Melk & Honning kårer mote-Norges mektigste 2020

Melk & Honning kårer de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge

Se hvem som topper listen i år.

For femte året på rad kårer vi mote-Norges mektigste – denne gangen noe forsinket grunnet koronakrisen. Da vi i forbindelse med fjorårets kåring skrev at motens «lover og regler» står for fall, visste vi lite om hva året i år ville bringe. Ikke bare står vi nå ovenfor en global krise grunnet pandemien, men verden fortsetter å preges av sosiopolitisk uro og til dels stor økonomisk usikkerhet. Det tvinger frem endringer – også i moteverdenen: Motesystemet slik vi kjenner det føles ikke lenger like relevant, og med det flyttes også makten. Mer enn noen gang føles det som om gulvet gynger. For mens klesgigantene stuper og sliter med å fornye seg, gjør nye stemmer og aktører seg gjeldende – stemmer som ikke bare flytter penger, men også kulturen. To klare tendenser stikker seg ut, bærekraft og mangfold. Det vil med all sannsynlighet ikke bare prege moteåret 2020, men være helt avgjørende også for fremtidens mote.

Det har vært utgangspunktet for juryen som også denne gangen har vektlagt både økonomisk påvirkning, nyskaping, faglig tyngde og troverdighet innad i bransjen som viktige kriterier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er juryen:

Ida Elise Eide Einarsdóttir er redaktør i Melk & Honning, motejournalist og foreleser. Hun har skrevet om mote for en rekke ulike publikasjoner i en årrekke, og har en mastergrad i journalistikk fra UiO.

Anders Kemp er leder i Dagens Næringslivs helgemagasin D2. Tidligere har han holdt i magasinets motestoff en årrekke.

Elise Alexandra Gulbrandsen er journalist i VGs motenettsted MinMote. Gulbrandsen er kjent for sin kritiske og uredde tilnærming til den norske motebransjen.

Ida Eritsland er moteskribent i D2. Hun er utdannet moteviter fra Stockholms Universitet og underviser også moteteori både ved Kunsthøyskolen, OsloMet og SoFI.

For ordens skyld: Det er ingen navn fra D2, VG eller Melk & Honning på listen ettersom jurymedlemmene er tilknyttet disse publikasjonene. Mer eller mindre løs tilknytning til navnene på listen er imidlertid vanskelig å unngå i en liten bransje.


1. Jenny Skavlan

Jenny Skavlan. Foto: @jennyskavlan / Instagram

Opp fra bobler på fjorårets liste til en førsteplass på årets liste. Det har vært Jenny Skavlans år. For selv om det kanskje kan virke rart at en privilegert jente fra Oslos beste vestkant troner øverst på lista i et år i endring, treffer hun så til de grader tidsånden. Sy om-dronningen som har lært nordmenn å fornye garderoben med enkle grep, som har gjort karriere på sitt engasjement for grønn mote og brukte klær, og som har inspirert hele Norge til shoppestopp. Hun er sin egen, etterhvert ganske lønnsomme, merkevare med snart en halv million følgere på Instagram. Økonomisk peker pilene oppover, og regnskapstallene viser at Jenny tjener gode penger på alle sine prosjekter. Hun er også en av eierne av gjenbruksappen Tise som har doblet omsetningen hvert år siden starten i 2016. Med over én million brukere og en verdisetting av selskapet til 90 millioner kroner har de for lengst vunnet kampen om brukte klær. Verdt å nevne er også Jennys seneste prosjekt Fæbrik – et kollektiv av syglade som med nål og tråd skal «hacke» fast fashion. 35,5t følgere på Instagram vitner om noe mer enn en hobby. Det samme gjør samarbeidet med kjolefavoritt byTiMo som ble utsolgt på rekordtid. Med en fot godt plantet innenfor det gamle statsmonopolet med et overraskende vellagd NRK-program om klær har «en av Norges største moteprofiler» greid det banale, «å ha det gøy med klær» og klarer med det å inspirere andre til det samme. For å si det veldig enkelt: Jenny er opptatt av det folk er opptatt av nå, mote for fremtiden.

