Mathilde Torp Mader er ny kreativ direktør i By Malene Birger

Mathilde Torp Mader om arven etter Malene Birger

– Nesten alle danske kvinner har et forhold til By Malene Birger.

Den danske moteuka er godt i gang, og markerer starten på sesongens skandinaviske fashion weeks med Stockholm som neste ut etter at Oslo Runway ble avlyst på tampen tidligere i år.

Et fast innslag på den danske visningskalenderen er By Malene Birger – det danske motemerket som har markert seg i hjemlandet såvel som internasjonalt. Fra AW18 tok Mathilde Torp Mader over som kreativ leder etter Christina Exsteen som igjen tok over etter at Malene Birger selv takket for seg i selskapet hun grunnla tilbake i 2003. Nå viser Mader sin tredje sesong for motemerket.

– Det har vært en utrolig spennende og utfordrende reise. Brandet har en fantastisk arv, og kan sies å være en dansk stolthet. Min mission har vært å finne inn til kjernen av By Malene Birger, men samtidig skape en nåtidig og moderne visjon som er fremtidsrettet. Jeg er stolt over hvor langt vi er kommet med vår AW19-kolleksjon. Etter min mening er det den sterkeste kolleksjonen vi har skapt siden jeg ble en del av huset.

By Malene Birger SS19
By Malene Birger SS19. Foto via Copenhagen Fashion Week.

Mader, som har bakgrunn fra blant annet Mulberry, Marni og Sonia Rykiel, ble headhuntet til stilling som kreativ direktør for det danske motemerket.

– Nesten alle danske kvinner har en relasjon til By Malene Birger, så det var først og fremst smigrende å bli tilbudt stillingen. Brandet var klar for å ta et skritt inn i en ny epoke, og det var en oppgave jeg umulig kunne takke nei til, forteller hun.

Erfaringen fra årene hos overnevnte merker tok hun med seg videre inn i jobben hos By Malene Birger.

– Jeg har vært heldig som har fått lov til å jobbe med talentfulle kvinner som Consuelo Castiglioni og Molly Molloy hos Marni, Sonia hos Rykiel og Louise Wilson på Central Saint Martin. Det har vært helt fantastisk å få sitte i samme rom som dem og oppleve de både lære bort og ta beslutninger, forteller Mader.

– Hos Marni handlet det om å ha alle med seg dersom man skulle lykkes. Alle kunne komme med sine ideer, fra praktikanten til juniordesigneren. Det gjorde designprosessen åpen og demokratisk, og er noe jeg har tatt med meg. Viktighet av å aldri sensurere meg selv – eller andre. En kolleksjon er noe organisk som skal utvikle seg i løpet av prosessen for best mulig resultat. Derfor setter jeg sjeldent predikater på en kolleksjon før jeg har snakket med teamet mitt. På den måten unngår jeg å sensurere både deres og min egen kreativitet.

By Malene Birger SS19. Foto via Copenhagen Fashion Week.

Maders kolleksjoner starter gjerne med en fornemmelse av farger, kvinnens kropp og hennes proporsjoner.

– Nettopp fornemmelsen for kvinnens kropp har jeg med meg fra Sonia som alltid sa: «Når du skal forføre en mann, forestill deg hvordan det er når andre tar på deg». Hun hadde en veldig poetisk tilnærming til både materialer og form, forteller Mader.

– Jeg har også tatt fargegleden med meg fra Italia.

Både By Malene Birger og Malene Birger selv har jo nærmest ikonstatus i Danmark. Hvordan var det å skulle ta over denne arven, men samtidig tilføre noe nytt?

– Det er fantastisk at så mange mennesker føler så sterkt om Malene selv. Det vitner om hvor viktig det er at man skaper produkter som kunden lar bli en del av deres hverdag og derfor knytter seg til merket. Malene har etterlatt en sterk arv og et godt sted å starte for meg. Jeg designer med ønsket om å holde fast ved arven og DNA-et, men samtidig etterstrebe et mer moderne uttrykk som føles både spennende og relevant i dag. By Malene Birger symboliserer dansk design og den danske frie og stolte kvinnen. Det er grunnen til at vi alltid har skilt oss ut.

By Malene Birger SS19. Foto via Copenhagen Fashion Week.

Med internasjonale ambisjoner fortsetter By Malene Birger med Mader i spissen fortsatt å vise under den danske moteuka. Det føles helt naturlig, mener Mader.

– Moteuken i København har vokst til å bli en av de mest interessante i Europa. Vi trekker internasjonale gjester til visningen som Man Repeller, Vogue og Women’s Wear Daily. Så lenge København som moteuke står sterkt og kan tiltrekke seg store internasjonale titler og innkjøpere, er vi glade for å kunne ha visning der vi har vårt hovedkontor og base. Vi er veldig stolte av vakre København. Internasjonalt merker vi større interesse for brandet, og vi har store ambisjoner. Disse skal utleveres dels gjennom våre digitale kanaler samt våre store internasjonale forhandlere som Net-a-porter.

Helt til slutt – hva kan vi forvente av visningen onsdag?

– En intim visning i vårt fantastiske hus. Vi gleder oss til å kunne invitere gjestene «hjem til oss» for å vise dem vår nye, sterke kolleksjon.

Hovedbilde via By Malene Birger.

Les også: Dette kan du forvente av den danske moteuka