Bilde: fra en moteserie hos Wall Street Journal

Netthandel tar av, men hvordan skal posten klare å levere alle pakkene?

– Vi har opplevd en enorm vekst.

Tilbake i 2017 tok Melk & Honning pulsen på netthandel. Retail var for lengst i krise, og butikker og kjøpesentre over hele verden gikk konkurs. Tilgjengelighet og utvalg på nett gjorde at folk var i ferd med å ta innover seg det positive ved netthandel – og endre vaner for fullt.

Så kom pandemien skliende inn på et bananskall, og gjorde livet ytterligere surt for de fysiske butikkene. Mange måtte kaste seg rundt for å opprette digitale løsninger for å ikke umiddelbart bukke under.

I november og desember i fjor julehandlet nordmenn inn til ny rekord på svimlende 124 milliarder kroner. Posten opplevde en all-time high i ukene frem mot jul, skriver E24. Samtidig kommer nye aktører til.

For ettersom nettshopping øker, hva gjøres med distribusjon? Hvordan skal man egentlig klare å få levert den voldsomme mengden varer som bestilles ut til de tusen hjem?

Melk & Honning har tatt en prat med noen av de ulike aktørene for å prøve å finne ut hva planen deres er.

Les også: Slik tvinger koronaviruset moteaktørene til å tenke nytt

Posten: – Historisk høyt pakkevolum

– Det har vært en formidabel økning i netthandelen det siste året. Det kom et taktskifte da Norge stengte ned i mars i fjor, og vi merket umiddelbart at det ble en kraftig økning i pakkevolumet på våre terminaler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, kommunikasjonssjef i Posten.

– Det ble på svært kort tid høyere enn vi noensinne tidligere har opplevd. Men vi har moderne terminaler med stor kapasitet, så det gikk veldig fint.

Han forklarer at en annen konsekvens av pandemien er at folk i stor grad ønsker å få pakkene levert hjem på døren.

– Så den delen av virksomheten vår som er knyttet til hjemlevering har fått veldig mye å gjøre, sier han.

Ifølge Pettersen måtte de hente inn 600 ekstra medarbeidere for å håndtere det enorme pakkevolumet.

Kenneth Tjønndal Pettersen. Foto: Posten

– Disse jobber i hovedsak på terminalene og som bud. Vi leverte i desember ut rundt to millioner pakker i uken. Det er et historisk høyt pakkevolum.  

Les også
De 11 fineste uteserveringene i Oslo

Per nå har Posten rundt 1700 utleveringssteder for pakker, samtidig som de det siste året åpnet flere Post i butikk, pakkeutleveringer og døgnåpne pakkebokser.

– For oss er det viktig at kundene på en enkel måte kan hente eller få levert pakker. I løpet av året har vi som mål at kundene våre skal kunne velge blant 3000 utleveringssteder over hele landet.

– Posten er også i ferd med å sette ut pakkebokser over hele landet. Dette er bokser som er tilgjengelig hele døgnet og hvor kundene bruker sin egen mobil til å åpne boksen hvor pakken ligger. Disse har vært utplassert flere steder i Oslo dette året og blitt veldig populære. Vi har derfor besluttet at de skal utplasseres flere steder i landet. I løpet av året skal det være satt ut Pakkebokser på 1000 ulike steder i landet.

Grønt fokus og fleksibilitet

Pettersen forklarer at de er opptatt av at leveransen skjer på en mest mulig miljøvennlig måte og at det skal være fleksibelt.

– Raske, grønne leveranser er viktig for oss. Vi bygger også opp stor fleksibilitet i måten kundene kan få overlevert pakkene. Noen foretrekker å få den levert på døren, noen vil ha den i postkassen, hente den på Post i butikk eller i en Pakkeboks.

Det er ikke til å komme bort fra at det enkelte steder har vært voldsomt lang kø på Post i butikk det siste året.

Pettersen mener dette i hovedsak handler om at det er innført en rekke koronatiltak, blant annet regler om avstand.

Per nå ser han ikke på andre pakkedistributører slik som Helthjem, som ble lansert i 2015, som noen konkurrent.

– Hva gjør Helthjem som Posten ikke gjør, spør han seg.

Helthjem: – Vi tar større og større markedsandeler

– Posten har en ledende posisjon i markedet hvor Helthjem er en sterk utfordrer, men vi tar større og større markedsandeler og kundene begynner å foretrekke vår enkle måte å levere på, mener daglig leder i Helthjem, Anders Angen.

