Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Her kan du leie årets julebordkjole

Festsesongen er her og gjennom den neste måneden kan vi vente oss flere anledninger som fortjener en lekker kjole. Men hva velger du: Vil du eie eller leie årets julekjoler?

Det oser av girl power-vibber i det jeg trer inn i showroomet til Fjong på Skillebekk. På høytaleren spilles albumet Lovers av den norske artisten Anna of the North, vinduene er utstilt med de lekreste pajlettkjolene, luksusvesker og en eksklusiv blazer signert Balmain og i døren møter jeg kvinnene som startet bedriften, Marie Ameln og Sigrun Syverud.

Begge har bakgrunn fra finans, men gikk sammen om å starte Fjong –  da de ville finne en mer bærekraftig måte å både oppgradere garderoben og utvide antrekksmulighetene. Ett år etter bedriftens start, går Ameln videre med nye prosjekter, men bedriften har fortsatt bare kvinner i ledelsen.

Hva med en lekker fuskepels over julebordskjolen?

Press på å ha nye klær

«Hva skal jeg ha på meg?» Akkurat denne setningen må være kjent for de aller fleste av oss, eller skal man tørre å si oss alle? Om vi så har sagt det flere ganger selv, eller hørt andre si det. Mest sannsynlig begge deler.

For hvem av oss har ikke opplevd at vi skal på en fest, i en konfirmasjon, et bryllup, på julebord eller noe annet som krever en et pent antrekk, for å så klø oss selv i hodebunnen og tenke «hva skal jeg ha på meg?» 

Xochitl Vavik og Sigrun Syverud med hver sin kjole fra Missoni og Self Portrait

Dette scenarioet tok gründerduoen bak Fjong i egne hender.

– Vi startet Fjong fordi vi følte et konstant press på at vi hele tiden måtte ha nye klær til fine anledninger. Det er veldig dyrt og det blir mye styr med at du må sende det på rens etterpå. Hver gang da jeg fikk klærne mine tilbake fra rens følte jeg at det var blitt litt mer slitt, så da tenkte jeg: Hvor fint hadde det ikke vært om vi kunne få noe nytt til hver anledning. Om vi bare kunne dele på det, sier Sigrun Syverud, Fjong-gründer og daglig leder.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

Både Syverud og partneren Ameln jobbet innen finans før de startet opp Fjong. Syverud forteller at hun i den tidligere jobben sin så flere kvinner som hadde mange lekre antrekk, men som hun ikke kunne se at ble brukt nok. Dette gjorde at hun så potensialet til å starte et nytt konsept. Og resultatet ble Fjong: En bedrift som lar designere og privatpersoner leie til eget bruk eller selv leie ut sine egne klær.

– Tidligere når jeg skulle pynte meg til større anledninger som for eksempel bryllup og julebord tenkte jeg at jeg måtte kjøpe meg en ny kjole, men jeg visste at jeg bare kom til å bruke den den ene gangen, sier Syverud og fortsetter:

– Og dette antar jeg er tilfelle for enda flere. Det gir på en måte ingen mening at vi ikke kan dele på tingene våre.

Markedssjef ved Fjong, Xochitl Vavik, legger til at det også er en bærekraftig tanke bak bedriften.

Hun forteller at klesbransjen er verdens nest mest forurensende indistri, rett under oljebransjen og over transport. Syverud legger til at forskning har vist at 20 prosent av nordmenns klær henger ubrukt i skapet.

– Vi kjøper veldig mye klær som bare blir hengende i skapet. Selv har jeg kjøpt mye som er sesongbasert eller som jeg kjøper, bruker ved én anledning, poster bilde av på sosiale medier – og da er det på en måte ferdig brukt, forteller Vavik.

Syverud ønsker at Fjong kan være med på å redusere dagens bruk og kast-samfunn.

– I dag vil vi ha nye ting hele tiden og det kan virke som at vi aldri blir mettet på det. Jeg tror fast fashion spiller en stor rolle, i tillegg til sosiale medier, sier Syverud.

