At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert i bransjen: luksuskonsernet Kering har solgt sin skjønnhetssatsing til L’Oréal.
Prislappen? Hele 4 milliarder euro, rundt 46 milliarder kroner.
Ifølge The Guardian er dette det første store grepet fra Kerings ferske toppsjef Luca de Meo, som nylig tok over roret. Avtalen gir L’Oréal en 50-årig lisens til å utvikle og selge skjønnhetsprodukter under noen av moteverdenens mest prestisjefylte merker, som Gucci, Bottega Veneta og Balenciaga.

Handelen innebærer også at L’Oréal overtar den historiske parfymelinjen Creed, grunnlagt i 1760. Dette kommer i tillegg til deres allerede sterke luksusportefølje, som inkluderer skjønnhetsrettighetene til Yves Saint Laurent.
For Kering markerer salget et tydelig strategisk skifte. Selskapet etablerte sin egen skjønnhetsavdeling så sent som i 2023 etter kjøpet av Creed for 3,5 milliarder euro, men prosjektet viste seg raskt å være kostbart. I første halvår rapporterte konsernet et driftsunderskudd på 60 millioner euro, samtidig som Gucci opplevde fallende salg.

Luca de Meos oppgave er nå å stramme inn økonomien, redusere gjeld og gjenopprette lønnsomheten i konsernet. Markedet reagerte umiddelbart positivt. Kering-aksjen steg 5 prosent etter kunngjøringen, mens L’Oréal økte med 1 prosent.
Med denne avtalen befester L’Oréal sin posisjon som verdens ledende skjønnhetsaktør, mens Kering konsentrerer seg om kjernevirksomheten; mote og luksusvarer.
