– Det handler ikke bare om mote, mote, mote.
Heldigitale moteuker til tross – motepressen dekker fortsatt den danske moteuken selv om de ikke kan reise til København.
I en artikkel i WWD skamroses nå Holzweiler som kalles «Skandinavias nye stjerneskudd». Og det norske motemerket forteller om store planer for deres nye Oslo-butikk.
«Mot alle odds har det norske merket sett vekst i alle sine kanaler i 2020, sikret seg partnerskap med store forhandlere og plottet inn nye kategorier og ekspansjoner i Asia og Storbritannia», skriver motenettstedet.
For selv om Holzweiler, som mange andre, stod overfor store utfordringer da koronakrisen stengte ned store deler av verden, har de klart ikke bare å holde hodet over vannet, men også hatt betydelig vekst. Wholesale økte med 49 prosent, nettsalget med hele 176 prosent og retail her hjemme med 38 prosent.
«Og det ser enda lysere ut for 2021», fortsetter de. Deres digitale presentasjon under Copenhagen Fashion Week skal ha blitt løftet frem av internasjonale innkjøpere som et høydepunkt.
I desember i fjor kunne Melk & Honning avsløre at Holzweiler nå satser på et utvidet lifestyle-univers. Bare måneder tidligere åpnet de sin første butikk i Norge utenfor Oslo. I sommer kom nyheten om et samarbeid med vintage-nettbutikken Vestiaire collective.
Og ballen fortsetter å rulle.
Sko og smykker som nye kategorier nevnes. Men mest oppsiktsvekkende er kanskje planene om en fot innenfor restaurantbransjen som en del av Holzweiler-universet – i Oslo.
At Holzweiler skal åpne et nytt konsept i Oslobukta, vis a vis populære The Vandelay er ikke nytt. Men de har til nå holdt kortene svært tett til brystet. Til WWD forteller Holzweiler at de vil åpne en flaggskipbutikk som forener mote-retail med restaurant.
– Vi slutter aldri å drømme om disse konseptene. Å ha vår egen restaurant har vært en drøm vi har snakket om i noen år nå, etterfulgt av vårt eget hotell, sier Andreas Holzweiler til motenettstedet.
– Det er skummelt fordi det er nytt. Maten og restaurantbransjen er noe helt annerledes, men til syvende og sist handler det om å bygge et samfunn og en livsstil. Det handler ikke bare om mote, mote, mote: I 2021 må et merke tenkte på hele pakka.