Burberry får kritikk for sin hyllest til det kinesiske nyttåret

«Enda et vestlig luksusmerke som ikke forstår seg på kinesisk kultur»

Sammenligner Burberry-kampanje med skrekkfilm.

Det er ikke første gang internasjonale luksusmotehus får kritikk for ikke å forstå seg på kinesisk kultur.

Skrekkeksempelet er Dolce & Gabbana som i fjor ble tvunget til å avlyse sin planlagte gigant-visning i Shanghai etter at en kampanjevideo fra det italienske luksusmotehuset som viste en kinesisk kvinne forsøke å spise italiensk mat med spisepinner falt i rimelig dårlig jord. Det førte til en storstilt boikott av Dolce & Gabbana på verdensbasis med forhandlere som droppet merket fra sine sortimenter og sinte kunder som postet videoer på sosiale medier av at de brant og vasket toalettene med klær fra det italienske motehuset.

Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana

Fra Burberrys kritiserte kampanje.

Nå er også Burberry i hardt vær etter at de nylig slapp sin hyllest til det nært forestående kinesiske nyttåret med en kampanje signert den amerikanske fotografen Ethan James Green.

Det kinesiske nyttåret er, på lik linje med den vestlige julefeiringen, en viktig salgsperiode, ikke minst for de internasjonale luksusmerkene som nå i stadig større grad retter fokus mot det kinesiske markedet.

Flere mener kampanjen, som skal forestille et familieportrett av en kinesisk familie, er nok et eksempel på vestlige luksusmotehus og deres manglende forståelse for den kinesiske kulturen. Mens noen mener bildene er som tatt rett ut fra asiatisk horrorfilm, mener andre at de mer enn noe annet forestiller «en gruppe mennesker som planlegger å drepe sin steinrike bestemor for å så å slåss om arven». Det skriver det kinesiske nettavisen Jing Daily.

Forrige uke falt Burberry-aksjen med rundt fem prosent. Det skal være sviktende etterspørsel etter merket i Kina som er grunnen.

Hovedbilde via Burberry.

Les også: Dette er de ti mest leste sakene på Melk & Honning i 2018