Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kim Kardashian får kritikk
Foto: Instagram/@kimkardashian

Kim Kardashian får kritikk for det nye hudpleiemerket sitt

Ikke første gangen det skjer.

Det kan virke som at alt Kim Kardashian og familien hennes tar i blir til gull. I vinter kom nyheten om at shapewearmerket hennes Skims var verdt 3,2 milliarder dollar.

Til tross for suksessen, har det imidlertid vært et par humper i veien nå og da.

Da Kim Kardashian lanserte det nå populære shapewearmerket sitt Skims tilbake i 2019, het det Kimono. Det satte sinnene i kok hos flere, som anklaget realitystjernen og merket hennes for kulturell appropriasjon.

Kort tid etter omdøpte hun merket til Skims.

Sommeren 2020 begynte ryktene å svirre om at hun skulle lansere et hudpleiemerke. Da skulle hun ha søkt om patent på rettighetene til KKW Skin. Vinteren 2021 skilte imidlertid Kardashian og ektemannen Kanye West seg.

I april samme året skal hun ha søkt om patent på rettighetene til navnet SKKN by Kim. Og den påfølgende sommeren la hun beautymerket KKW på is.

Nylig lanserte Kim Kardashian det nye hudpleiemerket sitt SKKN by Kim, hvor første runde med hudpleieprodukter skulle være «et foryngende hudpleieritual med ni produkter» med «refill-emballasje og rene ingredienser støttet opp av vitenskap, designet for å nære alle typer hud, toner og teksturer på alle stadier av modenhet», ifølge Glamour.

Igjen møter Kim Kardashian kritikk.

Nå har flere bitt seg merke i likheten mellom navnet SKKN by Kim og to andre beautymerker, SKKN+ og Lori Harveys hudpleiemerke SKN by LH.

I august 2021 skal hudpleier Cyndie Lunsford ha sendt inn en klage etter at Kim Kardashians Kimsaprincess Inc. hadde søkt om patent på navnet SKKN for den kommende beautylinjen, ifølge Forbes.

Les også
Oslo-konseptet Sorgenfri utvider og satser på vintage

Lunsford skal ha etablert merket sitt SKKN+ i 2018 og søkt om patent på navnet i mars 2021.

«Jeg har møysommelig bygd mitt eget suksessfulle selskap med min egen svette, egenkapital, hardt arbeid og research. Det er tydelig at jeg etablerte merket mitt først», sier Lunsford til Forbes.

«Som en ung, svart kvinne, er målet mitt med SKKN+ å gi kvalitetshudpleie og kuratere opplevelser for hele kroppen for å forbedre enhver kundes selfcare-regime».

«Det er vanskelig å tro at Kim Kardashian sitt team enten ikke visste om det allerede brukte SKKN+ eller visste og adopterte SKKN-navnet uansett for å overkjøre en liten minoritetsbusiness», sier Lunsfords advokat Erik M. Pelton til magasinet.

Hun er ikke den eneste.

Lori Harvey lanserte i 2021 merket SKN by LH. Den amerikanske modellen og gründeren fortalte om sine hudproblemer til Vogue i høst.

«Jeg har rosacea og slet med å finne de riktige produktene for meg. Så begynte jeg å jobbe som modell, og mellom shoots og backstage på motevisninger har man så mye make-up i ansiktet», sier hun til magasinet og fortsetter;

«Huden min fikk hele tiden kjørt seg. Så etter å ha brukt typ 20 ulike produkter på ansiktet mitt samtidig, følte jeg at det måtte være en enklere måte for meg å få huden min til å se ut slik som jeg ønsket».

Les også: Avslører Zara sin hemmelige størrelsesguide?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer