Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Oslo Runway-sjefen: – Vi kan ikke garantere Oslo Runway neste sesong

Forrige uke gikk den fjerde runden av Oslo Runway av stabelen. Den norske motebransjen samlet seg over to dager hvor 13 norske designere og merker viste fram sine kommende kolleksjoner.

I etterkant av arrangementet har Melk & Honning tatt en prat med iniativtaker og prosjektleder for Oslo Runway, Ditte Kristensen, om hennes tanker rundt denne sesongen  og framtiden til motebegivenheten. 

Ditte Kristensen. Foto: Lasse Fløde

Akkurat én uke etter en av de mest hektiske dagene i året sitter Kristensen igjen med en ambivalent følelse etter eventet.

– Jeg er kjempe glad og stolt over alt vi fikk til forrige uke, samtidig så er kroppen helt smadret og det er litt hardt å komme tilbake til rutinene. Det er jo en del etterarbeid etter et slikt stort arrangement, forklarer Kristensen.

I løpet av de to siste årene har Oslo Runway opplevd vekst. Det startet med én dag i august 2015 med et knippe designere, mens denne sesongen har antall dager og designere doblet. Kristensen peker på flere ting som hun mener gikk bedre denne sesongen enn tidligere.

– Jeg merker tydelig at alle i teamet har blitt tryggere i sine roller. Live-streamingen via NRK og VG var også utrolig viktig for at vi når mer ut til folket. I tillegg synes jeg presseloungen, styleloungen og Lindex & L’’Oréal Paris loungen fungerte bra.

Kristensen uttalte i media i forkant av Oslo Runway at det er et stort behov for sponsorpenger og økonomisk støtte for at Oslo Runway skal ha mulighet til å leve videre. Hittil har arrangørene gått i underskudd etter hver runde – slik kan det ikke fortsette i det lange løp. Rett før Oslo Runway sparket i gang forrige uke gikk Steen & Strøm inn som en av hovedsponsorene, men fremtiden til Norges svar på moteuka er fortsatt usikker.

Les også
Bygg en kapselgarderobe: Tidløse basisplagg av kvalitet

– Vi har knapt kommet oss etter forrige uke, og det er en del evalueringer og det totale budsjettet skal gå opp innen vi kan garantere noe til neste sesong, sier Kristensen.

Tidligere har Oslo Runway holdt hus i Kulturkirken Jakob og Operaen. Men denne sesongen, som forrige, var Oslos nye kulturhus Sentralen hovedbase for Oslo Runway. I tillegg var Munchmuseet en splitter ny arena hvor to av visningene ble holdt.

– Vårt samarbeid med Munchmuseet var et veldig bevisst valg. Men om vi skal bruke det igjen som visningenslokale til en eventuelt ny sesong er for tidlig å si. Det er en del restriksjoner og arbeid når man viser blant noe av Norges største kulturarv.

I ettersnakk-saken med norsk motebransje i etterkant av Oslo Runway diskuterte Melk & Honning om Norge har behov for en egen moteuke. Kan det være aktuelt og gunstig å slå sammen Copenhagen Fashion Week, Stockholm Fashion Week og Oslo Runway til én stor Nordic Fashion Week?

Det ble blant annet argumentert for at det kan være vanskelig å få oppmerksomheten til internasjonale medier og innkjøpere fordi mange synes det er mye å reise til alle de skandinaviske moteukene. Samtidig har det vært en økende interesse for norsk mote – og Oslo Runway kunne denne sesongen stille med en langt større internasjonal mediedekning enn noen gang tidligere.

– Det skal sies at vi jobber utrolig hardt for å få inn all den utenlandske presse – uten all forarbeidet hadde vi aldri fått den oppmerksomheten fra utlandet. Men i tillegg så er de norske merkene og det de viser under Oslo Runway med på å gjøre det interessant for utenlandsk media å komme, forklarer Kristensen.

Les også
Vår In/Out-liste for februar

Hun mener på sin side at norsk motebransje har behov for en egen moteuke hvis den skal skal vokse og utvikle seg videre.

– Jeg har hørt snakk om sammenslåing til én skandinavisk moteuke lenge – også før Oslo Runway eksisterte da jeg bodde i København. Jeg tror det er viktig å huske på at et slikt arrangement som OR ikke bare er en visningsarena – det er samlingspunkt og koblingspunkt for hele bransjen. Hvis en motebransje i Norge skal eksistere trenger det en arena som skal være med på å utfordre og utvikle bransjen.

Kristensen mener dog at vi ikke burde konkurrere med nabolandene våre av den grunn.

– Spørsmålet er nok mer om hvordan Oslo Runway skal se ut og om den skal konkurrere med Copenhagen Fashion Week eller Stockholm Fashion Week – det tror jeg neppe. Vi skal være noe eget og bidra til å la trærne gro der de har røtter, forteller Kristensen.

 

Les også: OSLO RUNWAY: Ekspertpanelet anmnelder visningene fra dag 1 og dag 2

Siste saker

Mest lest nå
Les mer