Gucci hyller grisen i ny kolleksjon

Slipper foreløpig langt billigere unna enn Burberry.

Ifølge kinesisk astrologi er hvert år tilknyttet et dyr, og det hele går i en syklus på 12 forskjellige dyr. Mens fjoråret var hundens år har vi i år kommet til dyr nummer 12 i syklusen; nemlig grisen.

Er man selv født i et «grisete år» – det vil si 1935, 47, 59, 71, 83, 95 eller 2007, kan 2019 vise seg å bli et spesielt godt år for deg. Det kinesiske nyttåret finner ikke sted før 5. februar, så vi er altså nå inne i en periode der vi vinker adjø til hunden, og ser grisen i horisonten.

Nå har Gucci – slik de også gjorde med hunder i fjor – valgt å dedikere en hel kolleksjon til nettopp grisen.

Forskjellige versjoner av det rosa dyret preger et stort antall plagg og tilbehør i kolleksjonen som omfatter både knallfargede pyjamaser, strikkegensere, skjerf, sokker, luer, vesker, smykker og andre accessoirer.

Motivene er enten designet av Gucci selv, eller de har brukt Walt Disney tegneseriefigurene fra «De tre små griser» som kom ut i 1933. På kampanjebildene figurerer stilige New Yorkere og deres kjælegriser.

Noe av det man kan finne i kolleksjonen (Bilder via Gucci)

Den siste tiden har det vært flere tilfeller der vestlige luksusmotehus har tråkket i salaten når de har forsøkt å tolke kinesisk kultur.

Skrekkeksempelet er Dolce & Gabbana som så seg nødt til å avlyse sin Shanghai-visning i november etter stormen av kritikk rundt en kampanje som viste kinesere som keitete forsøkte å spise italiensk mat med spisepinner.

Burberry var også ute på tynn is tidligere denne uken, da de slapp sin hyllest til det nært forestående kinesiske nyttåret. Bildene i kampanjen skulle likne et klassisk familieportrett, men minner ifølge kritikerne heller om noe hentet ut fra en asiatisk skrekkfilm.

Gucci sin lettbeinte, søte tilnærming til kinesisk astrologi ser ikke foreløpig ut til å vekke liknende reaksjoner.

Hovedbilde via Gucci.

Les også: Møt Gucci-modellen som deler navn med vår hovedstad; Oslo Grace