Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

Publisert:

Del innlegg:

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert i bransjen: luksuskonsernet Kering har solgt sin skjønnhetssatsing til L’Oréal.

Prislappen? Hele 4 milliarder euro, rundt 46 milliarder kroner.

Ifølge The Guardian er dette det første store grepet fra Kerings ferske toppsjef Luca de Meo, som nylig tok over roret. Avtalen gir L’Oréal en 50-årig lisens til å utvikle og selge skjønnhetsprodukter under noen av moteverdenens mest prestisjefylte merker, som Gucci, Bottega Veneta og Balenciaga.

Pop-ups
Gucci er blant merkene som selges. (Foto: Kering Group via CR Fashion Book)

Handelen innebærer også at L’Oréal overtar den historiske parfymelinjen Creed, grunnlagt i 1760. Dette kommer i tillegg til deres allerede sterke luksusportefølje, som inkluderer skjønnhetsrettighetene til Yves Saint Laurent.

For Kering markerer salget et tydelig strategisk skifte. Selskapet etablerte sin egen skjønnhetsavdeling så sent som i 2023 etter kjøpet av Creed for 3,5 milliarder euro, men prosjektet viste seg raskt å være kostbart. I første halvår rapporterte konsernet et driftsunderskudd på 60 millioner euro, samtidig som Gucci opplevde fallende salg.

Bottega Veneta er nå eid av L’Oréal (Foto: Bottega Veneta)

Luca de Meos oppgave er nå å stramme inn økonomien, redusere gjeld og gjenopprette lønnsomheten i konsernet. Markedet reagerte umiddelbart positivt. Kering-aksjen steg 5 prosent etter kunngjøringen, mens L’Oréal økte med 1 prosent.

Med denne avtalen befester L’Oréal sin posisjon som verdens ledende skjønnhetsaktør, mens Kering konsentrerer seg om kjernevirksomheten; mote og luksusvarer.

L'Oréal-topp sier forurensning er bra for businessen
Styreleder i L’Oréal, Jean-Paul Agon. (Foto: Getty)

Siste artikler

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...