Slik skal han revolusjonere Céline

Publisert:

Del innlegg:

Med Hedi Slimane forandres alt.

I fjor takket kreativ direktør og sjefsdesigner i Céline, Phoebe Philo, for seg etter ti år ved det franske luksusmotehuset. Siden har ryktene gått om hvem som skulle ta over etter hun som hadde Céline på kartet for alvor som ett av verdens fremste motehus.

Tidligere i år kom nyheten om at det var Hedi Slimane som ville ta over roret. Han kom fra Saint Laurent der han må kunne sies å ha rystet grunnvollene i det franske motehuset blant annet ved å bytte navnet fra Yves Saint Laurent til Saint Laurent Paris. Samtidig mer enn tredoblet han salgstallene for det Kering-eide luksusmotehuset.

Phoebe Philo

Noe tilsvarende skal være målet for Slimanes nye arbeidsgiver, Bernard Arnault og LVMH-gruppen som blant annet har Céline i sin portefølje. For selv om Phoebe Philo nærmet seg 1 billion euro, rundt 9,5 milliarder norske kroner, i salgstall før hun takket for seg, vil mye ha mer.

«Målet er å nå minst to eller tre milliarder euro, og kanskje mer, innen fem år. Alt ligger til rette for at denne merkevaren skal kunne oppnå en ganske eksepsjonell vekst», skal Arnault ha sagt om Slimane-overgangen til investorer i januar i år. Det skriver motenettstedet Business of Fashion (BoF).

Med vekst kommer endring, eller nærmere bestemt det som ser ut som en overhaling av det franske luksusmotehuset.

I følge BoF skal Slimane nemlig totalrenovere merkets 140 butikker, re-oppfinne varemerket og ekspandere til både herreklær, duft og couture.

I tillegg skal det tenkes nytt rundt hvordan merkets kolleksjoner presenteres samt gapet mellom runway og retail, som allerede er i endring internasjonalt med stadig flere designere og motehus som fusjonere dame- og herrevisningene, viser i sesong og også etter see now, buy now-konseptet, blant annet ved å adoptere leveringsmodellene til merker som Supreme som inkluderer både pop-up-butikker, capsule-kollesjoner og drip-feeds for å nå ut til den nye generasjonen av kunder. (For Balenciaga, som er Kering-gruppens raskest voksende merke akkurat nå, er det nettopp såkalte millennial shoppers og menn som står for salgsboomen – førstnevnte for hele 60 prosent av salget på verdensbasis).

En av Slimanes første oppgaver som ny kreativ leder for det franske motehuset skal være å skape en sesongløs kjernekolleksjon som skal danne utgangspunktet for det som skal være «nye» Céline. Ikke helt ulikt det han allerede har gjort både hos Dior Homme og Saint Laurent. (Overhalingen hos sistnevnte skal ha kostet rundt 1 til 3 millioner dollar for mindre butikker og 6 til 8 millioner dollar for flaggskip-butikker). Men så er det også nettopp det han har blitt hentet inn for. Det er et ekstremt dyrt, men trygt valg, skriver BoF.

Hedi Slimanes første kolleksjon for Céline vises under Paris Fashion Week i september.

Les også: Her er den siste kolleksjonen til Phoebe Philo for Céline

Siste artikler

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...

Dette er kåpen alle vil ha denne vinteren

Klassikeren som aldri går av moten, har fått en oppgradering denne vinteren - og den lille detaljen gjør...

Olivier Rousteing forlater Balmain

Balmain kunngjorde i dag at motehuset og kreativ direktør Olivier Rousteing har valgt å gå hver sin vei...

Få julebordsgløden med Sophie Elise – hennes beste tips til vinterens selvtillitsboost

Nå som mørket senker seg og julebordsesongen er rett rundt hjørnet, er det lite som løfter humøret mer...

Menneskelig innsikt møter teknologi: This Is Creative satser på Performance Marketing

Det kreative kommunikasjonsbyrået This Is Creative tar et nytt strategisk steg. Etter mer enn 20 år i skjæringspunktet...