2. Holzweiler-familien

Susanne Holzweiler, Maria Skappel Holzweiler og Andreas Holzweiler. Foto: Holzweiler

De har tronet øverst på lista i to år nå, opp fra en femteplass i 2017. Holzweiler fortsetter å vokse, og interessen for merket i Asia er økende. Men som mange andre er også de berørt av koronakrisen som har rammet klesbransjen hardt. Samtidig ser de muligheter der andre ser begrensninger, noe deres nyeste kampanje, der den tradisjonelle motevisningen under moteuken i København måtte vike for en digital film og klærne for et knippe aktivister med tilhørende donasjoner til ulike organisasjoner, er et godt eksempel på – om ikke i overkant woke? Trioen Andreas Holzweiler, Susanne Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler har sammen fått familieselskapet til å vokse som en rakett i 2019. Nå venter det som skal være en ny strategi for gasellevinneren og vekstmaskinen som må kunne sies å være et av Norges mest suksessfulle motemerker. Med fare for å gjenta oss selv: «Alle» kjenner til Holzweiler. Nå gjenstår det aller vanskeligste, å følge opp suksessen – også etter korona.

3. Anett Ringstad

Anett Ringstad og Jørgen Jalland. Foto: privat

Nykommer på listen, og inn på en tredjeplass foran giganter som Varner-brødrene og Ørnulf Høyer. For ett år siden solgte Anett Ringstad og ektemannen Jørgen Jalland de seks Ganni-butikkene i Norge tilbake til det danske motemerket, men beholdt smart nok agenturet. Fem måneder senere åpnet de luksusbutikken Moniker midt under koronakrisen. Motegründeren, som skal ha æren for å ha bygget opp den danske supersuksessen i Norge, går på nytt all in med med et slags vestkantens svar på YME, bare med mer tørka blomster og influencer-speilet Ultrafragola med en prislapp på 10 000 dollar, som betaler seg i uendelige selfies? Om det blir en ny gründersuksess for 33-åringen gjenstår å se. Men spissede high end-konsepter som dette har en tendens til å klare seg i et tøft marked. Og hvis alt går veien kan opprustningen av øvre del av Bogstadveien blåse nytt liv i det en gang så attraktive shoppingområdet. I så fall vil det være mye takket være Moniker, og Ringstads teft for å gi folk det de vil ha.

4. Varner-brødrene

Varner-brødrene. Foto: Varner

Varner fortsetter å holde posisjonen som giganten i det norske klesmarkedet…Nei, vent. Det var fjorårets tekst. Privat knuser Varner-brødrene Oslo børs, men klesimperiet sliter big time. Inntektsfallet fortsetter for Varner-gruppen som i fjor hadde tidenes første underskudd og en nedgang i omsetning på svimlende 500 millioner kroner. Korona gav et kraftig slag første halvdel av 2020 med store underskudd for Bik Bok, Urban sport og Days Like This – sistnevnte er nå sammen med Wow nedlagt som egen kjede. Vi har ikke vært gode nok, sier brødrene som tross butikknedleggelser og en utdatert forretningsmodell basert på tradisjonell butikkdrift likevel har vist endringsvilje blant annet ved å kjøpe seg opp i luksusbutikken YME samt lansere mer eller mindre vage planer om en ny kleskjede. Omtales som den store taperen i klessalget, men det er ikke til å stikke under stol at mange kjøper fortsatt hverdagsmoten sin her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

5. Ørnulf Høyer

Ørnulf Høyer. Foto: Mr Who AS

Ingen liste uten Høyer-sjefen. Neida. Joda. Kremmer, gründer og forretningsmann Ørnulf Høyer har vært på lista over mote-Norges mektigste hvert år siden den først så dagens lys i 2015. Da debuterte han på en niendeplass. Siden har han klatret jevnt og trutt oppover. Men som kjent: Et skritt frem og to tilbake – fra en tredjeplass i fjor til en femteplass på listen i år. I kjent stil kjører han på til tross for et usikkert marked. For selv ikke han er skånet for koronakrisen. 2020 blir tøft med tap, har han sagt. Det til tross for nye satsninger og kreative løsninger som Høyer Outlet og FaceTime-shopping. I januar så det lyst ut med planer om å doble antall butikker etter et fjorår med økt salg og resultat. Nå gynger grunnen. Men det ville ikke vært overraskende om Ørnulf Høyer lander på beina lik en katt med ni liv.

6. Kenneth Hjertum / YME

Kenneth Hjertum, Thatiana Campelo Hjertum og Jafar Haidar. Foto: Yme Universe.

