Krever endring.
Store merker som The North Face og Patagonia boikotter nå Facebook og Instagram i solidaritet med bevegelsen #StopHateForProfit. Det skjer etter at flere organisasjoner som jobber for å fremme mangfold mener at Facebook lar rasistisk, voldelig og beviselig falskt innhold spres.
Forrige uke ba organisasjonene Anti-Defamation League, NAACP, Sleeping Giants, Color of Change, Free Press and Common Sense aktører som annonserer på Facebook om å sette annonsene sine på pause på de ulike sosiale mediene i hele juli, skriver CNBC.
Klyngen av organisasjoner sier at handlingen kom som et resultat av «Facebooks lange historie med å la rasistisk, voldelig og beviselig falskt innhold slippe løs på plattformen», og at sosiale medier-giganten lot plattformen sin bli brukt til å undertrykke svarte velgere ved å spre målrettet falsk informasjon til disse.
I tillegg mener organisasjonene at Facebook «tillot oppmuntring av volden mot demonstranter som kjempet for rettferdighet i USA i kjølvannet av George Floyd, Breonna Taylor, Tony McDade, Ahmaud Arbery, Rayshard Brooks og mange flere».
– Med umiddelbar virkning
Før helgen annonserte The North Face at de ville boikotte Facebook i hele juli. Nå har også Patagonia gitt sin støtte.
«Patagonia er stolte av å være med i Stop Hate For Profit-kampanjen. Vi vil stoppe alle annonser på Facebook og Instagram, med umiddelbar virkning, i hvert fall til slutten av juli, mens vi avventer meningsfull handling fra sosiale medier-giganten», skriver merket på Twitter.
«Altfor lenge har Facebook feilet i å ta tilstrekkelige steg for å stoppe spredningen av hatefulle løgner og farlig propaganda på sin plattform. Fra trygge valg til en global pandemi og rasemessig rettferdighet, risikerer man å miste for mye ved å lene seg tilbake og la selskapet fortsette å medvirke til å spre feilinformasjon og hisse opp frykt og hat».
Det er ikke første gang Patagonia hever stemmen. I 2017 saksøkte det amerikanske merket Donald Trump, etter at presidenten annonserte at USA ikke lenger skulle verne om store deler av to nasjonalparker i Utah.
Nå har også Eddie Bauer and Arc’teryx blitt med på boikotten, skriver Business of Fashion.
I januar i år annonserte Facebook at de har mer enn åtte millioner aktive annonsører. Noe som i 2019 resulterte i nesten 70 milliarder norske kroner. I hvilken grad boikotten vil påvirke denne summen er uklart.
Les også: Kylie og Kendall betaler ikke tekstilarbeiderne sine