Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Slik takler norske butikker ny lockdown
Foto: Instagram/@linneamjames

Slik tenker norske butikker nytt rundt lockdown 3.0

Livestreaming, vindusshopping og Foodora på døren.

Norske butikker blir stadig mer kreative når det kommer til å tenke nytt rundt det å drive butikk i lockdown. Under koronapandemiens første lockdown i Oslo i fjor, tok flere aktører i bruk FaceTime, liveshopping og hadde digitale eventer og hjemlevering på døren.

Nå tenker norske butikker enda mer utenfor boksen – hvor en aktør blant annet har teamet opp med matleveringstjenesten Foodora.

Slik løser aktørene i Oslo den tredje nedstengningen.

– Gøy å bestille sushi og smykker samtidig

– Nød lærer naken kvinne å spinne, sier de. Og heldigvis jobber vi med en kreativ gjeng, sier Eliza-Mari Almazol, daglig leder i smykkemerket Maria Black til Melk & Honning.

– I Bergen har vi heldigvis kun vært stengt i en uke under pandemien, men i Oslo har det vært åpning og lukking i rykk og napp, som hos alle andre i retailbransjen i området. 

Denne uken fikk de vite at ettersom de har piercingstudio i butikk, får de lov til å holde hele butikken åpen, gitt at gjeldende smittevernsregler blir fulgt. Derfor er begge butikkene i Oslo og Bergen åpne som vanlig.

Norske butikker tenker nytt i ny lockdown
Eliza-Mari Almazol i Maria Black. Foto: privat

Utenom det allerede etablerte Click & Collect fra nettbutikken, tilbyr de også Call & Collect. Her kan kundene ringe og booke bestillinger som de betaler for over Vipps og får levert utenfor butikken.

– Vi har også startet et samarbeid med Foodora – noe vi synes er veldig gøy. Budservice på smykkene var en tjeneste vi tilbød fra før av.

– Men å gjøre dette samarbeidet med et veletablert budselskap som Foodora, brakte jo også et markedsføringsperspektiv med seg. Og det å kunne bestille en burger og et halskjede fra sofaen hjemme, var noe som føltes veldig i vår ånd.

Via Foodora-appen kan man bestille smykker eller gavekort fra Maria Black, akkurat som man bestiller mat. Menyen har forskjellige kategorier, som for eksempel halskjeder eller ringer.

– Om det er en gave, kan man også få dette levert direkte til den man skal gi det til. Og vi kan selvsagt pakke gaven og legge ved kort fra deg. Bare gi oss instrukser på tekst når du sender inn bestillingen din.

Maria Black x Foodora
Kreativ løsning hos Maria Black i Oslo. Foto: Instagram/@mariablacknorge

Maria Black har fått gode tilbakemeldinger på det noe uvanlige samarbeidet, og ikke minst mulighetene det gir, selv om bestillingene fortsatt er lave, men stigende.

– Det virker som publikum er av samme oppfatning som oss – at det er gøy å bestille sushi og smykker samtidig.

Til tross for synkende omsetning i fysisk butikk, har de etter forholdene klart seg bra, synes de.

– Det er jo en kontinuerlig evaluering vi må gjøre, om omsetningen gjør opp for kostnadene. Og det gjør det i aller høyeste grad, foreløpig i alle fall. Samtidig har salget i nettbutikken økt med 30 prosent, som tar mye av det tapte fra de fysiske butikkene. Dette svarer også til forventingene.

Duftprat på telefon og shopping gjennom gjerde

– Den siste tiden har vært krevende for oss, som for alle andre. Vi har to fysiske butikker, en på Valkyrien som er definert som kjøpesenter, og en i Øvre Slottsgate med egen inngang, samt nettbutikk, sier Ingvild Toft Wæhler i Heaven Scent til Melk & Honning.

De ulike restriksjonene har gjort at konseptparfymeriet tidvis har vekslet mellom å ha to stengte butikker og en åpen på Valkyrien. De har så langt i år til gode å ha normal drift.

