Livid åpner sin fjerde butikk i Bergen midt under korona

Publisert:

Del innlegg:

– Ofte kommer gode idéer, omstillinger og endringer først når det virkelig kreves.

I fjor vår ble det kjent at Livid skulle åpne en ny Oslo-butikk. Etter å ha opplevd en nedgang i omsetning på hele 80 prosent da pandemien kom, så det norske motemerket seg nødt til å å utsette åpningen av sitt nye konsept. Men i juni i fjor kunne de endelig ønske kunder velkommen. Noen måneder senere ble det kjent at de også ville starte en nettbutikk for vintage.

Nå åpner Livid sin fjerde butikk i Bergen.

Dette mens lockdown og smitteøkning preger Norge, og handelsstanden har måttet tenke mer kreativt enn noensinne for å holde omsetningen oppe.

– Det er viktig for oss å være tilgjengelige, men man skal ikke kunne finne Livid over alt. Vi har i dag en tight distribusjon av gode eksterne butikker i Norge, og har fra før flaggskipsbutikker i Trondheim og Oslo. Med Bergen er vi tilgjengelig i de tre største byene i Norge, så det føles som et veldig naturlig og riktig valg for oss, sier Jens Olav Dankertsen, grunnlegger og leder for Livid til Melk & Honning.

– Selv om vi anser oss selv som en bedrift fra Trondheim er Livid eid og startet av sunnmøringer. Så å bli mer tilgjengelig på Vestlandet er en drøm i seg selv.

Butikken skal ligge midt på Torgalmenningen i sentrum av byen.

– Dette kjennes litt stort og kommersielt for en liten nisjeaktør som oss. Men samtidig føles det naturlig og på tide å innta posisjon. Å vise at det også finnes plass for aktører som har fokus på holdbarhet, gjenbruk, reparasjoner og gjennomsiktighet som helt sentrale holdepunkt i virksomheten. 

Han mener at Bergen ser ut til å klare å holde på folk, mens mange andre norske byer mer er en slags mellomdestinasjon.

– Dette gjør noe med kulturen i befolkningen og byen som sådan. Jeg opplever Bergen by som svært levende, åpen og fremadrettet. Og dermed også som en helt naturlig destinasjon for oss som varemerke.

Les også: Nå stenger Oslos klesbutikker ned – igjen

– Her kan vi presentere våre konsepter og idéer uten å være redd for å bli misforstått og vi kan drive fremover uten begrensninger fra markedet.  

Jens Olav Dankertsen. Foto: Livid

– Vi har også mange Livid-kunder der allerede.

De kommer til å ta med seg sko-, care-, og home-avdelingene som også finnes i de andre butikkene hit.

– Hos oss skal du alltid møte eksepsjonell kunnskap hvor vår tilnærming til salg handler om relasjonsbygging heller enn kortsiktige transaksjoner. Du skal kunne dra nytte av pantekonseptene våre, få klærne dine reparert, finne brukte og reparerte klær og det skal være et sted for inspirasjon og læring om holdbarhet og hvordan ta vare på investeringene dine. 

– Vi har aldri hatt det tøffere

– Det siste året har uten tvil vært utfordrende. Vi har aldri hatt det tøffere og aldri jobbet hardere. Samtidig tenker jeg at det kan ligge mye positivt i utenforliggende faktorer som krever et krafttak i virksomheten. Ofte kommer gode idéer, omstillinger og endringer først når det virkelig kreves, og da kan jo det også skje fantastiske ting,

– Midt oppe i alt det negative, har det skjedd mye positivt for oss. 

Ifølge han gikk fjoråret bedre enn forventet. De endte året med økning i alle delene av virksomheten.

– PAST og nettbutikken gjorde at vi berget inn en økning på retail samlet sett til tross for tøffe måneder med restriksjoner. 

Dankertsen mener året i år har vært tøffere.

Reparasjon av klær står sentralt for nordmennene. Foto: Livid

– Nærmere to måneder med stengte dører i hovedstaden som sannsynligvis vil vedvare også ut april måned, knebler økonomien vår i stor grad.

– Støtteordningene treffer oss dårlig, det har sterke økonomiske ringvirkninger og teamet er preget av uforutsigbarheten som rammer oss alle. 

Livid-grunnleggeren forteller at pandemien likevel har rettet fokuset deres i større grad over på distribusjon og på deres online plattformer.

– Vi opplever en sterk optimisme fra våre eksterne butikker, antall eksterne butikker har økt og nett har en formidabel vekst bare hittil i år på godt over 400 prosent. 

– Det dekker ikke hva vi taper på stengte butikker, men det gjør at vi kan beholde flere i arbeid og at vi har troen på fremtiden.  

Les også: Multibrand-butikken REGN åpner pop-up i Fresh Pepper sine gamle lokaler i Bergen

Siste artikler

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...