge butikken i Oscars Gate/Hegdehaugsveien hvor de heller vil dele ut Kirkens Bymisjons hjemmestrikkede oransje skjerf og klementiner. Holzweiler sin nettbutikk og butikken på Fornebu vil holde åpent, men 20% av all omsetning vil gå til den veldedige organisasjonen.
– Vi ønsker å ta avstand fra dette enorme salgsfokuset. Både våre egne butikker og flere av våre kunder opplever salgspresset og føler seg presset til å dumpe prisene. Vi ønsker ikke å være en del av en bransje der vi trener opp sluttkunder til å kun handle på salg. Vi ønsker ikke å bidra til et forbrukersamfunn der vi kun er ute etter det beste tilbudet til lavest pris, forklarer Susanne Holzweiler.
Butikken F5, som har fokus på norsk design, skal ikke ha noen tilbud under «Black Friday». Isteden skal de gi 10% av alt salget til organisasjonen Amnesty International. F5 gjorde det samme i fjor.
– Bakgrunnen for at vi gjorde det i fjor var egentlig mest en dårlig magefølelse av hele Black Friday-opplegget. Salg og tilbud kan absolutt være fint, men i mote-retail tar det jo helt av, og butikkene selger nesten ikke varer på fullpris lenger. Vi synes det er synd for alle som forsøker å drive i denne bransjen. Når enkelte aktører kjører «Black Friday Week» er det på tide å si stopp, forteller grunnlegger av F5 Alexander Krystad Marthinsen til Melk & Honning.
Derfor benyttet de heller anledning til å fokusere «Give Back Friday» ved å støtte en veldedig organisasjon.
– Amnesty var en naturlig aktør å velge. Vi har neppe rekordomsetning nå på fredag siden vi ikke har noen rabatter, men vil gi 10% av det vi omsetter for Amnesty uansett, og håper at flere aktører vil vurdere alternative løsninger som denne, og at forbrukerne tenker over hvor de legger igjen pengene sine. Støtt små, uavhengige, lokale butikker og organisasjoner som jobber med viktige ting. Ikke store kjeder som pøser ut lavkvalitetsprodukter til køddepriser. Det er vår oppfordring, sier Marthinsen.
Varehuset Eger ha flere tilbud på fredag, men de skal også fokusere på å gi noe tilbake. Deler av omsetningen skal gå til Frelsesarmeens julegryte.
– Vi håper dette kan være med til å sette en fin ramme rundt Black Friday konseptet i Norge, og at «Give Back Friday» kan vokse seg større i årene som kommer, forteller Nina Buzzi som er direktør på Eger.
Eger mener at tilbudsdagen bidrar til en bruk- og kast mentalitet. De vil heller har fokus på varer av høy kvalitet og lang varighet grunnet at det er mer bærekraftig.
De oppfordrer også kundene sine til å vippse en valgfri sum til Frelsesarmeen denne dagen og håper på å få samlet inn et større beløp.
– Vi er stolte av å innføre et konsept som gir tilbake til Frelsesarmeens julegryte, og håper dette kan bli en ny norsk tradisjon hvor vi kan hjelpe deler av lokalsamfunnet til en bedre hverdag, avslutter Buzzi.
Hovedbilde: @Holzweiler
Les også: Norske designere tolker prinsessekjoler