Karl Lagerfeld x L' Oréal Paris

Foto: Pascal Le Segretain/Getty

Karl Lagerfeld lanserer kolleksjon med makeup-gigant

Rakk å sette igang prosjektet før han gikk bort i vinter.

Det er ingen tvil om at navnet og arven til Karl Lagerfeld lever videre. Den ikoniske Chanel-designeren som gikk bort 19. februar i år hadde startet på flere prosjekter, noen som han aldri fikk fullført. FW19/20 ble hans siste kolleksjon for det franske motehuset. I sommer ble han hyllet under en stor minneseremoni i hjertet av Paris. Og nå planlegger også The Met å hylle designeren.

Nå lanseres Lagerfelds makeup-kolleksjon for Loreal. Det skjer under moteuken i Paris. Lagerfeld rakk å skissere ideene sine for kolleksjonen før han døde, og makeup-giganten har måttet samarbeide videre med designerens team for å kunne ferdigstille produktene. Det skriver The Independent.

– Denne makeup-linjen reflekterer virkelig universet til Karl Lagerfeld og hva Karl elsket med make-up. Han likte når et samarbeid ga gjenklang i et merke og ville gjøre en forskjell for mange mennesker, sier Caroline Lebar, image- og kommunikasjonsdirektør i Karl Lagerfeld.

– Akkurat dette samarbeidet er spesielt meningsfullt

Karl Lagerfeld x L' Oréal Paris

Designerens arvtaker i Chanel, Virginie Viard, er kjent for sin franske rock ‘n’ roll-stil som oser av chic med rufsete hår og tungt sminkede mørke øyne. Lagerfeld selv var også en svoren tilhenger av denne stilen, og makeup-kolleksjonen er blitt designet nettopp for å omfavne hans berømte «rock chic style» og parisiske eleganse. Kolleksjonen, som inneholder en øyenskyggepalett, highlighter, maskara, eyeliner og leppestifter, lanseres 27. september.

– Alle våre motedesigner-samarbeider er en ære, men akkurat dette er spesielt meningsfullt. Mens Karl snudde opp ned på hierarkiet for å demokratisere mote, har Loreal forpliktet seg til å lage skjønnhet etter kvinners egne regler og ønske, sier Délphine Viguier-Hovasse, global brand president for Loreal Paris.

Det er imidlertid ikke første gangen Lagerfeld lanserer make-up. I fjor introduserte Chanel sminkeprodukter for menn for første gang. Disse fikk navnet Boy de Chanel, oppkalt etter Coco Chanels elsker Boy Capel.

Les også: Derfor omfavner motehusene skjønnhetsbransjen