new bottega

Foto: @caitlinburkenyc

«Old Céline» blir «New Bottega»

Den nye sjefsdesigneren hylles for sin innsats.

Moteinteresserte over hele verden fikk nærmest hjertesorg da designer Phoebe Philo annonserte at hun ville gi seg i jobben som kreativ direktør for det franske motehuset Celine. Og saken ble ikke bedre da det ble kjent at det var den rampete og rocka Hedi Slimane som skulle ta over stafettpinnen.

Les også: Slik reagerer sosiale medier på Hedi Slimanes Celine-debut

Som et motsvar til Slimanes Celine som gjennomgikk store endringer – ikke ulikt det designeren gjorde i tilsvarende stilling i Saint Laurent – ble Instagram-kontoen @OldCeline til. Profilen, som i skrivende stund har over 266.000 følgere, hyller Philos Céline med bilder fra tidligere kampanjer og kolleksjoner. OldCeline ble umiddelbart en så stor suksess at de til og med har begynt å selge egne kolleksjoner med merch.

View this post on Instagram

Spring Summer 2015 #juergenteller

A post shared by oldcéline (@oldceline) on

Daniels Bottega

Et av merkene som dog ble et slags plaster på såret etter Philos avskjed var Bottega Veneta. Det italienske luksusmerket har fått en ny vår etter at britiske Daniel Lee tok over rollen som kreativ direktør i fjor.

Den 32 år gamle designeren tok over Bottega Veneta etter Tomas Maier, som da hadde hatt rollen i hele 17 år. Med ansettelsen av Lee satset Kering-gruppen på en relativt ukjent designer – og det med foreløpig stor suksess.

Lee hadde erfaring fra både Balenciaga og Maison Margiela, men også fra Céline under Phoebe Philo. Med ansettelsen ved Bottega Veneta ønsket Kering at Lee skulle tilføre huset en moderne luksus. Forventingene var høye, og mange spådde at Bottega Veneta ned Lee ved roret ville bli nettopp det nye Céline.

Det kan se ut til at spådommene stemmer. For det er nærmest umulig ikke å legge merke til Bottega Veneta på sosiale medier og i motepressen. Kampanjebildene fra motehuset har også i flere sesonger spredt seg som ild i tørt gress på profilene til ledende moteprofiler og influencere.

Nå hylles Lees innsats hos Bottega Veneta med en egen profil på Instagram. Brukeren @NewBottega har i skrivende stund over 30.000 følgere. Her deles bilder fra arbeid signert Lee hos det italienske motehuset. NewBottega er også godkjent av Instagram-brukeren PhoebePhiloDiary, som også setter fokus på Philos tid hos Celine. Brukeren har nærmere 100.000 følgere og deler nå flere bilder av Lees nye Bottega Veneta.

Les også: Slik former kvinner motebransjen og de største motehusene nå