– De skiftende tiltakene har gjort at vi hele tiden må snu oss rundt, vurdere personalbehov, finne nye og gode løsninger og forsøke å være innovative innenfor de rammene smittevernsreglene gir.

For hvordan drive en butikk hvor mange kunder er avhengige av veiledning og ikke minst få lukte på de ulike duftene før de bestemmer seg?

Heaven Scent er en av flere norske butikker med kreative løsninger i lockdown
Gründere i Heaven Scent Christianne Mediaa Aamodt og Ingvild Toft Wæhler. Foto: Melk & Honning

I tillegg til å ha innført Vipps og Hent og satset stort på sosiale medier, driver Heaven Scent kundeveiledning og salg på telefon, FaceTime, sms og e-post. I nettbutikken deres ligger det levende beskrivelser av hva de ulike produktene dufter av.

– Vi gjør vårt ytterste for at gamle og nye kunder skal få den hjelpen de trenger når de ikke kan besøke butikken vår fysisk. Vi må hele tiden balansere omsetning opp imot behov for arbeidskraft. Denne balansen er krevende når tiltakene endrer seg hele tiden, og systemet ikke legger til rette for disse raske endringene, fortsetter Wæhler.

Kundene har imidlertid reagert positivt på de kreative løsningene, og Heaven Scent opplever at folk ser at de gjør så godt de kan.

Men budskapet deres må gjentas flere ganger, for de stadige endringene i smittevern gjør det forvirrende for publikum.

– Mange av kundene våre handler i nettbutikken når de fysiske butikkene er stengt, og det er vi utrolig takknemlige for. Varene kan hentes i butikken vår i Øvre Slottsgate, eller vi sender de hjem til kunden med posten hver dag. Vi er raske og det setter kundene våre stor pris på.

Heaven Scent på Valkyrien
I februar kunne man handle gjennom et gjerde i butikken på Valkyrien. Foto: Instagram/@heavenscent

Hun forteller at å ha en og tidvis to stengte fysiske butikker går hardt utover omsetningen. 2020 var et år der de satset stort og utvidet Heaven Scent med en ny butikk på luksuskjøpesenteret Vakyrien på Majorstuen i Oslo, i tillegg til å utvide butikken i sentrum ved å flytte inn i større lokaler.

– Denne satsingen krevde betydelige investeringer. Nå ser vi forhåpentligvis lyset i enden av tunnelen, kjemper oss gjennom denne nedstengningen, oppfordrer flere til å ta kontakt med oss hvis de trenger veiledning for å handle hos oss, og gleder oss til mer normale tilstander etter hvert.

– Å snakke med kunden over en skjerm er en teknikk

– Jeg tror at butikker som har kunnskap, service og vennlighet har lyst til å gjøre det beste for kundene sine, og vil overleve. Samtidig må man være sterke på det digitale og sosiale medier, sier Lill-Ann Schjelderup hos Gimle Parfymeri i Oslo.

Hun forteller at de ikke var forberedt på nedstengningen i fjor – ingen hadde jo opplevd noe lignende før. Nå er den tradisjonsrike butikken derimot godt forberedt, og har klart å omstille seg.

Lill-Ann Schjelderup ved Gimle Parfymeri.
Lill-Ann Schjelderup ved Gimle Parfymeri.

Hos Gimle Parfymeri kan man få varene tilsendt, eller hente de utenfor butikken.

På nyåret startet de med liveshopping, til stor suksess. Det har imidlertid ikke vært helt enkelt.

– Det har vært vanskelig å få tak i utstyr. Man må jo ha kamera, lys – det er mye som skal til for å lykkes. Så må man ha folk som kan sette det opp og rigge til. Det er hardt arbeid. Man har jo sagt at de som ikke omstiller seg, klarer ikke denne pandemien. Det å snakke med kunden over en skjerm er en teknikk, og ikke gitt at alle får til.

