Heaven Scent utvider og åpner ny filial

Alle foto: Melk & Honning

Nå flytter og utvider dette Oslo-parfymeriet

– Etterspørselen etter kvalitets- og luksusduft som skiller seg ut er stadig økende.

Det krever guts å åpne frittstående butikker i 2020. For stadig flere butikker ser seg nødt til å stenge dørene. Kanskje særlig mote- og beautybransjen er truet av den spådde butikkdøden og økt netthandel. I fjor gikk en av landets største kosmetikk-kjeder konkurs.

I løpet av vinteren flytter Heaven Scent ut av Eger, hvor det har ligget i over åtte år, og ut på gateplan i Øvre Slottsgate. Nærmere bestemt det gamle Marc Jacobs-lokalet. I tillegg åpner konseptparfymeriet ny filial på Valkyrien på Majorstuen.

– Vi har vokst ut av vårt nåværende lokale og behovene våre har endret seg. Vi ønsket å være i sentrum nær der vi er nå, og det har vært en lang prosess der vi har vurdert flere alternativer, sier Christianne Mediaa Aamodt i Heaven Scent til Melk & Honning.

Hun forteller at da de startet opp parfymeriet i 2008, rett inn i finanskrisen, var det i en liten sidegate på Majorstuen med merker ingen hadde hørt om i Norge.

– Vi var tidlig ute, og en del trodde nok ikke vi kom til å overleve.

En mer eksperimentell lillesøster

Christianne Mediaa Aamodt og medgründer Ingvild Toft Wæhler.

– Grunntanken vår har alltid vært som Vivienne Westwoods velkjente ordspråk «Buy less, choose well», og vi tror og håper det blir viktigere enn noen gang i årene som kommer, sier Aamodt om det å satse med frittstående butikk i tøffe tider for retailbransjen.

– Alt vi selger er nøye utvalgt. Vi ser at kundene våre ønsker kvalitet, kunnskap, personlighet og service, og det vil vi fortsette å etterstrebe og levere.

Hun forteller at vi kan forvente oss en litt større utgave av butikken som de har i dag, med noen nye overraskelser. Den nye butikken på Majorstuen tror de vil bli veldig bra.

– Vi tror Valkyrien blir et etterlengtet tilskudd og løft til nabolaget og gleder oss til å komme tilbake til der vi startet! Filialen på Valkyrien blir en liten og litt mer eksperimentell lillesøster.

– Gjør tøffe prioriteringer

Heaven Scent fører populære merker som blant annet Aesop, Byredo, Diptyque og Santa Maria Novella. Her får man mye spennende innen duftuniverset, fra parfymer og hudpleie til duftlys til hjemmet.

Hva er egentlig hemmeligheten bak suksessen?

– Vi har bygget sten for sten og ville tilby et alternativ til det som fantes av parfymerier – butikken vi selv ønsket å handle i. Vi er en liten aktør med små marginer og vi gjør tøffe prioriteringer hele tiden. Samtidig gjør det at vi er små oss fleksible. Vi er også så heldige at vi har og har hatt fantastiske mennesker med oss på laget – både ansatte og utenlandske samarbeidspartnere.

Mange forbinder nok Heaven Scent med nisjeduft, men Aamodt kan fortelle at selve begrepet nisjeduft er blitt veldig utvannet, og kanskje ikke er så relevant lenger.

– Men etterspørselen etter kvalitets- og luksusduft som skiller seg ut er stadig økende. Det samme gjelder etterspørselen etter kunnskapsbasert veiledning for å kunne ta et godt valg.

Les også: Gucci lanserer sin første unisex-duft, men er det egentlig noe nytt?