– Det er nådeløst akkurat nå.
Tirsdag går Oslo i lockdown nok en gang. Etter snart ett år med koronapandemi er det stadig flere aktører som ikke får endene til å møtes, og det ropes høyt om krise spesielt for sentrumshandelen.
Nå stenger Mark+Brandy dørene på Aker Brygge i Oslo for godt etter seks år.
Multibrand-butikken legges nå ned hovedsaklig grunnet sviktende kundegrunnlag, sier Sara Gjersøe Skjold, innkjøpssjef og kreativ direktør i Mark + Brandy til Melk & Honning. Hun understreker at det er en «sammensatt avgjørelse».
Allerede tilstede på Sandvika Storsenter, etablerte den norske klesbutikken sin andre butikk på Aker Brygge i 2015 – et «absolutt idealistisk prosjekt», inspirert av favorittgalleriet i Saint Germain.
– Det var en stor og påkostet butikk. Det har ikke vært en enkel oppgave å gjenskape det unike universet vi har skapt på Sandvika. I sentrum er det tøff konkurranse om de sterke varemerkene. Men vi landet på noe vi trodde på, som vi så at var riktig for våre kunder på Aker Brygge, sier Skjold.
Ifølge henne skal det ikke ikke være noe dramatikk knyttet til avgjørelsen, som ble tatt ett år før butikken egentlig skulle reforhandle leieavtalen, i begynnelsen av 2022.
Mark+Brandy hadde siste åpningsdag før den siste store nedstengningen i Oslo. Butikken delte selv nyheten på Instagram for noen dager siden. Ryktene vil ha det til at det er nabobutikken You and I som skal ta over deler av lokalet.
Skjold peker blant annet på endrede handlemønstre som bakgrunnen for nedleggelsen.
– Pandemien som nå har pågått i ett år har endret vårt kundegrunnlag på Aker Brygge. Da hjemmekontor trådde i full kraft i mars i fjor, var det en total endring på brygga for vår del.
– Vi etablerte en butikk for normal drift rettet mot den kundegruppen som daglig brukte Aker Brygge aktivt, før korona. Dette er i stor grad kvinner og menn som jobber i store bedrifter her nede. Siden mars har disse kundene hovedsakelig hatt hjemmekontor.
Hun tror at koronapandemien har skjerpet dem på mange måter.
– Du kan ikke sove i timen ett sekund. Ikke at vi gjorde det før, men det er nådeløst akkurat nå. Multibrand-butikker, som vår, binder opp mye kapital i store varelager og jobber med innkjøp circa seks til åtte måneder før de kommer i butikk for salg,
– Alle varene våre produseres opp på bestilling, så vi har ikke mulighet til å skru igjen kranen på 1-2-3. Våre strategiske avgjørelser er fattet lang tid i forveien. Når vi må stenge dørene til våre butikker, er det med regninger som fortsetter å renne inn for varer som ligger trygt bak våre låste dører.
På Sandvika har Mark + Brandy hatt et innholdsrikt, men tidvis tøft år. De synes likevel det er fint med nærheten de har fått til kundene sine der.
– Nesten samtlige kunder har mer tid til å slå av en prat enn tidligere, og dette gir en verdifull dimensjon for oss som driver en butikk med kuratert fokus. Vi forholder oss nøkterne, men optimistiske i forhold til omstendighetene og tiltak som kommer fra øst og vest.
– Dere fortsetter med full fokus på butikken i Sandvika og på nett – hvordan skal dere ta opp kampen om kundene mot andre nettaktører?
– Butikken på Sandvika grunnla vi i 2007, med en sterk visjon om å skape en ny type inspirerende og leken handleopplevelse. Og er det én ting vi ser er viktigere enn noensinne, så er det nettopp dette.
Skjold tror store nettaktører er kommet for å bli, men at de ikke fullt ut kan erstatte fysiske butikker og handleopplevelsen der.
– Vi er optimister og ser frem til å jobbe videre med det vi har troen på. Vi utvikler vårt sortiment, tar inn nye varemerker, i tillegg til videreutvikling av nettbutikken. Det er så mye spennende kreativ energi der ute, og dagens unge inspirerer veldig, avslutter hun.
Les også: Oslos klesbutikker fortviler