Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne
(Foto: Ignat Wiig)

Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne: – Det handler om å gi tilbake

– Det kan være utfordrende å vokse opp mellom to kulturer i Norge.

– Vi kommer fra en veldig kreativ familie. Mamma er designer og skredder, og mye av lysten til å skape kommer helt klart fra henne. Vi er nok mye mer inspirert av henne enn det vi faktisk gir henne credit for, sier Haddy Ceesay.

Sammen med søsteren Aissatou står hun bak det norske smykkemerket Diawéne. Her mikses senegalesisk håndverk og design med skandinavisk minimalisme.

Med foreldre fra Senegal og Gambia vokste de to søstrene opp på Bøler i Oslo, før de flyttet til Drammen og senere til Ellingsrudåsen.

– Fra vi var små har smykker vært en del av vår arv og identitet, så det var naturlig at vi startet med nettopp det da ville lage noe eget, sier Aissatou.

Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne
Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne (Foto: Ignat Wiig)

I 2018 lanserte de sin første kolleksjon, inspirert av egen oppvekst og deres kulturelle arv, men også tiden de to har tilbragt i New York og San Diego.

– Vi hadde holdt på i to år, og tenkte at nå må vi bare hoppe i det. Vi slapp kolleksjonen, og folk elsket det! Det ble raskt noe seriøst. Det er noe med den bekreftelsen på at det du gjør faktisk betyr noe for folk, sier Haddy.

Smykkene de lager er influert av den velkjente skandinaviske enkelheten, men med detaljer og finish tilhørende en vestafrikansk look. Det er nettopp erfaringen med det å komme fra to ulike verdener, der den ene påvirkes av den andre, som er grunnlaget for det norske smykkemerket.

– Det kan være utfordrende å vokse opp mellom to kulturer i Norge. Det er litt enten eller, og du får følelsen av at du ikke kan være to ting på en gang. Det er forvirrende når man i oppveksten skal finne ut av hvem man selv er. Hjemme er det på en måte, og ute er det en annen. Vi mener at det ikke trenger å være enten eller, men at det faktisk kan være begge deler. Det har inspirert oss, forteller Haddy.»

Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne

Søstrene henter også mye inspirasjon fra egen barndom og oppvekst både fra hvordan de selv ble pyntet med smykker fra ung alder, men også hva mor, far, tanter, onkler og besteforeldre gikk med.

Les også
Puss opp med: Veronica Mike

– Jeg husker at mamma og venninnene hennes kledde seg opp med store øredobber og halskjeder. Smykker var en viktig del av det å pynte seg. Her hjemme hadde man kanskje valgt enten eller, sier Aissatou.

– I Vestafrika er de gjerne litt extra, mens i Skandinavia er det mer minimalistisk. For oss handler det om å finne balansen, legger Haddy til.

Navnet Diawéne kommer fra det Vestafrikanske etternavnet Diaw, og er en hyllest til moren. Familienavnet symboliserer en hardtarbeidende familie som i generasjoner har hatt en forkjærlighet for nettopp håndverk. Som en hyllest til både familien og senegalesiske håndverkstradisjoner produseres alle Diawénes smykker av en liten familiedrevet gullsmedbedrift i Senegal.

– Det er viktig for oss med sosial bærekraftighet. Vi vil gi tilbake til lokalsamfunnet, og skape en positiv endring.

De to har vært mye i Sengal. Der har de sett fattigdom på nært hold.

– Det er mange som skal redde Afrika, men som kanskje ikke skjønner at det finnes mer bærekraftige måter å gjøre det på. Vi tror på det å hjelpe folk med å hjelpe seg selv. Lær de heller å fiske enn å gi de fisk, sier Haddy.

Da koronakrisen traff for snart ett år siden og sendte en hel verden i lockdown, ble farten sakket på det søstrene omtaler som en «berg-og-dal-bane».

– Man føler jo egentlig aldri at man er nok eller får gjort nok, men som et lite merke fra en ganske ydmyk bakgrunn føler vi at vi er der vi skal være.

Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne

– Helt fra starten av har vi vært opptatt av å etablere hvem vi er og få et fotfeste før vi flyr avgårde. Vi har vært litt redd for å vokse for fort. Da er fallhøyden stor, mener Haddy.

De er selv mer eller minde hands on gjennom hele prosessen – også når det kommer til salg og distribusjon. Smykkene deres er tilgjengelig først og fremst via egen nettside og sosiale medier, i tillegg til diverse pop-up shops. Søstrene bruker sosiale medier aktivt både som salgskanal, men også markedsføringskanal der historiefortelling er det som står sentralt.

– Alt handler om branding, sier Haddy.

Les også
Puss opp med: Veronica Mike

– Stadig flere velger merker som har en identitet, legger Aissatou til.

