Bilder fra Zalando/Triumph

Belønner Zalando tynne kunder?

– Det å ha ulik pris for ulik størrelse er helt absurd.

Nettgiganten Zalando er i hardt vær etter å tilsynelatende ha mistet begrepet om størrelse.

Instagram-kontoen @Institusjonen delte onsdag et skjermdump av et plagg fra svenske Filippa K tilgjengelig via Zalando der det går frem at størrelse XS koster mindre enn de andre, større størrelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Onde tunger vil kalle dette et gebyr på 500,- på alle bukser fra S og oppover», skriver de to podcast-vertene.

De oppfordrer følgerne sine til å dele. Kort tid senere får de to tilsendt skjermdump fra følgere som viser at nettbutikkgiganten har merket en tynn modell «plus size».

– Det å ha ulike pris for ulik størrelse er helt absurd

– Jeg var inne og så etter noen nye plagg hos Zalando i går. Da jeg scrollet gjennom listen med bukser, klikket jeg blant annet på en svart bukse fra Filippa K til 1395 kroner. Etter å ha kikket på bildene bestemte meg for å kjøpe den. Først da jeg oppdaget at prisen på 1395 kun gjaldt størrelsen XS. For meg som ønsket å kjøpe buksa i L var prisen 1895, altså 500 kroner dyrere enn om jeg hadde passet XS, forteller Martine Forsberg fra Institusjonen til Melk & Honning.

Det førte til at hun fikk en klump i magen – og så kom sinnet.

– En ting er at de villeder kunder ved å presentere en lavere pris først, for så å øke prisen med 35 prosent når man skal bestille alt annet enn den minste størrelsen. Men jeg mener det å ha ulike pris for ulik størrelse er helt absurd.

– Jeg tenkte «Kan det være riktig at vi som, av forskjellige grunner, ikke har sjans til å komme oss inn i en bukse i størrelse XS skal betale mer for klær?». Derfor bestemte jeg meg for å dele skjermbildet fra nettsiden med følgerne våre på Instagram.

Forsberg påpeker at det er snakk om en ordinær vare, ikke en på salg.

– For meg er det ubegripelig hvordan Zalando kan finne på å ha noe annet enn lik pris uavhengig av størrelse.

Av en følger ble det gjort oppmerksom på plus size-merkingen, som ikke stemte overens med deres syn på plus-size.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er jo også helt kokos! Ikke bare er det umulig for å mange av oss å se hvordan klærne vil se ut på, men selv jeg ,som snart er 30 år gammel, blir sittende å føle meg unormal, utafor og stor. Det er trist!

Martine Forsberg og Camilla Tairi, duoen bak podcasten Institusjonen. Bilde via Instagram @martineforsbeg

– Ikke av den oppfatning at Zalando oppriktig mener at modellen skal illustrere en «plus size»-kropp

– Denne saken opplever vi i ROS som litt mer nyansert enn det en umiddelbart kan oppfatte ut i fra bildene vedlagt. Zalando er i utgangspunktet en nettbutikk som i veldig stor grad fronter plus size og benytter seg i stor utstrekning av store modeller og kropper i alle størrelser. At det på bilder av modeller i bikini står skrevet «plus size» kan også oppfattes som at det også finnes store størrelser i dette produktet, men det kan selvsagt være svært misvisende for mange, forteller Line Orvedal, faglig leder i ROS til Melk.

– Her kunne man selvsagt ha benyttet plus size modeller som ved andre produkter. Ut i fra dette bildet er vi ikke av den oppfatning at Zalando oppriktig mener at modellen skal illustrere en «plus size» kropp.  

Når det gjelder den mye rimeligere buksa i størrelse XS fra Filippa K, ser de ikke at det er gjennomgående for andre tilsvarende produkter hverken fra det merket eller andre inne hos Zalando.

– Hvorfor akkurat dette produktet er nedsatt i pris i størrelse XS vil jeg ikke spekulere i, men det kan som dere belyser selvsagt oppfattes som en prismessig belønning å være tynn, hvilket er å gi forbrukerne et dårlig signal.

Melk & Honning har kontaktet Zalando som foreløpig ikke har svart på våre henvendelser.

Saken er oppdatert med Zalandos tilsvar:

Zalando: – En feil i systemet

«Zalando ønsker å være et sted for mote for alle størrelser, former og anledninger. Det er viktig for oss at alle kunder føler seg komfortable sånn som de er, og at vi kan kan imøtekomme behovene til alle uavhengig av stil og kroppstype. #freetobe initiativet vårt hyller bredden av utvalg vi har for våre 32 millioner kunder, men vi utvider selvfølgelig stadig når det gjelder spesialstørrelser, unisex og bærekraftig mote.

Plus size er en av de kategoriene som vokser mest hos oss, med en prosentvis økning hver sesong. Siden vi først introduserte kategorien, har vi doblet utvalget og ser nå muligheten for at hele vår damelinje skal finnes også i plus size. Grunnet vår produkt- og forbrukerkunnskap har vi spilt en viktig rolle i det å rådgi merker om mulighetene i plus size-markedet.

Vi ønsker å vise frem produktene våre på ulike kroppsfasonger og modeller i alle størrelser for å gi kundene et grundig og detaljert inntrykk. For at man skal kunne finne den riktige passformen innen forskjellige størrelser, skyter vi samme produkt på to modeller i to forskjellige størrelser (36 og 42). Dette gjør vi for å forbedre opplevelsen for våre kunder som shopper dameklær.

Vi har gjennomgått produktet dere refererer til. Selv om vi ikke nå kan se at produktet er tagget med Plus Size-merking, kan dette ha skjedd ved en feiltakelse. Med mer enn 500 000 produkter fra mer enn 2500 merker, kan slike feil skje. Vi går hele tiden gjennom tagging for å korrigere eventuelle feil.

Når det gjelder prisforskjellen for det konkrete produktet er grunnen en bug i systemet som har gjort at prisen er blitt feil. Dette vil bli rettet opp i så snart som mulig», skriver Zalando i en mail til Melk & Honning.

Les også: Dolce & Gabbana er første motehus ut til å utvide størrelsene sine