– I mars i fjor var vi redde, og man visste ikke hva man gikk til. Det var tomme butikkhyller, folk trodde ikke de ville få maskaraen sin. I dag er det derimot mye roligere. Kunden har ikke den panikken, fortsetter hun.

Hun tror handlemønstre generelt vil endre seg, også når pandemien er over.

– Jeg ser jo at kundene koser seg med å snakke med jentene mine i salongen. Og det synes jeg er helt magisk. Det er en helt annen måte å tenke på. Jeg er glad for at vi har så mange lojale kunder som har lyst til å handle hos oss. Det setter jeg utrolig stor pris på, og er ikke noe jeg tar for gitt.

Gimle Parfymeri i Oslo
Hos Gimle Parfymeri kan du plukke med deg varene utenfor butikken. Foto: Instagram/@gimleparfymeri

Med innhold som hvorfor man skal bruke solkrem, er Gimle-skolen blitt svært populær på Instagram.

– En kunde skrev forrige uke at man ikke trenger Netflix når man har Gimle.

– Det å være positiv og svare på muligheter, det tror jeg er gull verdt. Men jeg må si at jeg synes det er fryktelig tøft at vi er stengt ned, men jeg orker ikke å klage.

Butikken har ikke permittert noen av de rundt 14 ansatte, ettersom alle trengs for å både svare på telefonsamtaler, samt pakke varer til nettbutikken.

– Vi har mange telefonlinjer, og chatten tar tid. Kunden kan jo snakke opptil en time. Så det er veldig hyggelig at vi har den kontakten vi har, med alle meldinger og spørsmål vi får på Instagram-profilen vår.

– Jeg tror vi er blitt et visdomssenter i Norge for kosmetikk.

Kreativ vindusshopping

Også Fretex har satt i gang kreative løsninger under koronapandemiens lockdown. Butikkene som holder stengt, legger hver dag ut varer for salg på Instagram-kontoene sine, både i feed og på stories.

– Butikkene tilbyr også window shopping der kundene kan ta bilde av det de ønsker å kjøpe, og sende en melding til butikken på Instagram, sier Hilde Kjønstad, innkjøpsleder i Fretex til Melk & Honning.

Noen av butikkene har også liveshopping som legges på IGTV. Alle varer betales via Vipps, og kunden kan hente varen kontaktløst i butikk på et avtalt tidspunkt, eller få det sendt hjem for 100 kroner via Post Nord, eller vente til butikken åpner igjen. Også på varer kjøpt via sosiale medier eller på nett, tilbyr Fretex 14 dagers returrett.

– Dessuten holder alltid Fretex Nettbutikk åpen og våre andre butikker i Norge sender varer de legger ut på sosiale medier til kunder i hele landet. Så det er verdt å følge flere Fretex butikker på Instagram, selv om de ikke ligger i nærheten av der du holder til, fortsetter Kjønstad.

Slik takler norske butikker lockdown i Oslo
Hilde Kjønstad i Fretex.

Fretex opplever stor etterspørsel etter varene de legger ut for salg, og nesten alt blir solgt umiddelbart etter publisering.

– Det er sikkert fordi vi har unike varer som folk må slå til på om de skal få kjøpt det. Alle våre butikker har også fått mange nye følger på Instagram etter at vi begynte med utstrakt salg i denne kanalen, og spesielt nå som vi tilbyr å sende varen over hele landet.

Som for de aller fleste, er det også for Fretex utfordrende å drive butikk i disse dager. Omsetningen på nett har imidlertid økt jevnt det siste året, hvor de har sett en dobling i omsetning fra 2019 til 2020.

– Samtidig som vi ser en nedgang i omsetningen, ettersom mange av de fysiske butikkene våre må holde stengt, så er vi heldige som opplever stor interesse fra kunder som ønsker å handle fra oss enten i nettbutikken eller ved å støtte sin lokale butikk med kjøp i sosiale medier, avslutter hun.

Les også: Kaffearving satser på skjønnhet i Bergen

Siste saker

Mest lest nå
Les mer