Nettopp derfor bruker Diawéne Instagram som en slags storyline.

New York, New York – fall 2019
Fotograf: Sara Abraham
Modell: Herieth Paul
Styling: Sara Abraham & Haddy Ceesay

– Vi forstod tidlig verdien av sosiale medier, sier Haddy.

– Det er sånn vi connecter aller best med kundene og følgene våre. For oss er det viktig å nå ut til så mange som mulig. Hvordan gjør vi det? Er det ved å selge, selge, selge eller ved å fortelle historien, spør Aissatou.

– Jeg tror folk trekkes mot oss nettopp på grunn av historiene vi forteller. De synes smykkene er fine, men de vil ha noe mer. Mange er blitt mer aware.

– Det er trendy å være woke. Kanskje har det noe med universet og stjernes plassering å gjøre også, men jeg tror det er et faktisk skifte i samfunnet der både bærekraft og mangfold står sentralt, sier Haddy.

Der andre merker strever med å oppfattes som trendfølsomme er det noe som kommer mer naturlig for de to grunnet miljøet de er vokst opp i. Det er en stor fordel, mener søstrene.

– For oss er mangfold viktig fordi det ligger i «DNA-et» vårt. Store deler av vår oppvekst har vært på Oslos østkant. Der er mangfold en naturlig ting. Vi må ikke jobbe så hardt for det. Det bare er sånn.

Le Transition – summer 2019
Fotograf: Sara Abraham
Modell: Frida Aasen
Styling: Aissatou Ceesay & Haddy Ceesay

Også bærekraft er viktig for søstrene som hittil har produsert alle smykkene sine i rent sølv. Det er et relativt bærekraftig materiale som enkelt kan repareres eller smeltes om. Samtidig jobber de sesongløst. Man har sett den trenden spre seg de siste par årene i motebransjen, noe mange sikkert priset seg lykkelig for å ha kastet seg på da koronakrisen ble et faktum. For Diawénes del gjorde korona at arbeidsflyten gikk tregere, og produksjonen ble syv måneder forsinket – uten at det egentlig spilte en så stor rolle.

– Det var egentlig litt fint å kunne gi verden den pausen uten å måtte presse på. Det var ikke sånn at vi måtte pushe varer, og da krisen rammet var det heller ikke smykker som var det viktigste, sier Haddy.

– Det er jo selvsagt viktig med profitt. Men Diawéne handler mye om å ta hensyn – og ha empati. Så det føltes som et riktig valg å ta en liten pause.

Les også
Helgevibber med: Kasper Giraffe

Nå tar de to én dag om gangen, og håper på det beste. Koronapandemien gjør at de foreløpig ikke kan reise til Senegal der produksjonen foregår.

– Men vi får gjort mye selv om vi ikke er fysisk til stede. Det gir oss tid til å jobbe med det interne, og finne nye måter å jobbe bedre på, sier Aissatou

Le Chemin – March 2020
Fotograf: Henriette Fürst
Modell: Bamba «Ole P» Bawo 
Styling: Elvira Panic & Haddy Ceesa

Når neste kolleksjon nå dropper er det med noe helt nytt. Smykkene fortsetter, men i tillegg lanserer søstrene også skinnvesker.

De lekte lenge med tanken på hvordan de kunne ekspandere merket videre, og etter flere turer til Senegal fikk de se andre tradisjonelle teknikker og lokale håndverkstradisjoner slik som produksjon og gjenbruk av skinn.

– Skinnet vi bruker er et biprodukt. Dette understreker også hvilken vei Diawéne alltid tar – vi finner nye teknikker, materialer og tradisjoner som passer for oss slik at det potensielt kan bli nye produktlinjer og være med på å utvide Diawéne-universet. Så når vi nå slipper smykker fremover blir det også med en helt ny linje i Diawéne; vesker, sier Haddy.

Haddy og Aissatou Ceesay står bak det norske smykkemerket Diawéne

– Det blir så spennende! Det er noe helt nytt, men igjen noe som er en del av oss. Dette er vesker som er funksjonelle, for kvinnen som trenger en litt større veske – hun som vil være fasjonabel, men ikke ha en totebag, liksom.

Samtidig fortsetter 10 prosent av overskuddet fra Diawéne å gå til veldedighet med fokus på utdanning og entreprenørskap.

– Vi vil gi tilbake og jo større merket blir, jo mer kan vi gjøre. Vi vil gi tilbake og bidra til positiv endring både i Senegal, men også her hjemme – enten det er å trene et håndballag eller å jobbe på klubben på Ellingsrud. De tingene der er viktige. Det er kanskje det som drives oss aller mest.

Le Chemin interpreted by McKenzie Price – spring 2020
Fotograf: Mckenzie Price 
Modeller: Maria Biar & Mathieu Koryom Kory

Siste saker

Mest lest nå
Les mer