Amanda Gorman og Ella Emhoff blir modeller. Er det starten på en ny æra for modellindustrien? Eller er det gammelt nytt?
Under innsettelsen av Joe Biden som USAs president 20. januar var det også andre enn den påtroppende presidenten som fikk oppmerksomhet. 22 år gamle Amanda Gorman ble verdenskjent over natten da hun leste diktet sitt The Hill We Climb under seremonien. Den Los Angeles-baserte poeten skal ha fått 10 000 følgere i minuttet på Instagram, og har i skrivende stund 3,4 millioner følgere. Bare dager senere signerte Amanda Gorman med modellbyrået IMG.
Forrige uke ble det kjent at også den 21 år gamle stedatteren til Kamala Harris, Ella Emhoff nå har signert med det prestisjetunge modellbyrået.
– Det handler ikke lenger om fasong, størrelse eller kjønn, forteller IMG-topp, Ivan Bart til storavisa The New York Times. Han mener at det merker nå ser etter og ikke minst det forbrukerne vil ha er autensitet. Det får de med modeller som Amanda Gorman og Ella Emhoff, mener han.
The Evening Standards Jessica Benjamin spør om dette ikke markerer starten på en ny æra for modellindustrien. Den, skriver hun, har kommet en lang vei fra 90-tallets ‘heroin chic’. «For å lykkes i 2021 må merker handle om mer enn kinnbein: Cover-jentene anno 2021 er aktivister og forkjempere for sosial rettferdighet».
– Det er helt klart det som vil være gjeldene i årene fremover
De siste årene har aktivisme i større grad inntatt moteverdenen. Det startet lenge før Amanda Gorman og Ella Emhoff fikk modellkontrakter. I september dedikerte britiske Vogue forsiden sin til aktivisme, med modell og aktivist Adwoa Aboah og fotballspiller og forkjemper for barns rettigheter, Marcus Rashford på coveret.
– For fem-seks år siden var det kun utseende som betydde noe, mens nå er det stadig flere kunder som er opptatt av at det er «hel ved» utenom også, sier Jonas Mangerud i Heartbreak Management til Melk & Honning.
Mangerud forteller at forkjempere og aktivister i modellindustrien ofte er forbundet med god PR-strategi. Han trekker paralleller til kjendisbarn som gjør det bra som modeller, men som ikke utelukkende lykkes for at de ser «riktig» ut.
– Men det er også merkenavn som prøver å henge sitt image på de riktige knaggene slik at folk forbinder de med de samme verdiene.
– Hvor avgjørende blir det fremover at modeller er mer enn «et pent ansikt»?
– Jeg tror det kommer til å bli enda viktigere. Det har jo også noe å gjøre med internettbølgen. Dersom en modell har feil verdier er det jo spredt på fem minutter. Før var det ingen som visste hva personen sto for utenom.
Men med det økte fokuset på aktivisme i motebransjen har det også blitt reist spørsmål om motivasjonen bak det.
– Vi ser jo langt flere selskaper som ønsker å fremstå på en viss måte. Det har jo blitt en bølge som det er viktig for folk å henge seg på. Så kan man jo diskutere hvor riktig det er, men det er mange som ønsker å fremstå sånn, sier Mangerud.
Han tror folk er redd for å føle at de står utenfor dette skiftet, men tror det vil være behov for begge deler i bransjen i årene som kommer.
– Det er nok ikke anledning til å tenke i disse baner for hver eneste jobb som gjøres, da kundene nok er mest opptatt av dette på kampanjenivå. Men det er helt klart det som vil være gjeldende i årene fremover.
– Nå er jo omtrent alle aktivister
Tross mye oppmerksomhet akkurat nå er det ikke et nytt fenomen at modeller aktivt jobber for å spre viktige budskap.
– Det er en æra som startet for lenge siden med Naomi Campbell. Hun er den største supermodellen og aktivisten der ute, sier Amar Faiz i Idol Looks til Melk & Honning.
Campbell er ansvarlig for omfattende innsamlinger og veldedighetsarbeid i Sør-Afrika og over hele verden. Hun samarbeidet med Nelson Mandela i 1993 og ble hyllet av han for sitt arbeid med aktivisme.
– Forskjellen nå er vel at media skriver mer om det. Modellene som har gjort det bra og som fortsatt gjør det bra er modeller som har noe ved siden av å se bra ut. Noe mer må være der for at det skal være interessant for kunden.
– Nå er jo omtrent alle aktivister. Noen kjemper for miljøet og andre for homofile sine rettigheter. Alle har sin agenda. Men vi som byrå velger ikke noen ut ifra det. Vi signerer ingen som ikke passer inn hos oss bare for å slenge oss på en trend. Vi har aldri opplevd at noen ikke booker modeller fra oss av den grunn.
– Ser vi denne trenden også i Norge – eller er det først og fremst i modellbransjen internasjonalt?
