Livid åpner Livid PAST på Grünerløkka i Oslo

Alle foto: Livid

Korona satt en stopper for butikkåpningen til Livid

Mistet 80 prosent av omsetningen.

I vinter kunne Melk & Honning avsløre at Livid skulle åpne på Grünerløkka i Oslo. Det norske klesmerket skulle ta over de tidligere lokalene til Babel, som gikk konkurs i vinter. Etter planen skulle den nye vintage-avdeling med fabrikk åpne 1. mai. Det satte koronaviruset en stopper for.

Nå har merket imidlertid satt krefter i sving, og nylig åpnet dørene til PAST.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– PAST har gått utrolig bra og langt over hva vi har forventet. Det er jo forsåvidt litt tidlig å si ennå hvor konseptet vil stabilisere seg. Men jeg tror folk var klare for noe nytt, og et konsept som PAST tror jeg er midt i blinken for både perioden vi er i. Samt for Grünerløkka som område, sier Jens Olav Dankertsen, grunnlegger av Livid til Melk & Honning.

– Vi merker at fabrikken møter mye optimisme, og blandingen mellom nye og gamle produkter av høy kvalitet er en ny kombinasjon. Vi er utrolig glade for å bli tatt så godt imot. Vi har aldri drevet på Løkka før, og er imponert over imøtekommelsen og den milde og avslappende kulturen i området. Det er altså helt utrolig fint å være her!

Han forteller at navnet PAST handler om å ta vare på og lære av det gode, gamle og nostalgiske ved fortiden. Men bygget i en moderne og relevant estetikk med fokus på det gode ved fremtiden.

– Kvalitet, holdbarhet, håndverk, gjennomsiktighet og hensyn til det man eier er aspekter vi mener er viktig å holde på. Det finnes så mye fint ute i verden som har mye bruksverdi og som kan gi mye glede. Dette må vi ta vare på.

Livid åpner Livid PAST på Grünerløkka i Oslo
Fra venstre: Thea Martine (Livid Trondheim), Jens Olav, Johanne (butikksjef og innkjøper på PAST) og Ole Eivind (Livid Oslo)

– Representerer hva vi tror på

– PAST er et rendyrket gjenbrukskonsept som tar for seg alle de viktige elementene vi mener vil bidra til en verden hvor man behandler miljøet på en mer forebyggende måte. Å produsere klær er ikke bærekraftig. Men det er bærekraftig å dra nytte av det som allerede er produsert og gi dette nytt liv. Samtidig er det forebyggende å kjøpe produkter som varer og samtidig ta vare på det man allerede har kjøpt.

Dankertsen forteller at konseptet allerede er sterkt forankret i Livid som varemerke. Og har nytt stor suksess siden de lanserte gjenbruk som en sentral del av sine flaggskipsbutikker i 2015.

– Vi har samtidig hatt behov for å differensiere konsept og varemerke. Dermed var det viktig for oss å gi det et navn for å rendyrke dette ytterligere. Konseptet er en del av Livid-universet, og representerer hva vi tror på og hvordan vi ønsker å bidra til en lysere fremtid.

I tillegg til på Grünerløkka, har Livid også PAST-avdelinger i begge flaggskipsbutikkene i Prinsensgate i Oslo og i Trondheim.

Livid åpner Livid PAST på Grünerløkka i Oslo

Hardt rammet av koronakrisen

Dere skulle jo etter planen åpne 1. mai. Hvordan har koronakrisen påvirket åpningen og planene deres?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som hos de fleste andre rammet koronautbruddet også oss veldig hardt. Vi opplevde 80 prosent nedgang de første ukene av utbruddet, og så oss dessverre nødt til å permittere store deler av teamet for å redde arbeidsplassene og samtidig sette alle planer på hold. Men det er viktig å se fremover, spesielt i nedgangstider, for å ikke skape en nedadgående spiral.

Dankertsen forteller at de har troen på forsiktig optimisme, og er ikke redde for å satse på det de tror på.

– Heldigvis har det norske folk vist en vanvittig solidaritet til de konseptene de ønsker skal vedvare. Den massive støtten vi har fått fra kunder, venner og familie er uten diskusjon grunnen til at vi har overlevd så langt.

– Men, vi er fortsatt ikke i mål. Korona har massive konsekvenser på tvers av alle bransjer i inn- og utland. Og det er ikke bare butikkene som er preget, men alle ledd av hele verdikjeden. Hvor store konsekvensene er vet man fortsatt ikke, men jeg har troen på at de gode og sterke konseptene vedvarer, slik at byene våre og økonomien forhåpentligvis blomstrer når krisen har lagt seg.

Livid åpner Livid PAST på Grünerløkka i Oslo

– Bærekraft har mistet både sin tyngde og betydning

I et Instagram-innlegg skrev Livid nylig at de er en del av en av verdens mest forurensende industrier. Men de ønsker å komme med info til kundene slik at de kan ta gjennomtenkte valg.

– Ordet bærekraft er i dag mer en gimmick enn noe annet. Og dessverre har den mistet både sin tyngde og betydning. Det er mye uriktig informasjon ute og går om dagen, og mange markedstunge ord blir slengt rundt i kampen om å selge mer produkter. Dette er naturligvis problematisk, men det er heller ikke uforståelig hvorfor det blir slik, sier Dankertsen.

– Jeg tror at informasjon er nøkkelen til mye av problematikken vi har i dag. Både med tanke på sosial bærekraft, samt de miljøutfordringene vi har. Hadde all informasjon vært åpen, ville det skapt en påtvungen forbedring av hvordan mange bedrifter i dag produserer. Rett og slett fordi det motsatte ville være en dårlig forretningsstrategi.

Han mener hver enkelt bedrift sin suksess ville være ytterligere koblet til bedriftens etikk, fremfor å være billigst tilbyder i markedet.

– Hvorvidt en bedrift er relevant i dag eller ikke handler ikke så mye om hvordan bedriften handler. Men heller hvordan den ser ut, hvordan prisen er og hvem som fremmer den. Dette er helt bakvendt. En bedrift bør være relevant først og fremst fordi den er fremadrettet og fokusert på hva som kan gjøres bedre. Ikke bare for en selv, men også for samfunnet.

Åpnet verdikjeden

I 2017 åpnet hele verdikjeden til Livid digitalt. Selv om de fremdeles ikke sitter med all informasjonen, ønsker de å være åpne om det de har – og det som mangler. De jobber videre med å gi enda bedre informasjon på produktnivå.

– En åpen verdikjede gjør det mulig for kundene våre å vite hvor og hvordan våre varer er produsert. Fra bomull til ferdig produkt. Målet med dette er å skape en sterkere relasjon mellom produkt og pris, og gi et bedre innsyn i den komplekse reisen et produkt har fra start til slutt. Hvordan kan vi avgjøre om noe er billig eller dyrt, miljøforebyggende eller etisk produsert, om vi ikke vet verken hvor, hvordan eller hvorfor?

Les også: Dette norske merket triplet omsetningen under korona