Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
skims
Foto: Instagram/@kimkardashian

Kim Kardashians shapewear-merke Skims med knalltall

Nå er merket verdt 3,2 milliarder dollar.

Skims fikk kanskje ikke den beste starten. Shapewear-merket startet av Kim Kardashian i 2019 fikk først navnet Kimono. Etter mye kritikk tok det imidlertid ikke lang tid før realitystjernen og businessgründeren endret navnet til Skims.

Nå har merket samlet 240 millioner dollar gjennom finansiering ledet av hedgefondet Lone Pine Capital, med forventede salgstall på 400 millioner dollar. Med det er Skims verdi blitt doblet til 3,2 milliarder dollar, fra 1,6 milliarder dollar i april 2021, ifølge Business of Fashion.

«Denne siste runden vil la oss fokusere på å komme med flere innovasjoner og løsninger til våre kunder og bli en enda mer fortrolig ressurs for dem», skriver Kim Kardashian i en email til Business of Fashion.

Kardashian forblir den største aksjeeieren i Skims, i tillegg til hennes businesspartner Jens Grede, som er daglig leder i merket.

Skims startet med shapewear som bodysuits, men har siden utvidet med loungewear, pyjsjamaser og joggebukser. Nå består sortimentet også av blant annet morgenkåper, turtlenecks og gensere. Shapewear representerer faktisk mindre enn 20 prosent av salgene, mens undertøy står for majoriteten, ifølge Business of Fashion.

skims
Kim Kardashians storesøster Kourtney og Megan Fox var med i en Skims-kampanje i 2021. Foto: Instagram/@kimkardashian

Nå skal planen være å utvide produktkategoriene ytterligere – og til flere land utenfor det amerikanske markedet.

«Vi ser en mulighet med Skims til å skape vår egen kategori innen retail, akkurat som vi mener Lululemon og Starbucks gjorde med deres egne kategorier i respektive felt», sier Jens Grede til nettstedet.

Koronapandemien har gitt Skims en unik mulighet til å øke salgstallene, med sosial distansering, hjemmekontor og nettopp loungewear i fokus.

Merket opplevde en salgsøkning på hele 90 prosent i fjor med 275 millioner dollar, og forventes å nå 400 millioner dollar i 2022.

kim
Kim Kardashian viser Skims-produkter gjennom Instagram-kontoen sin. Her i Skims x Fendi. Foto: Instagram/@kimkardashian

Nå skal Kardashian være klar for å bringe merket til utlandet. Internasjonale markeder blir testet ut med retailere som Selfridges i Storbritannia, Lane Crawford i Kina, David Jones i Australia og Ounass i Midtøsten. Er det lov å håpe på at merket også kommer til Skandinavia?

Les også
Her er de nominerte til årets Gullbarbie

På tampen av 2021 kunne merket avsløre at de skal samarbeide med ingen ringere enn Fendi om en kolleksjon med det italienske motehusets logo på.

Skims vil også bli sett på det amerikanske OL-laget under vinterens Olympiske Leker som starter i februar.

Akkurat som idrettsutøverne under sommerlekene i Tokyo i fjor, vil de også denne gangen gå i loungwear og undertøy fra Skims. Business of Fashion trekker frem linken mellom Kim Kardashian og OL. Caitlyn Jenner, som var gift med moren hennes Kris Jenner, vant gullmedalje i tikamp i Sommer-OL i Montreal 1976.

Les også: Dårlig nytt for it-merket

Siste saker

Mest lest nå
Les mer