holzweiler-visning i københavn. ss20

Foto: Helle Moos

Holzweiler om København-visningen

– En luksus å kunne logge av.

Onsdag viste Holzweiler under moteuken i København for femte gang som eneste norske merke. Også denne gangen inviterte de til mobilfri visning, og publikum fikk utdelt en egen mobillomme laget av Holzweiler-ullskjerf før visningen startet.

Visningsarenaen var en basketballbane, og publikum satt på tribunen. Tilstede var både norsk og internasjonal motepresse, Skam-stjerner og influencere fra hele verden. Det norske stjerneskuddet Jeenu Mahadevan var blant modellene på catwalken. Han er tidligere spådd å være blant den neste generasjonen med norske toppmodeller.

Logge av

Susanne Holzweiler forteller til Melk & Honning i etterkant av visningen at bakgrunnen for «mobilforbudet» er at de ønsker at publikum skal få muligheten til å være tilstede uten å føle at de må filme eller se showet gjennom mobiltelefonen.

– Om man ikke hadde lyst til å legge bort telefonen, kunne man fint bruke den. Vi vil ikke diktere, men vi synes det er en luksus i vår moderne tid å kunne logge litt av å være sammen.

Inspirasjon på tvers av generasjoner

Inspirasjonen bak vår og sommer 2020-kolleksjonen Holzweiler viste under den danske moteuken startet da teamet besøkte Maria Skappel Holzweilers bestefar. Han er pensjonert arkitekt, og viste dem hvordan han pleide å jobbe.

– Vi ble enormt fascinert av å se hvordan tidligere generasjoner jobbet veldig manuelt. Alt var håndlaget, med lag av papir over hverandre. Mye av det kunne han bruke en uke på å gjøre, mens i dag bruker man kanskje bare noen timer ved hjelp av teknologi, forteller Susanne Holzweiler.

– Videre dro vi til Snøhetta som vi har jobbet med de siste to årene. De har designet showroomet vårt og den nye butikken vår i Prinsens gate i Oslo. Vi elsker universet som er blitt til sammen med dem, og har hentet masse inspirasjon fra blant annet fargepaletten vår fra dette samarbeidet.

En annen stor inspirasjonskilde for merkets SS20-kolleksjon, som har fått navnet Past, present, future, er generasjon Z.

– Verdiene deres, hvordan de vil redde verden, hvordan de kler seg og hele pakken. De gir oss så mye håp for fremtiden.

Se bildene fra visningen her:

Les også: Norsk motemerke lanserer fresht blomsterkonsept