Victorias Secret vant den norske verstingprisen Gullbarbie

Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst

Vant norsk «verstingpris».

Finalistene til «verstingprisen» Gullbarbie ble annonsert tidligere i år. Nå er vinneren av den lite ettertraktede prisen klar. O

Gymshark, Snapchat og Victoria’s Secret var alle finalister til prisen som i regi av ungdomsorganisasjonen Press går til den reklame- og medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendig seksualisering.

– Vist at de ikke er interessert i å endre seg

Nå har over 60 000 unge talt; Victoria’s Secret er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Nå får de en Barbie lakkert i gull og beskjed om å skjerpe seg.

Mina Vinje i Press med årets Gullbarbie. Foto: Carl-Frederic Salicath.

I en pressemelding fra Press heter det at årets vinner «fremstiller svært ensidige idealer». Deres «gammeldagse syn på kjønn, skjønnhet og manglende mangfold» var begrunnelsen for nominasjonen til prisen.

– De har stort mangfold og variasjon på undertøyet, men ikke på kroppene til modellene. Gang på gang har de vist at de ikke er interessert i å endre seg, og gjennom 2018 ble dette svært tydelig da de uttalte at transpersoner og «tjukke» ikke var velkommen til å delta i showet. Dette er gammeldags og uakseptabelt, sier Mina Vinje, leder i Press – Redd Barna Ungdom i en uttalelse.

– Det er på tide å skjerpe seg kraftig

Victoria’s Secret er årets vinner med et rekordhøyt stemmetall. Nå krever Press endring.

– Victoria’s Secret har prøvd å holde lav profil gjennom Gullbarbie i år. De har ikke ønsket å møte oss for konstruktiv debatt, men vi skal gjøre alt vi kan for at de både mottar prisen sin og får en helt tydelig beskjed fra de som har stemt. Det er rett og slett feigt om de ikke hører på de 60 000 som har stemt, og de 40 prosentene av disse som har stemt dem fram som versting, sier Vinje.

Hun har følgende beskjed til vinneren av årets Gullbarbie:

– Dere er best på å få ungdom til å føle seg verst. Det er helt uakseptabelt at dere ikke tar ansvar. Unge vil ha mer mangfold og mindre seksualisering, gamle kjønnsroller og ensidige idealer. Det er på tide å skjerpe seg kraftig, og det er på tide med endring.

«Verstingpris»

Gullbarbie har blitt arrangert hvert år siden 2010. Blant tidligere vinnere er Diesel, Jack & Jones, Victoria’s Secret og russeklærprodusenten Russedress.

I fjor var det Bik Bok som gikk av med seieren «for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter».

Vinje mener prisen er en «verstingpris» som man bør skamme seg over å få, men at det er en pris det er behov for.

– Det er stort behov for en pris som Gullbarbie. Barn og unge bombarderes hver eneste dag med reklame og markedsføring som har som mål at vi skal føle oss feil. Det er ikke greit at bedrifter tjener seg rike på at barn og ungdom har dårlig psykisk helse og er misfornøyd med seg selv. 

Den amerikanske undertøygiganten har lenge vært i hardt vær. I tillegg til sviktende salgstall har de fått kritikk for manglende mangfold, noe som sannsynligvis var årsaken til det som var deres dårligste seertall noensinne da det årlige undertøysshowet ble vist på amerikansk tv i starten av desember i fjor.

Hovedbilde via Getty Images.