Neste uke er det klart for den femte runden av Oslo Runway.
Oslo Runway kom etter at Oslo Fashion Week ble kansellert. Den «gamle» norske moteuken fikk kritikk for å ha mer fokus på det som skjedde på den røde løperen, enn hva som faktisk gikk nedover catwalken. Da Oslo Runway ble arrangert for første gang i 2015 var det et friskt pust i en motebransje som sårt trengte en visningsarena som tok norsk design på alvor.
Den 22.-24. august skal Marmorsalen på Sentralen igjen fylles med høye hæler og nypussa sneakers, da den norske motebransjen samler seg for å se hva norske designere har å komme med.
Vi har spurt et knippe norske motepersonligheter om deres forventninger til sesongens arrangement.
Kine B. Hartz – sjefsredaktør i Costume
Oslo Runway står for første gang på egne bein. Tidligere har Oslo Runway vært under paraplyen til PR-byrået This Is, men etter å ha støtt på økonomiske problemer har Oslo Runway blitt uavhengige. Hartz mener dette er en naturlig utvikling.
– Oslo Runway styres fortsatt av dyktige Ditte Kristensen med sitt team, og This is PR er med som partner – så på mange måter er de samme aktørene involvert, noe jeg synes er svært positivt fordi dette er flinke, dedikerte folk. At designerne nå blir mer selvstendige i hvordan de setter opp sine show er helt vanlig praksis på moteuker og derfor noe jeg tenker er en naturlig og positiv utvikling.
Sjefsredaktøren synes det er et solid program denne sesongen og gleder seg til å se alle visningene.
– Det har vært en sann glede å følge denne utviklingen. Som Norges største moteblad synes vi det er ekstra stas at vi nå har en fullverdig moteuke som setter Oslo og Norge på kartet som motedestinasjon.
Hun håper denne sesongen vil trekke enda flere internasjonale journalister og at visningene fortsetter å holde et høyt nivå.
– Jeg håper også norsk dagspresse vil dekke Oslo Runway på samme måte de gjør med en stor musikkfestival eller andre kulturarrangementer.
Annabel Rosendahl – blogger og tidligere innkjøper for Høyer
Annabel Rosendahl er også positiv til at Oslo Runway har gått sine egne veier da teamet bak nå kan fokusere 100% på motebegivenheten.
– Ildsjelen Ditte er damen bak det hele og har slik jeg har forstått det nå prosjektet på fulltid, noe jeg er helt sikker på kommer til å bli bra. This is PR jobber fortsatt med invitasjonene til pressen og derfor tror jeg samarbeidet er helt supert.
Rosendahl synes programmet ser spennende ut.
– Det er gøy å se at Fam Irvoll skal vise igjen, hennes visninger har alltid vært kreative og morsomme. Jeg ser frem til FWSS som har re-brandet seg og Tom Wood som imponerte stort sist. Så blir det så klart både gøy og spennende å se Høyer sine nye merker på catwalken!
Bik Bok Runway Award arrangeres for andre gang denne sesongen. Rosendahl mener at det er bra at Varnergruppen støtter norske designere gjennom kåringen.
– De gir små designere muligheten til å vise seg frem for presse og innkjøpere. Med pengepremie og eget show under Oslo Runway i februar 2018 vil designeren få en god start. Det er vanskelig å velge en favoritt, men jeg synes Moiré lager fantastiske plagg i gode kvaliteter, og Michael Olestad er en kreativ sjel som jeg håper å få se mer til fremover.
Rosendahl mener at Oslo Runway har hatt en sterk utvikling i løpet av de to årene det har eksistert.
– Det blir hvert år mer internasjonal presse, og opplegget blir mer profesjonelt og gjennomført. Jeg vet det ligger mye jobb bak alt vi ser og er imponert over at et så lite team får til alt sammen når man sammenligner med for eksempel moteuken i København som har flere titalls fulltidsansatte.
Les også: Her er hele programmet til Oslo Runway
Jorun Aartun – forfatter av boken «Avkledd: På innsiden av norsk motebransje» og journalist i DN
Aartun mener at arrangørene bak Oslo Runway har klart å etablere et profesjonelt utstillingsvindu for norsk mote. Hun peker på at hun håper denne nye modellen hvor Oslo Runway står på egne bein vil føre til at arrangementet også finner formen økonomisk.
– Når ikke sponsorer eller andre er villige til å betale regningen, så er man nødt til å tenke nytt, forklarer hun.
Journalisten og forfatteren teller ned dagene.
– Programmet er som forventet: En god miks av norske merkevarer som har fått til mye bra både estetisk og økonomisk. Det er positivt at programmet også har gitt rom for noen nykommere og en og annen designer som operer i grenseland mellom det kunstneriske og det kommersielle.
Hennes soleklare favoritt blant de nominerte til Bik Bok Runway Award er Edda Gimnes som også var en del av konkurransen i fjor.
– Jeg mener hun burde vunnet første gang hun var nominert. Fjorårets vinner er utvilsomt superdyktig og fortjener anerkjennelse for sitt arbeid, men Gimnes har allerede oppnådd en suksess i utlandet som jeg er mektig imponert over. Etter at Gimnes ble uteksaminert fra London College of Fashion i 2015, har prisene og lovordene drysset over moteskaperen. Norsk motebransje trenger sårt en designer som utfordrer eksisterende trender med et formspråk som ligger litt utenfor det typiske trygge skandinaviske uttrykket. Respekt!
Hun mener det er flott at Oslo Runway har klart å samle bransjen rundt ett arrangement, men håper at denne sesongen når ut til et litt større publikum -spesielt makthavere fra politikk og næringsliv.
– Statsminister Erna Solberg mener norsk tekstilbransje kan bli viktigere for Norge fremover. Hun mener blant annet at deler av tekstilproduksjonen kan flyttes hjem fra lavkostland i fremtiden takket være digitalisering. Diskusjoner om hvordan digitalisering og ny teknologi kan løfte norsk motebransje fremover kunne kanskje bidratt til å trekke et bredere publikum enn kun presse og innkjøpere, forklarer Aartun.
Celine Aagaard – grunnlegger av nettstedet Envelope
Celine Aagaard mener at noe av det mest interessante ved sesongens program er Bik Bok Runway Award.
– Jeg synes dette er noe av det mest spennende på programmet- nettopp fordi nye talenter, designere og mindre kjente aktører får vist seg frem. Det er ekstremt mange dyktige designere og dette er blitt en kåring som kan være første rullestein inn i bransjen for enkelte. De nominerte representerer alle noe unikt – jeg vil ikke gå ut med en enkelt, men har noen personlige favoritter.
Hun savner F5 sin kollektive visning på programmet, men hun ser frem til Haik w/, Tom Wood og utviklingen til «nye» FWSS.
Hun mener at Oslo Runway har blitt uavhengige kan bety en enda sterkere moteuke, og at Oslo Runway har kommet for bli og at de tør å satse.
– Ditte er fortsatt i spissen og hun er en dame som allerede har vist hvorfor vi trenger en norsk moteuke – en Oslo Runway. This Is har banet en god vei og skal ha mye av æren til at Oslo Runway allerede har bygd seg opp et navn og en visningsarena som har har fått internasjonal oppmerksomhet.
Hovedbilde: Indigital Images/Oslo Runway
Les også: – Jeg mener i all beskjedenhet at det blir det fineste magasinet i hele Nord-Europa