Men det blir ikke som før.
Helt siden vårens fashion weeks har korona ført til både utsatte og avlyste visninger og moteuker. Men det var først i mars det virkelig ble alvor, og land over hele verden gikk i lockdown.
Siden da har det vært smått med motevisninger, og mange har lurt på når og om de noensinne vil komme tilbake i sin vante form. Allerede før korona gikk diskusjonen om motevisninger og fashion weeks i sin tradisjonelle form egentlig har livets rett.
Nå begynner samfunnet så smått å åpne opp, og med det annonserer flere store motehus at de kjører på med visninger igjen. Men helt som før blir det ikke.
Dior uten gjester
Christian Dior slapp denne uken nyheten om at de nå er tilbake med en slags visningskalender med start i juli. Men det blir i første omgang uten gjester.
Den første visningen signert det franske luksusmotehuset finner sted i den italienske byen Lecce 22. juli. Det er motehusets cruise-kolleksjon som da vises som et livestreamet show.
– Vi vil sende et budskap av støtte, håp, optimisme og gjenfødelse. Jeg tenker både på små og store leverandører, mange små familieselskap av håndverkere i Frankrike og Italia. De visste ikke og vet fortsatt ikke hvordan de skal overleve, sier konsernsjef i Dior Pietro Beccari til Business of Fashion.

Neste visning vil tradisjonen tro holdes i Paris i september under den franske moteuken. Da håper Dior til og med å kunne invitere gjester.
– Moteuken er viktig ikke bare for motefamilien, men for byen der visningene er, sier kreativ leder i Dior, Maria Grazia Chiuri.
Åpent for alle
Burberry med kreativ leder Riccardo Tisci i spissen debuterer i september med sin Burberry in Nature-visning. Målet skal være å «finne tilbake til naturen og hverandre», og visningen, som holdes utendørs og er karbonnøytral, er åpen for alle.
I et intervju med WWD, der han snakker om motevisningenes fremtid, sier Tisci at han mener designere ikke bør skrote motekalenderen, men heller finne nye måter å gjøre det på:
«Vi må innse at verden er i endring, og vi må tilpasse oss og redefinere feltet vårt med nye måter å uttrykke oss på. For meg vil det alltid være viktig å ha en fysisk tilnæring til mote, og å se og forstå tekstur og bevegelse i klærne, men på nye måter», sier han.

Gucci har annonsert at de vil vise 17. juli under den digitale utgaven av moteuken i Milano. Det italienske luksusmotehuset skal fra nå av vise kun to ganger årlig.
Andre slik som Michael Kors, Marc Jacobs og Saint Laurent har sagt at de dropper de kommende motevisningene på ubestemt tid.
Digitale motevisninger
Tidligere i år ble blant annet Beijing Fashion Week avlyst. Det samme ble moteuken i Seoul, mens Shanghai Fashion Week er utsatt på ubestemt tid. Også Tokyo Fashion Week avlyste. Det samme gjorde herremoteuken i London, og herremoteuken og haute couture-uken i Paris.
Oslo Runway blir nå heldigital denne høsten, slik moteuken i London nylig var. Den svenske moteuken blir også heldigital i august, mens fashion week i København satser på en miks av både digitale og fysiske visninger når det er deres tur i høst.
Les også: Skal løfte norsk mote, men har ingen plan for å motvirke rasisme i motebransjen