Dette var visningene som av ulike grunnet imponerte oss mest.
Selv om planen var å avholde en hybrid versjon av den danske moteuken slik som i fjor høst ble det altså en heldigital løsning grunnet koronapandemien. Det vil si null publikum og null street style, men likevel en fullpakket digitalt program med visninger, talks og intervjuer.
I samarbeid med Copenhagen Fashion Week viste Melk & Honning alle visningene live. Her har vi plukket ut noen av høydepunktene.
Skall Studio
Danske Skall Studio har gått litt ufortjent under radaren. I fjor vår var de blant navnene på Meet the Nordics, sammen med blant andre norske Envelope1976, før de stod på hovedprogrammet med sitt aller første show under høstens hybride moteuke i København. Tirsdag var de tilbake med visning av sin 14. kolleksjon, men andre visning – denne gangen i et heldigitalt format. Visningen var en slags forlengelse av den første – på samme location, bare denne gangen uten publikum, så klart.
Kolleksjonen skal ha blitt skapt mens de to søstrene ba merket, Julie og Marie Skall, hørte på Leonard Cohens debutalbum fra 1967 Songs of Leonard Cohen, og er med det sterkt inspirert av 1960-tallets New York.
«Enkelt, ja, men levert på en estetisk måte som lot klærne spille hovedrollen», skriver danske Fashion Forum i sin anmeldelse:
«Man kunne se det, fornemme det, og den digitale presentasjonen lot oss se detaljene på hvert plagg. Noe som er spesielt viktig når klærne er så enkle, men likevel så detaljert som det er hos Skall». Definitivt.
For med fokus på bærekraftighet, tidløshet og naturmaterialer i høy kvalitet med minst mulig bruk av produkter fra dyr, tikker merket av på de fleste woke-bokser, uten at det blir påtatt. Det minner om danske Aiayu, med tilsvarende fokus på fotavtrykkene vi etterlater oss.




Gestuz
High street-favoritt Gestuz falt lenge mellom to stoler slik det ofte er med merker i denne sekkebetegnelsen som kan ha vanskelig for å finne sin identitet og plass et sted mellom billigmerkene og det langt dyrere. Danske Ganni er et godt eksempel på hvordan det kan og kanskje bør gjøres. Nesten helt der oppe med Acne Studios, men likevel et lysår fra såkalte billigkjeder. Uansett, faktum er at Gestuz nå er blitt voksen.
Det har ligget i kortene lenge, men det er først de siste par årene at merket virkelig er kommet til sin rett. Joda, kolleksjonene er fortsatt hyppige og (for) omfattende, men det som vises på catwalken er både minimalistisk og on trend på en helt annen måte enn det tidligere har vært. Fashion Forum oppsummerer det slik: «En tydelig mer minimalistisk og moden Gestuz enn det vi har sett til nå».
Tross det digitale formatet var visningen som et mer eller mindre klassisk runway show – uten publikum, så klart, men med en fysisk catwalk. Tre hvite skjermer som loopet bilder og små videoklipp skulle representere det publikum selv ville ha fanget opp med mobiltelefonene sine dersom de satt benket slik de vanligvis gjør eller gjorde når ikke en pandemi herjer.
Gestuz fortsetter å hente inspirasjon fra en rekke tiår fra 1970 og opp til 2000-tallet, og bygger fortsatt sterkt på grunnlegger og designer Sanne Sehesteds egen stil. Brunt var gjennomgående i denne kolleksjonen – i ulike nyanser, med innslag av lyseblått, millitærgrønt og hvitt. Aller finest var de brune skinnplaggene (Gestuz fortsetter å være gode på skinn) – båret av en mangfoldig cast av modeller.




By Malene Birger
Da Mathilde Torp Mader tok over som kreativ direktør i By Malene Birger i 2017, pustet hun nytt liv i det danske motehuset. Men bare tre år senere forlot hun sin stilling. Bakgrunnen var blant annet den tøffe situasjonen koronakrisen hadde skapt som fikk merket til å revurdere hele sin forretningsmodell. Samtidig skulle de i en litt mer digital retning.
Så, i august i fjor, da pandemien herjet som verst, tok Ellen Dixdotter over roret. Hun gikk med det fra markedsdirektør til øverste sjef for et av Danmarks største klesmerker. Søsteren Maja er designsjef. Hva ville skje med merket nå?
Fashion Forum kaller AW21-kolleksjonen for en art tabula rasa – en renvisket tavle, et blankt lerret. Og på mange måter er den nettopp det, men samtidig bærer den med seg arven fra Malene Birger – slik også Mathilde Torp Mader gjorde i sin tid. Det er ikke dumt.
Kolleksjonen er nærmest puristisk i sin form (helt fri for print), og tar utgangspunkt i tanken om å redusere noe til dets aller enkleste form for så la denne ideen ta all plass. Altså å se det store bildet.
Det er ikke overraskende til dels klassiske, tidløse plagg i høy kvalitet som kan bli garderobeskatter for en lang tid fremover – i alle fall til neste kolleksjon er klar. Neida. Joda. The show must go on, som det heter. For vi kommer fortsatt til å kjøpe klær. Men om By Malene Birger skal fortsette å være et av Danmarks største motemerker trengs nettopp en klar strategi – og kanskje er et blank lerret veien å gå.




House of Dagmar
En litt overraskende favoritt på mange måter, men en ringrev i skandinavisk mote – vel og merke ikke helt uten sidenstykke.
Kan det være en ny vår for House of Dagmar, som på lik linje med danske Gestuz har slitt noe med å finne sin identitet og form.
Det enorme fokuset på bærekraft kommer hendig med for de tre søstrene, som grunnla det svenske motemerket tilbake i 2005. For selv om de kanskje alltid har vært opptatt av det, har motebransjen først fulgt etter for alvor de siste par årene. Men det gjør også House of Dagmar igjen relevant. Det krever selvsagt at de selv henger med – og det gjør de.
I aller høyeste grad, faktisk. For selve presentasjonen var i AR – noe vi hittill har sett lite av på den skandinaviske catwalken, dog noe på den internasjonale, men som vi vil se mer av – korona eller ei.
«Denne type produksjon gjør at vi kan være visuelt til stede på københavnske lokasjoner uten å dra dit», skriver det svenske merket i sin presentasjon: «en presentasjon på en virtuell og bærekraftig måte».
Det svenske motemerket fikk forøvrig også Zalandos første Zalando Sustainability Award for sitt arbeid med å produsere mote av høy kvalitet og med lav miljøpåvirkning, og skal med det nå i samarbeid med nettgiganten designe en eksklusiv kolleksjon med bærekraft i fokus.




Mark Kenly Domino Tan
Mark Kenly Domino Tan er den danske motebransjens svar på Admir Batlak – et sted mellom kunsten og moten. Han har på lik linje med norske designere slik som Michael Olestad lagt listen høyt, og er på mange måter i en helt annen klasse. Det er mote på alvor.
AW21-kolleksjonen har en nedtonet fargepalett holdt i naturlige nyanser av hvit, sand, lyseblå, grå, elfenben, brun og svart, og lag på lag med stoff – det er nettopp metervare han er så kjent for. Kanskje derfor kan han også sitere arkitekt Mies van der Rohes berømte God is in the detail – og slippe unna med det. Han blir tro til visjonen om å smelte sammen den rent praktiske bruken av klær med mer nyskapende materialer som eksempelvis krøllet lin, dobbel ull, tung silkesateng og fiskebentweed.
«Tidløst, harmonisk og gjennomført», mener Fashion Forum. Men det minner også tidvis sterkt om en annen norsk designer.




Holzweiler
Det norske alibiet under den danske moteuken, og fast innslag på programmet for sjuende året på rad. Denne gangen med en tvist – bokstavelig talt. For siden de ikke kunne komme til København inviterte de heller publikum til seg – så nærme hjemme de kunne komme, rett utenfor døren til hovedkontoret på Lysaker brygge.
Og det med et norsk drømmeteam. Tross noe lugging i livestreamen er det hele gjennomprofesjonelt fra ende til annen.
Holzweiler vet å skape content – og klær, og ved å stage det hele ute i naturen underbygger de også sin egen visjon i tillegg til å gi folk det de vil ha akkurat nå.
For igjen setter de fokus på noe mer enn bare klær – helt åpenbart avgjørende for ethvert merkes overlevelse i tiden som kommer. Denne gangen med et konsept basert på refleksjoner rundt Holzweiler som merke og hvordan å takle verdens mange utfordringer akkurat nå: Skogbranner, pandemien, sosial urettferdighet, black lives matter, kvinners rettigheter, ensomhet, sult, krig og generelt mer ustabilitet og splid mellom folk. «Status i verden har gjort at vi ønsker å reflektere de drastiske endringene vi alle har følt i våre liv dette siste året. Krise etter krise har vi, som samfunn, blitt tvunget til å gjøre endringer i både hvordan vi jobber, reiser og konsumerer. En ny æra er begynt».




Ganni
Ganni er blitt hele Danmark – og Norges – favorittmerke, og det kan virke som om nærmest alt ekteparet Ditte og Nicolaj Reffstrup tar i blir til gull. Kanskje derfor kan de holde en visning som egnetlig ikke er en visning.
For med en slags digital musikkfestival som gikk over flere dager og kulminerte i en live-opptreden med artistene Zsela, Deb og Coco O, var fokus først og fremst på musikk fremfor mote – eller i alle fall klær.
Det er alltid store forventninger knyttet til Ganni sine visninger, og ikke minst street stylen før. Men uten publikum er det selvsagt ikke like lett. Kanskje derfor kan de ikke holde en visning som egentlig ikke er en visning.



Eller?
Igjen, merkene som fokuserer utelukkende på klær fremover vil mest sannsynlig slite med å holde seg relevante. For et merke er ikke bare klærne de designer. Det vet alle. Det er så mye, mye mer. Og her er Ganni riktig gode (og også gode på å si hva de ikke nødvendigvis er gode på – et kvalitetstegn). Selv om det noen ganger ikke går helt etter planen (som under merkets visning i 2019 da kritikken haglet).
Det er bare det at man må kunne reglene for å bryte de. Det kan Ganni. Så selv om vi fikk se fint lite klær, spiller det egentlig ikke noe rolle. Når deres AW21-kolleksjon dropper kommer folk til å gå mann av huse for å sikre seg sesongens nøkkelplagg som kommer til å bli kopiert til det kjedsommelige av fast fashion-kjeder over hele verden.
Rotate
Supersuksessen Rotate fortsetter med de danske megainfluencerne Jeanette Madsen og Thora Valdimars som designere, muses, modeller og ambassadører – en slags moderne gründer som selv fyller de aller fleste av rollene. Ikke dumt når de to til sammen har rundt en halv million følgere på Instagram.
Etterhvert kjent for sine svært forseggjorte shows holdt det danske motemerket fest alene denne sesongen. Det blir ikke helt det samme, men dog. Er det noe som kan få det til å fungere er det denne duoen. Påfallende er det imidlertid at de greier å holde koken under pandemien. Merket er mer eller mindre bygget på party-kjoler. Men kanskje er det nettopp derfor – vi trenger alle noe å se frem til. For vi skal feste en dag. En tankekors er også, slik Fashion Forum påpeker, at det til tross for motebransjens fikserte blikk på mangfold ikke stilles spørsmål ved merket «ultrakorte, size zero-vennlige minikjoler».
En ting er i alle fall sikkert, Rotate-kjolene kommer til å rotere heftig i Instagram-feeden din en god stund enda. Og kanskje mer enn noensinne når vi får lov til å ta en skikkelig fest igjen.