Les også
Dette er sommerens beste stiltips

– Jeg tror også at økt konkurranse får alle aktørene til å skjerpe seg og utvikle nye og innovative konsepter, som bare er vinn-vinn for kundene.

2020 var et rekordår også for dem.

– Vi har opplevd en enorm vekst. I desember alene leverte vi over 1,4 millioner pakker over hele landet, noe som er en økning på 150 prosent opp mot 2019.

Ifølge Børsen fikk firmaet dog kritikk for pakkerot i desember. Flere kunder kunne melde om både forsinkelser og pakker som ikke kom helt hjem, men måtte hentes på et utleveringssted.

– De aller fleste leveransene går som de skal. Det er leit når noen kunder ikke mottar pakkene innen angitt tidspunkt. I de tilfellene følgere vi opp saken tett, forteller han til Melk & Honning nå.

Et av Helthjem sine elektriske kjøretøy. Bilde: Helthjem

Kommet for å bli

Pakker sendt fra privatperson til privatperson, slik som bruktsalg og julegaver, har vokst med over 200 prosent. Også de har valgt å ansette mange ny personer for å imøtekomme den enorme etterspørselen.

– Fremover ønsker vi å ansette enda flere, gjøre investeringer i terminal og transporterer, samt tilby kundene våre flere leveringsalternativer og muligheter.

– Vi skal også satse videre på å være tilretteleggeren for sirkulærøkonomi, slik som vi er for Tise.

De bruker en løsning der man selv kan sende pakker fra eget hjem kun ved å skrive på en kode via mobil.

Angen mener hjemlevering har kommet for å bli.

– Ja, det vil bare fortsette å vokse. Vi synes det er kjempegøy at nordmenn har fått opp øynene for hvor enkelt det faktisk er med hjemlevering. De kan potensielt spare masse tid på å slippe å hente pakkene sine på et utleveringspunkt.

– Med Helthjem ligger den klar på dørmatten eller i postkassen – før du står opp.

PostNord: – Vekst på 400 prosent

– Vi merket helt klart en økning i netthandel, men spesielt innen hjemlevering. I 2019 hadde vi en sterk vekst på 57 prosent i antall pakker som leveres hjem til folk. Denne trenden har fortsatt å vokse, forteller Haakon N. Olsen, kommunikasjonsrådgiver hos PostNord.

– I førjulsperioden hadde vi en vekst på 400 prosent – så dette var en hektisk periode, hvor vi satte flere pakkerekorder. 

Les også
KICKS åpner dørene til fremtidens frisøropplevelse

Også de måtte ansette og ombemanne.

– Inn mot Black Week og julehandelen hentet vi inn cirka 500 personer.

Nå øker de kapasiteten i takt med etterspørselen.

– For å møte den forventede veksten i netthandel, utvidet og moderniserte vi terminalen vår på Langhus i 2020. Dette gjør vi for å ruste oss mot de fremtidige pakkevolumene vi vet kommer, og for å få bedre sortering og mer effektiv logistikk. 

De siste årene har de også valgt å åpne egne PostNord-butikker i Oslo og Bergen.

– Dette er gode supplementer til de øvrige utleveringsstedene, hvor vi har stor plass til oppbevaring av pakker – og dette kommer godt med i høysesong spesielt.

Bilde: Wall Street Journal

Positiv til konkurranse

I samarbeid med Norges Forskningsråd er de en del av et prosjekt som forsker på smarte pakkeautomater.

– Vi tror at dette vil gi betydelige forbedringer for oss, forbrukerne og samfunnet. Mange individuelle hjemleveringer krever flere biler og sjåfører. Det øker både kostnadene og miljøbelastningen.

– Ved å kunne fylle opp et pakkestativ i nærheten av der folk bor, kan vi levere mange pakker på én gang samtidig som forbrukerne får en individuell løsning og kan hente pakkene når det passer dem. Dette vil også bli en avlastning for butikkene.

Han ser positiv på den økende konkurransen i markedet.

– Det skaper vekst – og gjør at alle aktørene i bransjen hele tiden jobber med å forbedre seg. Konkurranse og innovasjoner er bra for kundene, og vi tror kundene vil velge de beste løsningene. Også er det opp til oss og tilby det forbrukerne etterspør.

Les også: Shopping gjør oss ikke lykkelige lenger

Siste saker

Mest lest nå
Les mer