Nasjonalmuseet kjøper inn design av Aadnevik

Foto via Aadnevik

Nasjonalmuseet kjøper inn design av Aadnevik

– Å jobbe med couture er kunst, sier Hila og Kristian Aadnevik til Melk.

Når det nye Nasjonalmuseet åpner dørene på Aker Brygge til neste år, skal det satses på norsk mote. Museet har tyvstartet med å kjøpe inn design signert små og store navn fra bransjen. Som Edda Gimnes, Admir Batlak, Elisabeth Stray Pedersens ESP og Oleana.

Nå har Nasjonalmuseet kjøpt inn design av Aadnevik med stjernedesigner Kristian Aadnevik og Hila Aadnevik i spissen.

Kristian Aadnevik fra Bergen har gjort stor suksess internasjonalt. I 2013 etablerte han og kona Hila Aadnevik det selvtitulerte motemerket.

Det London-baserte merket har kledd opp noen av de stjernene i verden, som Rihanna, Beyoncé, Madonna, Rita Ora og Jennifer Lopez. I tillegg til navn som Kendall Jenner, Kaia Gerber, Chrissy Teigen, Selena Gomez og Cara Delevingne – for å nevne noen.

– Aadnevik har siden 2004 vært aktiv og gjort seg gjeldende internasjonalt, og innkjøpet vil være et viktig tilskudd til museets motesamling, sier kurator Karun Nordgård.

I 2018 fikk Melk & Honning bli med backstage under merkets LFW-visning.

Nasjonalmuseet kjøper inn design av Aadnevik
Kjolen signert Aadnevik som kjøpes inn av Nasjonalmuseet. Foto: Nick England via Getty

Aadnevik: – Å jobbe med couture er kunst

– Som designere er det en stor ære for oss at Nasjonalmuseet ønsker å inkludere våre kreasjoner i sin samling. Vi er takknemlige overfor museet og håper at besøkende vil finne inspirasjon og anerkjennelse for kreativiteten og håndverket som ligger bak skapelsen av en slik couture kjole, sier Hila og Kristian Aadnevik til Melk & Honning.

Nasjonalmuseet fra før ett antrekk signert Kristian Aadnevik fra hans SS06-kolleksjon.Designet som nå er kjøpt inn av museet er en kjole som var åpningslooken fra merkets AW20-kolleksjon, og som ifølge designerne «definerer Aadnevik-stilen og estetikken».

Paret forteller at kjolen tilhører deres couture-seksjon og er håndlaget med franske kniplinger, strutsefjær, håndbroderte krystaller og flettede lærdetaljer.

– Kolleksjonen var inspirert av Alexander Jamiesons vakre fremstilling av himmelen i et atlas. De himmelske fjærene er Urania, den udødelige gudinnen av himmelsk eksistens. Mens de franske kniplingmønstrene viser arrangementer av stjernetegnenes bane med den himmelske sfæren. Krystallene er metaforer for det multivers som lokker øynene våre til et uendelig hav av stjerner og galakser.

Dere kler jo opp noen av verdens største stjerner, og nå havner et av deres design på et museum. Hva tenker dere om at norsk mote nå blir anerkjent av kunstverdenen?

– Kunst og mote går ofte hånd i hånd, og vi arbeider på en veldig kreativ måte og utvikler unike teknikker til å skape håndlagde luksusplagg. Å jobbe med couture er kunst, når man lager fantasi og drømmer med hendene sine.

Nå skal dette stjernemerket inn på norsk museum
Kristian og Hila Aadnevik. Foto via Aadnevik

Får fremdeles bestillinger gjennom pandemien

Dere har vært basert i London i mange år – er det noen sjanse for at dere kommer tilbake til Norge?

– London er den perfekte basen for vårt luksusmotehus, både med tanke på inspirasjon og kunder. Mange av våre kunder flyr hit fra hele verden for å kjøpe våre kreasjoner, og London føles som det mest naturlige stedet å være, sier Hila og Kristian Aadnevik og fortsetter;

– I tillegg går begge sønnene våre på skole her og vi har et veldig lykkelig hjem i London. Vi elsker alle å komme til Norge på ferier, og er spesielt glade i å dra på familiehytta på fjellet og gå på ski eller gå turer.

Koronapandemien har snudd hele verden opp-ned – hvordan har den påvirket Aadnevik?

– Covid-19 pandemien har påvirket hele moteindustrien og vi forsøker å være sterke og positive gjennom denne krisen. Klærne vi lager er mer lagd for å gå ut på middager, fester, eventer og andre sosiale sammenkomster. Så med alle restriksjonene og nesten alle eventer kansellerte, har ikke folk det samme behovet og ønsket om å kle seg opp som tidligere, sier paret.

– Heldigvis har vi gode kunder fra hele verden, og vi har vært heldige som fremdeles får bestillinger gjennom hele pandemien.

Nasjonalmuseet kjøper inn Aadnevik
Kendall Jenner i kjole signert Aadnevik under MTV Movie Awards. Foto: Axelle/Bauer-Griffin via Getty

Nye konsepter under korona

For å tilpasse seg den nye verdenssituasjonen, har merket «kommet opp med nye konsepter og måter å nå kundene på, utenfor runway-kolleksjonene».

– Et av initiativene vi har gjort for å takle pandemien, var å lansere vår nye Aadnevik nettbutikk, for å kunne våre lettere tilgjengelig for våre globale kunder. Responsen på dette har vært kjempefin, sier de.

– Andre initiativer som vi jobber med for øyeblikket er et nytt konsept med Aadnevik-plagg, som kommer til å inkludere noen hverdagsnøkkelplagg for menn og kvinner.

Denne kolleksjonen vil ifølge designerne bestå av eksklusive gensere, dressjakker og blazere, og badetøy og loungewear for både menn og kvinner.

– Vi gleder oss til å lansere dette nye konseptet ganske snart. Det vil bli fotografert av den anerkjente fotografen Damian Foxe, og vil bli presentert på sosiale medier og være tilgjengelig i nettbutikken vår. I tillegg planlegger vi også noen spesielle couture bryllupskjoler, avslutter de.

Les også: Internasjonal opptur for norsk motemerke