– Vi må fornye oss, spisse det til og skille oss mer ut.
Den enes død den andres brød? Tidligere i år kunne Melk & Honning melde at Fresh Pepper, som en slags fugl føniks gjenoppstod fra asken av Pepper. Dette skjedde etter at konseptet var gått konkurs og eierne på et tidligere tidspunkt hadde blitt politianmeldt. Tidlig i år ble det kjent at også Fresh Pepper er ferdig som fysisk butikk og i stedet satser på nett.
Nå åpner multibrand-butikken REGN pop-up shop i de samme lokalene.
REGN ble startet i 2015 av fire kompiser. De har gått fra å føre både dame og herre i et bittelite lokale, til et større konsept rettet mot motebevisste kvinner med varemerker i medium og medium pluss segmentet. Altså ikke ulikt veldig mange andre multibrand-butikker.

– Pop-upen vår kom i stand rimelig kjapt. Vi kjenner folkene som nå skal ta Fresh Pepper videre inn i det nye konseptet. Det var slik vi fikk vite at lokalet ble ledig. Det må jo være et av Bergens flotteste, og som de patriotene vi er, ikke bare i forhold til Bergen, men til enkeltstående independent butikker som bevarer et variert og spennende bysentrum, var dette noe vi følte vi bare måtte gjøre, sier Jan-Erik «Janne» Hauer Århus.
– Delvis fordi vi ser på det som en god og spennende mulighet for oss til å vise oss enda bedre frem. Og fordi vi er redd for hva som hadde kommet om det ikke hadde vært oss. Planen er å teste ut noen nye varemerker og øke utvalget på nett. Kanskje være litt spissere på enkelte ting, uten å gå vekk fra konseptet.
I utgangspunktet har de leid lokalet frem til 1. september, men de håper at de kan bli lenger. Grunnen til kortstidsleien er ifølge Århus at gårdeier ønsker servering i lokalet og at denne søknadsprosessen tar tid.
– For å være ærlig så håper vi at det blir permanent, og at vi kan rive av «Pop-Up» fra vinduer og skilt en vakker dag. Selv om vi alle er glad i god mat og drikke så er dette en søknad vi gjerne ser blir avslått, så vi kan fortsette å gjøre det vi liker aller best.

Han beskriver veien fra 2015 og frem til i dag som «bratt, læringsrik, spennende – og til dels ganske humpete».
Uten «gode leverandører» er han usikker på om de hadde vært her i dag.
– Vi har dessuten hatt en fantastisk huseier i butikken vår i Strandgaten som nærmest har hatt større tro på oss enn oss selv noen ganger. Det er en vanvittig god følelse i dag å kunne betale hver eneste husleie på tiden. De kunne nok «slukket lyset» hos oss flere ganger.
Da de først startet for over fem år siden var det med et dame- og herrekonsept der sistnevnte fylte godt over halvparten av butikken.
– Det tok litt tid og satt langt inne. Men da vi først innså at herreklær for vår del kun var en ekstremt dyr hobby, begynte ting å løsne.
Den aller første butikken snekret de selv, og det lå ifølge Århus «mer innsats enn designkunst» bak interiøret.
– Det var sikkert bare vi som syntes det var kult slik det så ut de første årene.
Etterhvert flyttet de til lokalene de er i dag, i Strandgaten i Bergen sentrum. Samtidig kuttet de herreklær helt, og fremstår ifølge Århus nå sterkere enn noen gang.
– Paradoksalt nok har koronaåret vært det minst humpete. Sikkert fordi vi har funnet oss selv i butikk og på nett, har ekstremt gode ansatte og har lært av våre feil.

Han mener 2020 totalt sett var et «ganske ok» år for REGN.
– Vi, som de fleste andre, trodde vel at luften skulle gå ut av ballongen rundt mars/april. Men på en eller annen måte klarte vi å få luften tilbake.
Det tror han skyldes flere ting.
– For det første må jeg berømme de ansatte og hvordan de virkelig sto på da det var som verst. I tillegg klarte vi å omstille oss ekstremt godt i forhold til nett og sosiale medier noe som gjorde at vi opplevde ganske eksplosiv økning der i flere deler av året. Det erstattet ikke tapet i butikken i de periodene vi opplevde dette, men det gjorde at ting ble bedre enn fryktet.
– Også var jo Bergen tilsynelatende en stor, stor sommerby.
De fikk sin høyeste omsetning noensinne i fjor sommer. Det mener Århus viser hva som skjer når nordmenn bruker pengene sine hjemme i Norge.
– Kanskje har det gjort at Norge som feriedestinasjon har fått et løft blant nordmenn? Ingenting hadde vært bedre for lokale drivere rundt omkring i landet enn akkurat det.

Han mener usikkerheten var større før korona enn nå, men understreker at det er noe som fort kan forandre seg.
– Vi har ikke på noen som helst måte sprettet Champagne enda.
Planene om å pusse opp butikken denne våren – og med det også spisse konseptet ytterligere – er utsatt et års tid. Slik tror Århus at de kan skille seg enda mer ut fra de mange andre multibrand-butikkene rundt om i landet.
– I dag gjør vi vel kanskje ikke det så mye som vi burde. Det er vi klar over. Vi må fornye oss, spisse det til og skille oss mer ut. Helst så bør vi bli en butikk folk drar til både for å handle og også besøker for å poste et bilde fra. De to tingene bør vi klare å bruke sammen i 2021.
Les også: Åpnet ny Oslo-butikk – én uke senere var alt stengt