– Trenden kommer nok til å komme til Norge også. Jeg har for eksempel signert Ada Martini som kun jobber med bærekraftige merker, men det var noe jeg fikk vite i ettertid. Så jeg signerte henne ikke av den grunn. Men det er nok andre byråer som vil kaste seg på denne trenden for å holde seg relevante.
– Det kommer nok til å bli signert mange modeller på bakgrunn av at de er aktivister og ikke nødvendigvis modeller. Det blir en trend basert på kapitalisme.
Faiz forteller at han synes det viktigste er å vise allsidighet. Det mener han det allerede er i bransjen.
– Det å vise forskjellige størrelser og forskjellige hudfarger. Det er det viktigste. Dersom noen skal bli ambassadører er det en fordel med aktivister som er flinke til å få frem et budskap, så da passer det. Men for meg personlig spiller det ingen rolle om de som fronter en kampanje er aktivister eller ikke, og det tror jeg ikke mannen i gata gjør heller.
– Det burde ikke være slik at «bare fordi jeg kjemper for dette så har jeg rett til å bli modell»
Mona Mohammed Ali står bak det Stockholm-baserte modellbyrået FIIRI Agency, som aktivt jobber for å fremme mangfold og representere BIPOC-modeller.
– Før brydde bransjen seg i større grad om at modellene skal være den «typiske modellen» i den riktige størrelsen og så videre. Det var mer fokus på at modellene skulle se ut på en spesiell måte. Men folk bryr seg ikke lenger om at modellene skal se sånn og sånn ut, og det må modellbransjen følge, sier Mona Mohammed Ali til Melk & Honning.
Hun tror mange merkevarer nå søker mer personlighet og mennesker som har en viktig stemme.
– Det handler nok i større grad om personlighet nå enn tidligere. Det er veldig mektig, og jeg tror agenturene og merkene vil assosieres med mennesker som har en spesifikk stemme.
– Jeg tror også at mange er lei av at modeller skal se ut på en spesifikk måte. Folk er lei av å se mye av det samme.
Ali mener det er viktig å ha aktivister, men også å ha mennesker som faktisk ønsker å være modeller.
– Det er mange som har en drøm om å jobbe som modell, og jeg tror industrien ofte signerer mennesker som er kjent på en eller annen måte.
– Dersom noen har lyst til å jobbe som modell og er god på det, så burde de bli modell. Det burde ikke være slik at «bare fordi jeg kjemper for dette så har jeg rett til å bli modell».
I fremtiden håper hun å se mer mangfold og mindre stereotypier.
– Fremtiden for meg er å se helt bort ifra stereotypier om hva som er fint og hva som definerer skjønnhet. Å ha alle slags type mennesker fra alle mulige land. Jeg tror ikke fremtiden kommer til å fokusere på at modeller skal se ut på en spesifikk måte og tikke alle boksene. Jeg tror vi kommer til å bevege oss vekk fra det. Jeg tror at fremtiden kommer til å fokusere mer på hvordan mennesker selv vil se ut.
– Det er en bransje jeg har sluttet å spå
Eivor Øvrebø i Team Models forteller til Melk & Honning at hun opplever at modellbransjen hiver seg på der de mener at de kan selge varene sine.
– Amerikanere er veldig flinke til å kaste seg på trender. Modellindustrien i Norge er ikke så stor, men det er likevel mange unge som prøver. Men det er vanskelig å slå igjennom.
– Når noen søker til oss så er vi jo interessert i å vite hva de driver med, enten de er aktivister eller ikke. Men modellen selger ikke nødvendigvis noe mer hvis vedkommende ikke er fotogen.
Hun tror grunnen til at aktivisme når har inntatt modellbransjen er fordi det er «inn» å være aktivist.
– Men om alle brenner like mye for det er jo en annen sak. Noen er det over tid, men så mister de interessen og så hører man ikke noe mer fra dem. Andre jobber for saken sin og står på.
– Det kommer nye generasjoner inn, og dermed vil det også bli en omveltning. Fordi nye generasjoner har nye ideer. Men så kan det komme generasjoner som liker det som har vært og vil bringe det tilbake. Men jeg håper at det går fremover på den måten den bør, med at vi først og fremst tar hensyn til kloden vår. Og det tror jeg ungdommer i dag er veldig opptatt av.
Øvrebø forteller at hun opplever modellbransjen som veldig svingende, og at det er vanskelig å forutsi hva fremtiden bringer.
– Motebransjen kan gå fremover for så å gå flere steg tilbake, så det er en bransje jeg har sluttet å spå.
Hun tror likevel det økte fokuset på aktivisme vil påvirke motebransjen i form av for eksempel å tenke mer bærekraftig. Samtidig tror hun at det er mye som vil henge igjen av det gamle.
– Men jeg håper vi er mer opptatt av hva som skjer rundt oss og det som er verdt å kjempe for.
Les også: