holzweiler

Holzweiler-familien om supersuksessen

Fra skjerf i metervare til internasjonal motesnakkis.

Søskenparet Andreas og Susanne Holzweiler drev i flere år agentur under sitt felles etternavn med en drøm om en dag å utvikle det til noe mer. Det ble til klesmerket Holzweiler som i dag er en av Norges kanskje aller sterkeste motemerkevarer med suksess både her hjemme og ikke minst internasjonalt. I spissen for designteamet er Maria Skappel Holzweiler sammen med Duy Dinh Ngo på herre.

I fjor kåret Melk & Honning Holzweiler til mote-Norges mektigste. Det samme gjorde vi i år da listen over de mektigste norske motepersonlighetene slapp onsdag.

Men hva tenker Holzweiler-familien selv om suksessen? Vi møtte de i forbindelse med åpningen av deres nye – og tredje – Oslo-butikk.

Holzweiler-teamet etter visningen i København i januar 2019. Foto: Holzweiler
Holzweiler-teamet etter visningen i København i januar 2019. Foto: Holzweiler

– Nå må vi prestere

Holzweiler ble for første gang lansert høsten 2014, men selve kolleksjonen begynte teamet å forberede allerede i september året før. Den gang med et forholdsvis lite team med Maria i spissen for designteamet.

– Vi hadde jo allerede løftet frem andre merkevarer, så for oss var det jo en drøm å kunne få lov til å skape noe som var vårt eget. Selv om det tok tid å utvikle kolleksjonen så var vi helt fra starten veldig bevisst på hva det var vi ønsket å skape, sier Susanne Holzweiler.

maria skappel holzweiler, susanne holzweiler og andreas holzweiler. foto holzweiler
Maria Skappel Holzweiler, Susanne Holzweiler og Andreas Holzweiler. Foto: Holzweiler

Men det var først med AW18-kolleksjonen at ting begynte å falle på plass.

– Det var nok først da vi følte vi hadde en kolleksjon som begynte å være moden nok. Det hele er jo en prosess, og vi kan ikke lenger leve på at vi er nye i gamet. Nå må vi prestere, sier Andreas.

Det er ikke mange år siden teamet hadde workshop på kontoret hvor de lagde sine egne målkart. Her skrev de ned hva de ønsket å oppnå de kommende årene. Susanne fant nylig frem sitt der hun hadde skrevet ned både Colette i Paris og luksusnettbutikken Net-a-Porter.

– Det er jo helt utrolig at vi fikk det til. Men vi hadde jo et samarbeid med Colette og nå er vi også på Net-a-Porter. Vi har alltid vært veldig bevisst og hatt tanker om hvilken retninger vi vil gå.

Holzweiler-visningen under København Fashion Week i janaur 2019. Foto: Holzweiler

Norge på motekartet

På få år har den norske motebransjen gått fra å være en skandinavisk lilleputt til å sette solide fotspor på den internasjonale motearenaen.

Det er mye takket være norske merker som både Tom Wood, Norwegian Rain, Bytimo og Holzweiler – som alle holder en plass på listen over mote-Norges mektigste.

I tillegg til å være inne i varmen hos internasjonale giganter som Net-a-porter er Holzweiler er blant få norske motemerker som nå har vist tre sesonger under moteuka i København. Nå sist med tunge navn som Business of Fashion, Vogue og The Telegraph på første rad.

Andreas Holzweiler tror forutsetningene for å lykkes som designer ikke nødvendigvis er bedre i andre land enn i Norge.

Flere motepersonligherer fra inn- og utland kom på Holzweiler-visningen. Foto: Holzweiler
Motepersonligheter fra inn- og utland ville få med seg Holzweiler-visningen i København. Foto: Holzweiler

– Det er veldig få norske merker sammenlignet med både Danmark og Sverige. Vi ser også at flere norske butikker gjør det bra med norske merker. Folk er sultne etter det. Derfor er det en fordel å være et norsk merke nå, i forhold til hvordan det var for bare fire-fem år siden da alt handlet om amerikanske og franske merker.

Susanne understreker at det er viktig at både butikkene og kundene støtter opp om de norske klesmerkene. Selv opplever de at nordmenn er stolte over de norske motemerkene.

– Vi føler at den norske forbrukeren er glad i å kunne bruke norsk design, ikke bare for å være støttende, men fordi de selv ønsker det.

Kleshengeren

At både kunder, men også superstjerner som Gigi Hadid har lagt sin elsk på Holzweiler er det ingen tvil om. Spesielt stor suksess har motemerket hatt med sine hanger hoodies med kleshenger-logo.

– Det er en morsom greie, for det har vært så stor etterspørsel etter disse genserne. Men vi har faktisk bygget ned salget av de veldig, og det som til nå har vært veldig tilgjengelig vil bli veldig utilgjengelig. Vi synes det er fett at de som har kjøpt hengeren kan ha den uten at plutselig alle har den, sier Andreas.

– Det som er farlig i dag er at ting kan snu veldig fort. Selv om ting gir bra omsetning, så kan man ikke bare melke kuen.

– Balansen med logoen er hårfin. Det kan bli for mye. Vi vil at den skal være en klassiker, så den vil jo følge oss som brand, sier Susanne.

https://www.instagram.com/p/BwhvzPGBkUB/

Gigi-effekten

I mars 2017 ble Gigi Hadid først sett i den oransje hettegenseren med kleshenger-logo signert det norske motemerket. Siden skjedde det igjen.

Hadid Holzweiler-oppheng fikk også det internasjonale motenettstedet Hypebeast med seg, og de skrev en egen artikkel med tittelen «Hva i huleste er merket som Gigi Hadid ikke klarer å slutte å bruke?»

Gigi-effekten var selvsagt gode nyheter for Holzweiler i forkant av lanseringen av genseren, og på sosiale medier hadde butikker nedtelling til genseren ble lagt ut for salg.

– Det var helt sinnsykt. Det var så gøy. Den ble utsolgt på én time, minnes Susanne.

Det er fortsatt stor etterspørsel etter genseren, forteller Andreas.

– Vi har laget et opplag av den oransje genseren med sort henger, men da i et lite opplag i forbindelse med Black Friday og «Gled en som gruer seg til jul»-kampanjen til Kirkens bymisjon.

– Vi har til og med fått forespørsler fra utlandet.

Gigi Hadid i genser fra Holzweiler.
Gigi Hadid har ved flere anledninger brukt den populære henger-genseren signert Holzweiler. Foto: Getty Images

Tredje Oslo-butikk

Forrige uke åpnet Holzweiler sin tredje butikk i Oslo, nærmere bestemt i Prinsens gate. De har allerede butikk i Oscars gate og en multibrand-butikk på Fornebu.

I 2016 åpnet de butikken i Oscars gate, for å se om merkevaren var sterk nok til å ha en egen butikk. Det var den, og til nå har den forholdsvis lille butikken omsatt for flere millioner i året.

– Den butikken er fantastisk. Men det er noe med at når vi tar med oss presse og innkjøpere eller andre vi ønsker å vise konseptet vårt for så føler vi ikke at den butikken viser det hele og fulle bildet, sier Andreas.

– Vi ønsker å vise folk hva Holzweiler er. Hvordan universet vårt ser ut og hva vi tenker. Det ønsker vi å skape i denne nye butikken. At man kan komme inn og virkelig få følelsen av brandet vårt, legger Susanne til om butikken i Prinses gate.

https://www.instagram.com/p/Bwz1rg-BPMG/

Her ligger de side om side med andre skandinaviske merkevarer som for eksempel det danske suksessmerket Ganni.

– Butikken er nok mye «varmere» enn hva vi har gjort før. Rammene rundt gir muligheter for at vi kan endre uttrykk. Jeg tror det vil være viktig at vi kan endre på ting, så alt her kan flyttes på, forteller Susanne.

Det er det norske arkitektfirmaet Snøhetta som har designet butikken. De har lang erfaring med å jobbe med Holzweiler, og har designet alt fra nettsiden deres til showrommet i både Oslo og Paris.

– Vi tenkte at det hadde vært gøy å jobbe med noen som var norske, og da har vi alltid tenkt på Snøhetta. Men så tenkte vi jo at lille oss ikke kunne gå til store Snøhetta, men bestemte oss likevel for å sende dem en mail.

– Det hele var en så god opplevelse, for de var så fine og ydmyke. De syntes det var spennende med oss og var glad for at vi tok kontakt. Så vi har jobbet så bra sammen fra dag én. Vi er jo alle bare mennesker.

https://www.instagram.com/p/BwuDsZdBuZA/

Hovedbilde: Andreas Holzweiler, Duy Dinh Ngo, Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler.

Les også: Hva er status for norsk motebransje anno 2019?