Husker du dette?
Et nytt år er rett rundt hjørnet. Hva passer da bedre enn å oppsummere året som er gått. Her er noen av de aller største øyeblikkene som definerte moteåret 2019.
I vinter begynte ryktene å svirre rundt Karl Lagerfeld sin helse. Moteskaperen valgte nemlig for første gang å utebli fra en av sine egne visninger, og forundringen var stor da Virginie Viard, hans høyre hånd, gikk ut på catwalken alene etter haute couture-visningen i januar. 19. februar gikk den ikoniske designeren bort, 85 år gammel.

Mye vil som kjent gjerne ha mer, og etter braksuksessen med makeup-merket sitt, lanserte Kylie Jenner sitt eget hudpleiemerke i vinter. Hun utvidet dermed milliardbusinessen sin – i en alder av 21 år.
Oslo Runway avlyste i vinter, bare uker før arrangementet etter planen skulle gå av stabelen. Rask vekst skulle være blant grunnene til at den norske moteuken valgte å ikke gjennomføre hverken AW19- eller SS20-visningene sine. Til neste år skal imidlertid Oslo Runway være tilbake. Det samme er den nye mote- og kunstfestivalen Fushion som hadde premier i år.
Etter 20 år ved roret i norske ELLE, annonserte Signy Fardal sin avgang som sjefredaktør. I vinter kom nyheten om at Petra Middelthon blir ny sjefredaktør for magasinet. Hun kom fra stilling som moteredakør i magasinet.
Mange spekulerte i hvem som ville bli Karl Lagerfelds arvtaker i Chanel. Få dager etter hans død annonserte luksusmotehuset at Virginie Viard, hans høyre hånd og nærmeste samarbeidspartner gjennom mer enn 30 år overtok styringen av merket.
Etter at ryktene begynte å florere i vinter, kom nyheten i sommer om at Rihanna starter opp sitt eget luksusmerke. Merket som har fått navnet Fenty er under LVMH-paraplyen, og er det første luksusgruppen har grunnlagt siden Christian Lacroix ble startet på slutten av 80-tallet. Med det ble superstjernen den første mørkhudede kvinnen som leder et LVMH-merke.
Etter mye trøbbel i paradiset, ble Victoria’s Secret Fashion Show avlyst i sommer. Showet berømt for englevinger og sexy kostymer og undertøy er blitt kritisert for å være for både gammeldags og krenkende.

På forsommeren kom nyheten om at regjeringen legger ned pelsdyrnæringen i Norge. Det skjedde etter at regjeringen i 2017 vedtok om å ikke avvikle næringen, før det i 2018 kom forslag om å legge den ned.
Ved påsketider satt en hel verden benket foran tv-skjermene da brannalarmene gikk i den ikoniske katedralen Notre-Dame i Paris. De franske motemilliardærene var raskt ute med å annonsere sine donasjoner til gjenoppbygningen av katedralen, som omtales som en av de viktigste kulturhistoriske bygningene i verden. Arnault-familien som eier luksusgruppen LVMH ville donere 200 millioner euro. Med det doblet de donasjonen fra Francois-Henri Pinault i Kering. I sommer hadde de imidlertid foreløpig ikke donert én krone.
Etter at Oslo Runway ble avlyst i vinter, ble det annonsert store endringer for den norske moteuken. Sammen med Collective Oslo Fashion Art Festival ble mote- og kunstfestivalen Fushion Oslo lansert for første gang i høst, til blandede tilbakemeldinger fra mote-Norge.
I sommer annonserte svenskene at også Stockholm Fashion Week var avlyst. Årsaken bak avlysningen var en uklar fremtid, med faktorer som digitalisering, dårlig økonomi og fokus på bærekraft. Nå er imidlertid den svenske moteuken tilbake som bærekraftsplattformen Fashion X.
Tyske ELLE tråkket skikkelig i salaten da november-utgaven nådde bladhyllene. Med tittelen «Back to black» påsto de at det er trendy å være svart.

Den legendariske motefotografen Peter Lindbergh døde, 74 år gammel. Den tyske fotografen skal med sine portretter ha noe av æren for å ha vært med på å skape fenomenet supermodell. Hans ikoniske bilder av Cindy Crawford, Naomi Campbell, Linda Evangelista og Christy Turlington på 90-tallet har skrevet seg inn i historien.
Etter mer enn 60 år på print, legges Det Nye ned på print. Magasinet har helt siden 1957 inspirert unge jenter og kvinner, men har de siste årene hatt fallende opplagstall.
Gleden var stor hos mange da britiske dronning Elizabeth i høst trosset en lang kongelig tradisjon ved å droppe pels. Samtidig oppfordrer dyrerettighetsorganisasjonen NOAH det norske kongehuset til også å si nei til pels. Slik så mange merker, designere og motehus har gjort de siste årene.
Les også: Moteåret 2018: Kunstige modeller, krenkefest og nei til pels