Barneys i New York går mot konkurs

Foto fra «Sex & The City».

Nå går denne Sex & The City-favoritten mot konkurs

Skylder på økt husleie, butikkdød, bærekraft og nettsalg.

Butikkdøden i USA manifesterer seg igjen. De siste årene har flere butikker og merker måtte se seg slått av den spådde retaildøden. Tidligere i år kom nyheten om at britiske Topshop legger ned alle butikkene sine i USA, mens Diesel har søkt om konkursbeskyttelse på det amerikanske kontinentet. Sviktende salg og økt husleie var blant faktorene.

Nå er det det luksuriøse varemagasinet Barneys i New York som sliter med å få hjulene til å gå rundt. Det skriver The Guardian.

Nye forbrukervaner

Med sine 250 000 kvadratmeter er Barneys i New York for et symbol å regne, og ikke minst en stor turistattraksjon New York. Siden starten i 1923 har varemagasinet gradvis huset kremen av amerikanske og internasjonale motehus. Først var det kun design for ham, før det på 70-tallet ble innlemmet en avdeling for henne, som siden har vokst kraftig.

Nylig ble det avslørt at selskapet går mot en mulig konkurs. Grunnen skal være blant annet grådige huseiere og en økt husleie fra 16 til 30 millioner dollar i året. Barneys sitt styre uttalte nylig i en pressemelding at de evaluerer mulighetene videre, som blant annet går ut på å søke konkursbeskyttelse, skaffe nye investorer og forhandle om nye leiekontrakter.

Det er likevel ikke bare skyhøye husleier som har skylden for den usikre tiden Barneys går i møte. Også nye forbrukervaner har skylden. I en tid hvor bærekraft står sterkere enn noensinne, ønsker ikke kunder nødvendigvis lenger rådyre, trendy designervarer som bør skiftes ut sesong etter sesong. De handler gjerne design vintage.

«Barneys har bygd businessen sin på merker, og folk er ikke lenger lojale ovenfor merkene. Så butikken er ikke lenger hva den pleide å være, og den har ikke vært det på lenge», sier merkeutvikler Steven Feinstein til The Guardian.

Nettsalg stjeler kunder fra Barneys

Det er ikke bare hos Barneys det går dårlig om dagen. Den såkalte amerikanske «retailapokalypsen» sprer seg som pesten utover det ganske land. I 2018 planla man å stenge over 3800 butikker i USA. Resultatet er øde varemagasiner og tomme butikklokaler.

Det er imidlertid ikke første gangen varemagasinet er i trøbbel. På 90-tallet gikk Barneys også konkurs, før det gikk inn i en blomstrende tid, mye takket være de shoppinggale damene i suksess-serien Sex & The City. Serien tok selskapet inn i en ny æra med fans som ville innom og tråkke i de samme korridorene som sine kjøpeglade forbilder- med Barneys-poser i hendene.

Også økt nettsalg er en av grunnene til den lenge spådde butikkdøden. Eksperter peker på at forbrukere nå foretrekker å shoppe online, noe ikke alle merkevarer har tatt like seriøst.

Men det stopper ikke der. Den nye generasjonen med forbrukere er visstnok ikke opptatte av mote:

«Skiftet sier at mote ikke lenger er hot. Systemet spiste på en måte opp seg selv. Det kan være en moralsk ting som handler om bærekraft, men jeg tror ikke de unge er så veldig opptatte av mote. Luksuskonglomerater har hatt overtaket veldig lenge, men de kobles ikke nødvendigvis til kultur. Og nettopp kultur er blitt mer viktig enn mote. Og du vil aldri finne kultur i et varemagasin», sier kulturskribent Kim Hastreiter til The Guardian.

Les også: Butikker legger ned- hvordan går det egentlig med Grünerløkka?