– Stort og veldig inspirerende, sier smykkedesigneren til Melk & Honning.
Som et forholdsvis lite land i en stor verden er det fortsatt stas når nordmenn gjør det sterkt i utlandet.
Som når Goldmine blir det første norske merket tilgjengelig hos nettbutikkgigant Revolve.
– Goldmine startet med en drøm om å bli smykkedesigner. Etter mange år som stylist i Oslo så jeg at det norske markedet manglet smykker som skilte seg ut og tilførte det lille ekstra, forteller Line Lislerud, designeren bak Goldmine til Melk & Honning.
Googlet «Top 10 Up & Coming Jewelry designers in New York»
Årets var 2010, og det var ifølge Line kun minimalistisk design og få norske smykkedesignere på markedet. Derfor googlet hun «Top 10 Up & Coming Jewelry designers in New York». Hun reiste til New York for å følge drømmen, og fikk jobb hos Amanda Assad Mounser og hennes smykkemerke Mounser Inc kjent for sine store fargerike statement-smykker.
– Med ny kunnskap reiste jeg hjem til Oslo, og et halvt år senere ble smykkemerket Goldmine til. Etterspørselen lot ikke vente på seg, og de ble raskt en favoritt blant kjendiser, stylister og presse.
Goldmine har også vært en kommersiell suksess, forteller Line.
– Jeg ble kontaktet av kongehuset med forespørsel om å kjøpe smykkene til Mette Marit. Kjendiser som Maria Mena, Tone Damli, Jenny Skavlan og Bertine Zetlitz stod også på kundelisten. David-Andersen og en rekke andre store butikkkjeder stod i kø for å kjøpe inn smykkene. På et tidspunkt klarte jeg nesten ikke å møte forespørselen og produsere nok smykker.
Hennes bakgrunn som stylist har vært en stor fordel i arbeidet med å bygge opp merket, forteller hun.
– Med min bakgrunn stylist har jeg opparbeidet meg bred kunnskap om merkevarebygging, og hva som er viktig for å skille seg ut i et hav av andre merker. Jeg har også en fordel ved at jeg vet som regel hvilke trender som selger og er salgbare.
– En balansegang
Nå er hun ikke akkurat alene verken i Norge eller Skandinavia om å lage smykker. Så hvordan skal hun bli noe mer enn bare «enda et smykkemerke».
For å skille seg ut er det viktig å skape en sterk identitet, mener Line. Hun vil vise at det er fint å skille seg ut, og at man ikke skal være redd for å synes.
– Mine smykker er fargerike og maksimalistiske med fokus på unike natursteiner, fargerike perler, organiske former og røffe lenker. Jeg liker motsetninger i materialer og unike fargekombinasjoner. Dette tror jeg gjør at jeg kan skille meg ut fra andre. Det er en balansegang mellom det å være kommersiell, men likevel ha egenart.
Goldmine-designer: – Lite rom for feil
I desember i fjor ble hun kontaktet av den amerikanske nettgiganten Revolve som hadde oppdaget smykkene hennes på Instagram og gjerne ville gjøre et samarbeid med den norske designeren.
– Det er stort og veldig inspirerende at de vil selge smykkene mine. Det er en viktig motivasjon til å fortsette i den retningen jeg gjør. Det vil gi meg et bredere marked og større internasjonal anerkjennelse.
– Det å lansere merket internasjonalt var ikke noe som var i mine planer for nær fremtid, og jeg kjente på alvoret da jeg sa ja til samarbeidet. Det å jobbe med en så stor aktør betyr at det finnes lite rom for feil. Men det gir meg også ny kunnskap som er fruktbar videre for utviklingen av merkevaren. Jeg er tror ikke på å være feig og bare ta trygge avgjørelser. Man skal satse når en stor sjanse byr seg.
Revolve: – Perfekt match for kundene våre
Korona påvirket også Line og hennes merke slik det har så mange andre. Leveransene til både Revolve og andre ble forsinket, men Line forteller at alle har vært forståelsesfulle og veldig samarbeidsvillige.
– Jeg oppdaget Goldmine på Instagram, og ble umiddelbart forelsket i Lines unike, chice og sofistikerte design. Hun treffer trend og klassisk spot on, og man får lyst til å buke smykkene igjen og igjen. Jeg visste at dette ville være en perfekt match for kundene våre og jeg er så glad for at vi endelig får lansere Goldmine på Revolver, sier Adrienne Mashain i Revolve.
– Hva er planene videre for Goldmine nå? Hvilke dører tror du samarbeidet med Revolve kan åpne?
– Goldmine er fortsatt et ungt merke, og stadig under utvikling. Jeg har fokus på å utvikle spennende og inspirerende kolleksjoner. Mitt mål er å få et godt fotfeste i det norske markedet, og å fortsette et fruktbart samarbeid med Revolve, sier Line.
Les også: Dansk it-merke åpner ny butikk i Norge