Melk & Honning intervjuer designer Cathrine Børter hos Fall Winter Spring Summer om den nye kolleksjonen, Oslo-jenta som muse og hvorfor merket vil være med på Oslo Runway. I tillegg fikk vi en sniktitt på den nye kolleksjonen.
Da designerne Nina Granerød og Frode Grønvold solgte seg ut av Fall Winter Spring Summer høsten 2016 markerte det begynnelsen på noe nytt for det norske merket FWSS. Merket fikk et designkollektiv, fortsatt i partnerskap med Blender Agency slik som fra starten av, men med nye designere måtte FWSS tenke nytt rundt egen identitet. Det ble begynnelsen på en prosess med en re-branding og resultatet en kolleksjonen med en hyllest til Oslo-jenta.
I studioet til FWSS
FWSS holder til i en gammel leilighet på rundt 200 kvm i Universitetsgata. Leiligheten har tidligere vært en systue og har god plass under taket, runde, høye vinduer og strekker seg over syv til åtte rom. Cathrine peker på at det ligger mye design i veggene, og hvordan det er praktisk for et motemerke med tanke på lagring og arkivering av stoffer.
– Jeg vil påstå at det er et av de fineste kontorene i Oslo. Den fantastiske, rosa kakkelovnen fikk én av de tidligere eierne spesiallaget som bryllupsgave til sin kone.
Merket har holdt til her i fire år, men i slutten av august flytter de sammen med hele Blender Agency til et stort kvartal i Øvre Slottsgate. Før den tid viser de en ny kolleksjon under Oslo Runway.
En kolleksjon blir til
Melk & Honning snakker med Cathrine Børter om hvordan FWSS begynner prosessen med en ny kolleksjon.
– Det starter med en stemning og et utrykk vi ønsker å formidle, forteller Cathrine.
De sanker inn inspirasjon på utstillinger, reiser, når de hører på musikk og når de ser dama på gata. Sistnevnte har vært spesielt relevant for nettopp SS18-kolleksjonen.
– Denne kolleksjonen handler om Oslo-jenta. Vi har latt oss inspirere av henne.
På spørsmålet om hva som skiller Oslo-jenta fra København-jenta, Stockholm-jenta eller hun i New York svarer Cathrine:
– At hun er litt mer feminin, kanskje litt mer praktisk, men hun er mer edgy og kan mikse forskjellig stiler i én. Vi fant ut at det er det FWSS alltid har vært, så vi skal rendyrke henne enda mer.
Neste steg i designprosessen er å finne stoffer, farger, print og utvikle detaljer de vil fokusere på. I prosessen av re-brandingen har designkollektivet ønsket å identifisere Fall Winter Spring Summer-jenta.
Det har ført til en kolleksjon med feminine detaljer som volanger, broderie anglaise på herreskjorter og sterke blomsterprint. De feminine detaljene skal være en kontrast til materialer som organisk bomull og strikket lin, denim twill i utvaskede pastelltoner og printed lin, noe som passer godt for merkets identitet.
– Spring18-kolleksjonen handler mye om kontraster og miksing av stoffer og teknikker. Jeg tror det kommer til å oppleves som veldig Fall Winter Spring Summer, sier Cathrine.
Fortsatt FWSS
Denne kolleksjonen mener Cathrine er mer leken og feminin enn før. Samtidig vil FWSS ivareta det rene, skandinaviske og minimalistiske utrykket.
– Det skal være plagg til enhver anledning og de er brukervennlige, sier Cathrine.
Da FWSS viste SS17 under Oslo Runway i fjor fikk de blandet tilbakemelding av Melk & Honning sitt ekspertpanel. En viktig del av å jobbe med re-brandingen av merket mener Cathrine er å fornye seg, men også at FWSS ikke skal oppleves som et helt nytt merke.
– Jeg tror at nerven i FWSS, som alltid har vært nerven, er at kolleksjonene er kontrastfylte, og tilbyr noe til både den feminine og minimalistiske jenta, og det gjør også denne kolleksjonen.
Ny logo
Designkollektivet består av både freelance-designere og faste ansatte. Blant annet har tidligere redaktør for Costume, Hege Aurelie Badendyck, vært en del av kollektivet i tillegg til grunnlegger og medeier av både Blender Agency og FWSS; Magnus Thorud. Å være en del av et designkollektiv er noe Cathrine liker godt.
– For oss fungerer dette veldig bra og vi føler det gir oss mye kreativ frihet og at vi inspirerer hverandre. Det er bra å ha folk på både innsiden og utsiden av merket, så vi holder inspirasjonen frisk og kreativ.
I tillegg til å tenke nytt rundt merkets egen identitet har FWSS laget en ny logo, designet av Moon International. Logoen er mer edgy enn tidligere og skal være en kontrast til de mer feminine plaggene som merket designer nå.
Et naturlig valg
Under Oslo Runway skal Fall Winter Spring Summer holde visningen sin på galleriet Rod Bianco. Cathrine forteller at hun mener Oslo Runway er en bra portal for norsk mote og en fin samlingsarena for innkjøpere, influencers og andre som er interessert i mote.
– Spesielt denne kolleksjonen, men også re-brandingen av merket handler om nettopp Oslo-jenta og den nye norske kvinnen. Derfor føltes det naturlig å skulle bidra på Oslo Runway.
Les også: Seks høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week