Medgründer og daglig leder av luksusbutikken YME Universe er med på å bestemme hva norske tenåringsgutter bruker sine sårt oppsparte midler på. Den umiddelbare suksessen til YME uteble som kjent, men da konseptbutikken gikk bort fra fransk-belgisk avantgarde og over til high end streetwear og sneakers gikk det langt bedre. I 2018 passerte omsetningen 63 millioner kroner, og med en vekst på 30 prosent i nettbutikken kjøpte Varner seg plutselig inn i fjor. En overraskende trendfølsom vending fra klesgiganten som åpenbart har latt seg friste av suksessen på nett til tross for eller nettopp på grunn av egen digital sløvhet. Trygt og godt for YME som nå må vokse videre uten det samme trykket fra sneakers-hypen i 2017. Men det bør gå med økt fokus på online, Varners kapital og kunnskap og sterke innkjøpere slik som Thatiana Campelo (partner og hovedinnkjøper dame) og Fredrik Josefsson.

7. Alexander Norheim

Alexander Norheim

Bobler i 2018, en 14. plass i fjor og inn på en sjuendeplass i år. Alexander Norheim fortsetter å klatre på lista, og har som modellagent i Team Models vært med på å bygge opp karrieren til noen av Norges nye supermodeller. Blant dem er stjerneskuddet Jeenu Mahadevan som nylig ble kåret til en av verdens beste modeller, Celine-favoritt Martin Jørgensen og Vetle Emile Majambere som gjorde sin debut på den internasjonale catwalken for Virgil Ablohs Louis Vuitton. Også Signe Veiteberg, Eline Bø og Samir Ali har Norheim hjulpet på veien til internasjonal suksess. Slik har han vært med ikke bare på å endre skjønnhetsidealet fra blond og blåøyd til et mangfold av etnisiteter, kjønnsidentiteter og kroppsformer, men også på å sørge for at mangfold er i ferd å bli normen.

8. Camilla Pihl

Camilla Pihl. Foto: @camillapihlno / Instagram

Nykommer på lista, men langt fra noen fremmed i norsk offentlighet. Camilla Pihl er kanskje Norges best likte blogger, og har de siste årene giret opp for fullt. I tillegg til å starte sitt eget nettmagasin, eller det vil si gå bort fra det utslitte bloggbegrepet over til det mer trendy «nettmagasin», har hun blant annet startet sitt eget skjønnhetsmerke (som etter sigende selger som varmt hvetebrød – og nylig ble utvidet også med makeup) og sitt eget motemerke. Morgenbladets skribent, som selv holder en bobler-plass på lista, er kanskje hoderystende over at Pihl figurerer på coveret av norske motemagasiner – igjen, men det selger fordi søte blomsterkjoler, skinnjakker og chunky strikk også er mote for mange. For Camilla Pihl treffer bredt, og er en motefavoritt for mange på gata.

9. Kine B. Hartz

Kine B. Hartz. Foto: privat

Noe kontroversielt ute av lista i fjor grunnet Bonniers fall og usikkerhet knyttet til Costumes norske merkevare, er sjefredaktøren nå tilbake i «det gode selskap». Til tross for fallende printopplag og ditto lesertall spiller fortsatt de norske motemagasinene en mer eller mindre viktig rolle. 2019 var for Costumes del preget av avviklingen av Bonnier Norge med tilhørende omstilling, men tallenes tale tilsier at de fortsatt er Norges største motemagasin. Costume-redaktør Kine B. Hartz skal ha for å makte å sette mote i et større perspektiv, og har høstet skryt for sine sterke forsider med profiler som Iman Meskini, Rawdah Mohamed og Jakob Landvik, og nå sist med Norges nye supermodeller Jeenu Mahadevan og Signe Veiteberg. 2020 blir et avgjørende år for det norske motemagasinet med koronakrisen som satt en stopper for planene om blant annet Costume Awards’ store comeback. Er det lov å håpe på mindre dansk innhold oversatt til norsk og en fortsatt satsning på norsk mote – ikke bare på cover? For endringsviljen er der, bare se på nettsidene som nå er i ny drakt. Da må innholdet følge etter.

