Tik Tok, CBD og og bærekraft.
Skjønnhetsmarkedet er i kraftig vekst. Det er i stor grad drevet av YouTube-elskende millennials og generasjon Z’ økte interesse for og kunnskap om sminke og hudpleie. Resultatet er en stadig større etterspørsel etter nye produkter og merker man kan slå kloa i, lage tutorials om og omtale på sosiale medier.
Mange har selvfølgelig sett sitt snitt til å lansere merker i dette klimaet, og det med stor suksess; både Kylie Jenners Kylie Cosmetics og makeup-artist Pat McGraths Pat McGrath Labs var verdt milliarder bare ett år etter lansering. It-merket Glossier opplevde på sin side en hype på sosiale medier man sjeldent har sett skjønnhetsmerker ha.
I forbindelse med denne voldsomme skjønnhetsboomen har man også sett en rekke massive trender spre seg globalt; koreansk hudpleie eller såkalt k-beauty, konturering, baking og drag-inspirert sminke, glass-hud, falske fregner og sminke inspirert av tv-serien Euphoria.
Med dette i mente; Nå som vi skriver 2020, hvilke trender og tendenser vil påvirke skjønnhetsmarkedet i år?
Les også: Vi smører skadelige miljøgifter rett i ansiktet
Det bærekraftige skiftet inntar skjønnhetsbransjen for fullt
Greta Thunbergs kamp for miljøet har fått bein å gå på også i skjønnhetsbransjen. En del selskaper har i PR-sammenheng overdrevet sine forsøk på bærekraftighet eller stemplet seg som et clean beauty-merke, mens sannheten kanskje har vært en ganske annen. Ifølge Business of Fashion kan man i 2020 forvente at det vil stilles større krav for å få lov til å kalle seg clean.
Forbrukerne har et stadig større ønske om å svitsje fra tradisjonelle produkter til rene, økologiske og bærekraftige produkter. Derfor kan man forvente seg enda flere merker som dette i 2020, store investeringer i allerede eksisterende merker og oppkjøp av clean beauty-merker fra motekonglomeratenes side.
I tråd med dette kan man også forvente seg at utviklingen innen bærekraftig innpakning vil fortsette, noe flere og flere forbrukere ser ut til å fokusere på. L’Oreal er blant dem som har lovet å skulle ha 100 prosent miljøvennlige forpakninger innen 2025.

Nå kommer også produkter rettet mot middelaldrende kvinner
Man har de siste årene sett en voldsom positiv økning i produkter for ulike etnisiteter. Fra å knapt ha én eneste foundation i riktig fargetone på et helt parfymeri, har man nå mengder å velge mellom. For eldre kvinner, og spesielt kvinner i overgangsalderen, er utvalget fremdeles meget snevert.
Harper’s Bazaar spår at dette vil endre seg i 2020. Ifølge dem har de allerede innsikt i at blant annet L’Oreal, Clarins og Korres vil lansere produkter for kvinner i 45-årsalderen og eldre i år.
CBD-hudpleie i vekst
2019 var det året der hudpleieprodukter med ekstrakter fra cannabis ble en stor greie. Ifølge de som sverger til denne planten har den både en anti-aldrende, anti-inflammatorisk og utjevnende effekt på huden.
Blant de som kastet seg på trenden finner man blant andre Kiehls, Herbivore, Jose Maran og Malin + Goetz. Ifølge Who What Wear kommer dette kun til å fortsette i 2020.
Les også: Barneys får egen cannabis-avdeling

Vann er utrendy
Det er også en økt bekymring rundt bruken av vann innen kosmetikk. Derfor kan Business of Fashion melde at en del merker har valgt å gå for konsentrerte formler uten vann eller formler som ikke inneholder vann, men aktiveres i vann ved bruk. Dette vil ifølge en ekspert innen sminke- og hudpleieprodukter som motenettstedet har snakket med fortsette å spre seg innen dette markedet i år.
Tweakments fortsetter å være i vinden
Begrepet, som handler om å stramme opp eller løfte fjeset uten å faktisk gjøre inngrep, ble allment kjent i 2019. Det handler om alt fra det å sprøyte inn hyaluronsyre i huden for ekstra fukt til det populære NuFace-apparatet, som sender små støt inn i huden for å stramme opp.
Via YouTube-klipp der man kommer på innsiden av kjendisers morgen- eller kveldsrutiner har man sett at mange benytter seg av apparater á la sistnevnte, noe som har økt populariteten. Å kjøpe duppeditter av dette slaget er ikke lenger for de spesielt interesserte.
Ifølge Feelunique kan man nemlig forvente at både kvinner og menn vil fortsette med dette i 2020.

Merkene inntar Tik Tok
Skjønnhetsmerkene har figurert på Instagram i årevis, og noen av dem – slik som Kylie Cosmetics, Glossier og Jeffree Starr Cosmetics – har mange millioner følgere. Men mange innen generasjon Z har begynt å bruke mindre tid på Instagram til fordel for filmsnuttappen Tik Tok.
Dette har skjønnhetsbransjen merket seg. Ifølge BoF har for eksempel Jeffree Starr, ELF Cosmetics, Sephora, Fenty Beauty og Huda beauty startet egne kontoer på den populære appen, for å nå ut til den yngre generasjonen der de er. Dette er trolig en utvikling som bare vil fortsette.