Fjong har flere rom med vegger der kjolene henger som perler på en snor.

Velg og vrak blant designerklær

I april 2017 startet Fjong for fullt med utleie av klær, vesker og tilbehør på nettsiden sin og i showroomet på Skillebekk i Oslo. Siden den gang har de fått i overkant av 8000 brukere, daglige besøk fra kunder som vil prøve nye kjoler og en egen EL-bil som de kjører rundt i for å levere plaggene. Syverud forteller at de merker en stor pågang rundt vår og sommeren under bryllupssesongen og julebordssesongen på slutten av åretet. Hun kan røpe at de er svært fornøyd med deres første år på markedet og at de allerede nå kan se at de vil omsette for over en million kroner i 2017.

Fjong leier ut flere designervesker. Blant annet disse fra Chanel og Saint Laurent.

Showroomet består av to etasjer med flere store rom hvor kjolene henger som perler på en snor, flere glasskap er fylt opp med eksklusive vesker fra merker som Chanel, Bottega Veneta, Saint Laurent, Louis Vuitton og Hermès.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

– Designerveskene vi leier ut er veldig populære, spesielt under bryllup- og julebordsesongen. Det går mest av klassiske Chanel-vesker eller clutcher med YSL-logo, forteller Vavik.

Hun forteller videre at 70 prosent av plaggene de leier ut kommer fra privatpersoner, men at Fjong også samarbeider med merker som Holzweiler, byTiMo, Line of Oslo og Fam Irvoll.

I tillegg til disse merkene kunne Melk & Honning observere flere plagg fra FWSS, Reformation, Victoria Beckham, Ganni, Maud, Valentino og Balmain. Spesielt én kjole som var utstilt og signert eksklusive Balmain, minnet mistenksomt mye på en kjole vi har sett Gunhild Stordalen i tidligere.

– Fellesnevnet for alt vi leier ut er at det er fine ting, slik at folk skal ønske å leie det, sier Syverud

Hun legger til at de ikke tar inn plagg fra kjedebutikker, med at de i tillegg til å ha en stort utvalg av vakre kjoler, har en egen avdeling med fine hverdagsklær som jeans, blazere og skjørt.

Syverud og Vavik understreker at hvem som helst kan leie ut klærne sine hos Fjong og at utvalget deres består av 70 prosent klær fra provatpersoner. Prisen på en anledningskjole ligger fra 600 til 1000 kroner, og her går 50 prosent av beløpet til personen som eier plagget, mens resten går til Fjong, som står for gratis retur, forsikring, rens og skredder.

Det ryktes at denne Balmain-kjolen kan tilhøre Gunhild Stordalen.

Netflix for klær

Tanken på å ha en rosa Chanel-jakke i garderoben kan kanskje friste litt.

Showroomet og nettsiden til Fjong, består allerede av store merkevarer som nærmest resulterer i en godtebutikk for motegladekvinner. Men det stopper ikke her: Syverud og Vavik forteller nemlig at det er flere merker på vei og at 2018 blir et spennende år.

Les også
To julekalendere får terningkast 6

– Neste år vil vi tilby «streaming» eller abonnement på klær – da kan du til en hver tid ha et visst antall plagg fra Fjong hjemme, sier sier Syverud og legger til:

– På denne måten trenger du i realiteten ikke å kjøpe andre klær enn basisplagg lengre. 

Kvinnene beskriver konseptet som som Netflix for klær. Her er tanken at du kan velge en pakke som du betaler en bestemt sum for i måneden. Det kan for eksempel være en pakke med to plagg for 600 kroner, og da vil du alltid kunne ha to Fjong-varer hjemme. På den måten kan du ta med deg en blazer og en kjole hjem, men etter du har brukt de kan du ta de med tilbake til Fjong og hente deg ut noe annet.

Les også: Norske designere tolker prinsessekjoler

Siste saker

Mest lest nå
Les mer