10. Petra Middelthon

Petra Middelthon. Foto: Isabel Watson

Petra Middelthon har allerede rukket å sitte et par år i sjefsstolen hos norske ELLE etter at hun tok over for Signy Fardal. Så var det dette med å snu skuta da. Den norske utgaven av det internasjonale motemagasinet har flere ganger fått mer eller mindre fortjent kritikk, men står også ofte laglig til for hugg. En ny og mer relevant gjeng med influencere er med på å løfte merkevaren, det samme er diverse eventer som gir merverdi (spesielt planene om ELLE Style Awards), men som nå er satt på hold grunnet korona. Smarte valg som et fokus på frontlinjearbeidere under koronakrisen gjør et av Norges aller siste rendyrkede motemagasiner fortsatt relevant. Det samme gjør det å gi spalteplass til Madeleine Holth og Anna Skavlan.

11. Celine Aagaard

Celine Aagaard. Foto: Ignat Wiig

Fra reporter til redaktør, blogger, influencer og designer. Det er som sistnevnte Celine Aagaard nå er best kjent. Hennes mer bærekraftige motemerke Envelope1976, som hun driver sammen med Pia Nordskaug, er blitt tatt svært godt i mot. I fjor debuterte hun internasjonalt med lansering av en hel kolleksjon hos luksusnettbutikken Net-a-porter i tillegg til å være kjøpt inn av internasjonale konseptbutikker i Italia, Georgia, England, Sveits, Tyskland og Frankrike side om side med tungvektere som Balenciaga, Fendi og Saint Laurent. Det var smart å hoppe av influencer-toget, selv om hun delvis fortsatt omtales som en. Moteprofil er kanskje rettere. Som en slags norsk Elin Kling treffer hun tidsånden med et uttalt fokus på bærekraft, og befester med det igjen sin posisjon som mote-Norges værhane.

12. Tine Mollatt / byTiMo

Sammen med datteren Elisa driver Tine Mollatt den norske motefavoritten byTiMo videre – også i krisetider. Hun har estimert et tap på 25 millioner kroner som en direkte følge av koronaviruset, men hadde en økning på 20 millioner i 2020 fra 2019. Nå utvider hun byTiMo-universet med det som fortsatt er noe uklart, men som skal ha fokus på stoffer, mønsterkonstruksjon, skredderi og håndverk fremfor fashion. Det er en smart og sunn holdning til fremtidens motebransje som står overfor et paradigmeskifte anført av koronakrisen. Med både norske og internasjonale kjendiser fast på kundelisten – og ikke minst en trofast følgerskare blant kjolefrelste nordmenn – er byTiMo fortsatt ett av Norges sterkeste motemerker som får fortjent internasjonal oppmerksomhet på dører som Bergdorf Goodman og Saks i USA, og Harvey Nichols og Liberty i England.

13. Elise By Olsen 

Elise By Olsen. Foto: @elisebyolsen / Instagram

Tilbake på lista i år er Elise By Olsen som nå vender snuten mot Norge igjen etter å tidligere ha flagget ut. «Verdens yngste moteredaktør» er blitt voksen, og har med det lagt bak seg Recens Paper til fordel for motekritiske Wallet som – i likhet med de fleste av 21-åringens prosjekter – har fått ganske massiv internasjonal oppmerksomhet. Nå er hun i gang med nok et internasjonalt storprosjekt som denne gangen skal ha anker i Norge: Et Oslo-basert motebibliotek som skal samle, dokumentere og bevare et mangfold av kunstneriske aktører og talenter knyttet til moteindustrien. Tungvektere som Gucci og Prada i tillegg til norske Holzweiler og Blender Agency er allerede med på laget – de to sistnevnte skal ha spyttet inn ganske betydelige beløp. I tillegg har den norske moteprofilen startet en internasjonal fundraising for å backe prosjektet med økonomiske midler i tillegg til å ha fått prestisjestipend fra en ny nordisk talentsatsing.

14. Rawdah Mohamed 

Rawdah Mohamed. Foto: @rawdis / Instagram

Modell, influencer og vernepleier med egen NRK-serie. Som praktiserende muslim har Rawdah Mohameds tolkning av retningslinjene Koranen gir om at kvinner kun kan vise frem ansikt, hender og føtter fått internasjonal oppmerksomhet. Hun kom til Norge som flyktning fra Somalia. Nå bruker hun sin posisjon og plattform til å jobbe for mangfold og integrering – blant annet retten til å bruke hijab i motebransjen. En av Norges nye store motestjerner, men kanskje aller viktigst en sterk stemme i mangfoldsdebatten. Beskrevet av NRK som «den usannsynlige supermodellen» og «eksempelet på at alt er mulig». Det er Idol Looks’ Amar Faiz som skal ha mye av æren for å ha bidratt til å løfte henne opp og frem. Nå lever hun et slags moderne dobbeltliv som alenemor i leiligheten på Løren i Oslo og på trykk i Vogue.

