Dystre spådommer i bransjerapport.
Ikke bare står vi på tampen av et nytt år, men også et nytt tiår. Og som en av verdens største industrier, har det skjedd ekstremt mye i motebransjen de siste ti årene. Bærekraft, teknologi og mangfold er bare noe av det som har preget moteindustrien.
Nylig publiserte Business of Fashion sin årlige rapport for motebransjen, The State of Fashion, i samarbeid med konsulentfirmaet McKinsey & Company. Hva vil prege motebransjen i året som kommer?
Pessimisme, nervøsitet og bekymring er dessverre blant nøkkelordene som gjennomsyrer moterapporten. Dette gjelder for hele verden. Til forskjell fra i fjor, finnes det nå ingen optimistiske lyspunkter, ikke engang i luksussegmentet. Etter syv fete kommer som kjent syv magre, og det ser ut til at vi går enda mer utfordrende tider i møte.
Her er noen av punktene som vil være viktig for motebransjen i 2020.
Meningsfulle grep
De siste årene har flere vestlige merker og motehus forsøkt å få en fot innenfor de spennende mulighetene som ligger i det kinesiske markedet. Noen med mer hell enn andre. Dolce & Gabbana tråkket i salaten i 2018 da de måtte avlyse sin planlagte Kina-visning etter anklager om rasisme. Kina vil spille en ledende rolle i 2020 i den globale moteindustrien, men det viser seg å fortsatt være vanskelig å knekke koden til markedet. Noen selskaper bør derfor vurdere å ekspandere til andre steder i vekst.
Til tross for fremgang når det gjelder bærekraft, har motebransjen fremdeles et godt stykke å gå. I 2020 vil moteaktører bli nødt til å bytte reklamestøy og dens selvfølgeligheter med meningsfulle grep som responderer med forbrukeres krav og etterspørsel til viktige endringer.
Mye har skjedd de siste årene når det gjelder mangfold. Både forbrukere og ansatte vil presse selskaper til å bli mer opptatt av mangfold og inkludering. Noe som vil føre til at aktører vil bli gransket mye nærmere når det kommer til oppriktighet, og ikke minst resultater.
Det er liten tvil om at sosiale medier er og blir fremtiden. Mens tradisjonelle modeller sliter med å skape engasjement på sosiale medier, trenger moteaktører å tenke nytt rundt strategiene sine. Innhold som skaper oppmerksomhet vil bli nøkkelen. Etterhvert som forbrukere har forlanget mer og mer umiddelbarhet fra merker utover tradisjonelle butikker, vil det bli viktigere å møte kundene der de er i mindre formater. Opplevelser i butikk og pop-up shops i nærmiljøet og i forsteder vil bli en vinner.
I takt med bærekraft er det en aldri så liten revolusjon innen materialer på gang. Motemerker vil utforske alternativer til dagens standard tekstiler, og fokusere på nettopp bærekraft. Rebruk av gamle materialer samt high-tech materialer som både er estetiske og funksjonelle vil vokse.