stine goya

Stine Goya. Foto: Copenhagen Fashion Week

Høydepunktene fra moteuken i København

Det beste fra sesongens eneste skandinaviske moteuke.

Sesongens moteuke i den danske hovedstaden er vel overstått. De siste dagene har danske, svenske og norske merker vist sine kolleksjoner for neste vår og sommer. Tre dager fullstappet med spennende show, visninger og presentasjoner, men det er som alltid noen som skiller seg ut i mengden.

By Malene Birger

Som en av favorittene på sesongens program leverte det danske suksessmerket By Malene Birger til forventningene – og vel så det.

Motemerket har fått en real oppsving etter at Mathilde Torp Mader tok over som sjefsdesigner. Hennes første kolleksjon var for AW18, og hun har siden det levert gang på gang. Selv mener hun at nesten alle danske kvinner har et forhold til merket. Men begeistringen for By Malene Birger går langt utenfor de danske landegrensene, noe som kom godt frem på visningen deres denne uken. Til full jubel kom Mader ut på catwalken etter endt show.

Kolleksjonen, som har fått navnet Wild is the Wind, er inspirert av uendelig sollys lune kvelder og forfriskende sjøvann, og bygger på konseptet om å være fryktløs og fri samt merkets DNA – å få kvinner til å føle seg selvsikre. På catwalken var en blanding av den typiske København-stilen og klassiske silhuetter i Maders eklektiske ånd. Modellene, som forøvrig inkluderte blant andre Jess Cole, Daniela Kocianova, Ellen de Weer, Franzi Mueller, Rougay Faye, Nina Marker, Mona Tougaard, Sarah Dahl og Vera van Erp, hadde alle på sneakers og sandaler fra merket. Finalekjolen var stor, svart og med fjær, mens heklede kjoler, som vi har sett fra tidligere kolleksjoner signert Mader, gikk igjen, men denne gangen i nye utgaver. Fargepaletten gikk fra hvitt og svar til et fargesirkus. Tilbehør som store belter som markerte midjen, øredobber, vesker og hatter hadde en sentral plass.

Stine Goya

Vogue Runway peker ut Stine Goya som det beste showet under moteuken i København denne sesongen. Det danske suksessmerket har blitt en internasjonal favoritt, som selv tidligere førstedame Michelle Obama brukte da hun gjestet den danske hovedstaden tidligere i år under sin bokturné.

SS20-visningen til Stine Goya fant sted i en gymsal, og castingen av modellene var uten tvil den mest interessante av alle under den danske moteuken. Mens modellene inntok catwalken med en attitude man ikke hadde sett maken til under noen av de andre showene, jublet publikum. Det hele hadde et internasjonalt preg over seg – ikke ulikt nettopp det Stine Goya de siste årene har forsøkt blant annet med spesialkolleksjoner for internasjonale giganter som luksusnettbutikken Net-a-porter.

Kolleksjonen, som har fått navnet House of Goya, henter inspirasjon fra den internasjonale Ballroom-kulturen med all dens ekstravaganse, og ser til kultfenomener som Paris is Burning og Kiki. Med det bar kolleksjonen den samme attituden som modellene, og Stine Goya er igjen tro mot seg selv og sitt motemerke. Vi fikk se polkadotter, et fargeshow uten like og ballkjoler.

– Jeg har alltid ment at mine designs skal fungere som verktøy for folk til å leve deres beste liv, uttrykke den de er og hylle sin unike personlighet. Jeg håper House of Goya vil representere det modige og inkluderende som jeg føler at mine kunder representerer, sier Stine Goya selv om kolleksjonen.

Ganni

Det danske suksessmerket Ganni har de siste fem årene fått en solid plass på den internasjonale motescenen. De kunne nylig melde om rekordoverskudd, og legger med det bak seg sitt hittil beste år.

At de fortjener plassen viste de igjen under sesongens danske moteuke. Denne visningen markerte 10-årsjubileumet til kreativ direktør Ditte Reffstrup hos Ganni. Kolleksjonen, som har fått navnet Double Love, skal også markere at det er fem år siden Ganni for alvor ble anerkjent internasjonalt. Dette ble blant annet markert ved å holde visningen på samme sted som de gjorde for fem år siden for SS15. Her ble publikum invitert til tennisbanen på Hotell Mercur i hjertet av København. Den danske artisten MØ opptrådte under visningen, og mens himmelen åpnet seg under finalen danset både modellene og publikum i regnet.

– Denne kolleksjonen føles personlig. De gjør alltid det, men denne er kanskje litt annerledes ettersom den markerer ti år med Ganni for Nicolaj og meg. Det betyr så mye å se hvordan kvinner over hele verden føler tilhørighet med det vi gjør, sier Ditte Reffstrup selv om kolleksjonen.

Saks Potts

Ordet på gaten i København pekte ut Saks Potts som et av moteukens aller største høydepunkter. Det danske motemerket er tro mot seg selv, noe som har gjort det til en favoritt hos Københavnere såvel som internasjonale superstjerner som Selena Gomez og Cardi B. (For ikke å glemme Kim Kardashians seks år gamle datter, North West).

Barbara Potts og Cathrine Saks viser også denne gangen at de gjør akkurat det de vil – og med stor suksess. For SS20-visningen inviterte de til konserthuset hvor det ble spilt musikk fra komponist Hans Zimmer.

Kolleksjonen var en hyllest til Selena Quintanilla-Péres, sangeren som ble tragisk drept av sin egen manager tilbake i 1995. Plaggene oste av rodeo-vibber med glitrende minikjoler, cowboy-boots og hatter.

Rodebjer

Svenske Carin Rodebjer viste kolleksjonen sin på runway for første gang på flere sesonger. Rodebjer er blitt et favorittmerke i Skandinavia, men også internasjonalt. Ordene på gaten skal dessuten ha det til at Rodebjer er en favoritt hos blant annet svenske Alicia Vikander og Diane von Furstenberg.

Modellene var i tråd med tidens tegn av både ulike etnisiteter og i ulike aldre. Rodebjers signaturplagg kaftanen gikk selvsagt igjen i kolleksjonen.

Carin Rodebjer har bladd i arkivet da hun skulle designe SS20-kolleksjonen. Det er lett gjenkjennelig når det kommer til både snitt og materialbruk, men føles likevel både relevant og moderne fra det svenske motemerket.

Holzweiler

Det er kanskje en klisjé, men det var utvilsomt deilig å være norsk i Danmark under visningen til Holzweiler. Visningen markerte merkets femte sesong i København og ble holdt i på en basketball-bane, med publikum på tribunen. For andre sesong på rad oppfordret Holzweiler-teamet til å legge mobilen bort og heller være tilstede under visningen.

Kolleksjonen, som har fått navnet Past, present, future, inkluderte plagg som vi har sett tidligere, men denne gangen i nye farger. Også nye designs virket å falle i smak hos publikum som bestod av både norsk og internasjonal motepresse samt internasjonale influencere. Ryktene skal ha det til at internasjonale motebutikker snakket varmt om kolleksjonen i etterkant og det var spesielt en hvit kåpe som ble trekt frem som den store favoritten.

Les også: Her har motekjendisene vært på sommerferie