15. Sigrun Syverud / Fjong

Sigrun Syverud. Foto: privat

Nykommer på lista i fjor. Sigrun Syverud i Fjong traff tidsånden med klesleieplattformen Fjong som satt fokus på delingsøkonomi, gjenbruk og bærekraft, bedre kjent som fremtidens mote. Hun ble kåret til Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge i fjor, får stadig ros fra næringsministeren og millionstøtte fra Forskningsrådet. Nå skal det folkefinansierte moteteknologiselskapet satse internasjonalt samt for alvor på klesabonnement. Med hårete mål om å få folk til å legge om klesforbruket sitt og å endre hvordan man konsumerer klær – fra å kjøpe og eie til å få tilgang gjennom leie.

Bobler: Mats Alver og Kyrre Alver – Blender Agency/BA-Group/Blender Retail

Ned fra hovedlista og inn på en bobler-plass. Det er ikke det at Blender ikke lenger er relevante – for det er utfordrende tider for alle klesbransjen. Men de siste årene har både Rag & Bone– og APC-butikken i Oslo sentrum stengt dørene. Det samme har Blenders egen Edition i Hegdehausveien. Og ryktene om opsjon på Valkyrien-prosjektet på Majorstua for det som skulle bli en Blender multibrand-butikk var bare – rykter? Med Blender-gründer Magnus Thoruds exit fra det norske moteagenturet han var med på å starte ble også en rekke stormerker og ansatte med ut døra. Igjen er in-house-merkene Diemme, FWSS og Cala Jada. Blender Home er også blant nyhetene som en integrert del av agenturet med fokus på interiør-retail med merker som Tekla, P. F. Candle Co fra Los Angeles og Cisco & The Sun. Hva som skjer videre nå er ikke godt å si, men gutta har vist før at de kan omstille seg, tenke nytt og gire om. Kanskje er det nettopp det som er planen?

Bobler: Jakob Landvik

Modell og fotograf Jakob Landvik frekventerer kanskje kunstkretser mer enn han gjør mote, men er en lokal juvel. Han har jobbet tett med tidligere YSL-designer Stefano Pilati, fortsetter å gjøre store kampanjer for det danske suksessmerket Ganni, skyter cover for D2 og jobber litt til og fra som modell selv. En ekte stjerne i en tidvis forgubba bransje, og en del av den nye generasjonen unge talenter som utvilsomt vil prege fremtidens motebransje.

Bobler: Ragnhild Brochmann 

Kunst- og motekulturhistorikeren som med en skarp penn har skapt ikke bare en svært god spalte i Morgenbladet, men også en etterlengtet debatt i mote-Norge. Årets kulturjournalist, som nylig ble tildelt Arne Hestenes’ journalistpris, kalte norske ELLE for «en drøm båret av lav selvtillit, lite penger og en ubehagelig vag idé» og Costume for «et fraflyttet sommerhus« der «ingen var hjemme». Et friskt pust, en nødvendig plageånd og – som det står å lese på hennes egen Insta-bio – «en lettbeint tøysekopp og en alvorlig analytiker». Kanskje er det nettopp en sånn stemme mote-Norge trenger?

Bobler: Magnus Thorud

Blender-gründeren som etter mye om og men valgte å tre helt ut av driften i det norske moteagenturet for å satse på egenhånd i et knallhardt retail-marked. Nå har Magnus Thorud base i London, slik han har hatt siden 2017, men driver det nyoppstartede Oslo-baserte Infinite Agency. Med seg fra Blender tok han stornavn som Isabel Marant, Marc Jacobs, Michael Kors, Self Portrait, Vince og Zimmermann i tillegg til en hel haug med ansatte. Nå tar han også det norske fine jewelery-merket Kolour’s, der han er grunnlegger og designer, hjem til Norge.

Bobler: Ceval Omar

Den norsk-somaliske transmodellen som har fått kjenne både rasisme, kvinnehat og transfobi på kroppen går i bresjen for å flytte kulturen. Det gjør hun som mørk, curvy og transkjønnet med kontrakter med noen av verdens mest prestisjetunge modellbyråer. Slik personliggjør hun tidsånden som en av bransjens nye, viktige stemmer – godt hjulpet av Jonas Mangerud i Heartbreak.