Døgnflua som ble en honningkrukke.
Melk & Honning har flere ganger skrevet om Glossier – selskapet som mange mente bare var en døgnflue, men som viste seg å være så mye mer.
Nå verdisettes selskapet til 1,2 milliarder dollar.
Glossier ble grunnlagt som en såkalt direct-to-consumer-startup av Emily Weiss i 2014, og sprang ut fra bloggen Into the Gloss.
Allerede i 2015 hadde selskapet en omsetning på mange millioner med en estimert vekst på 600 prosent innen slutten av 2016 og det samme i 2017. Og bedre skulle det bli. I 2018 doblet Glossier salget med over én million nye kunder.

Selve utgangspunktet for suksessmerket er helt etter boka for direct-to-consumer-startups, skriver Forbes:
Å løse et behov og å fylle en nisje. Å holde produktserien enkel og å fjerne unødvendige valg (merket lanserte med kun fire produkter). Å bruke sosiale medier (hovedsakelig Instagram) for å spre ordet og å bygge en fanbase. Og å gjøre opplevelsen av å handle produktene morsom og Insta-vennlig med affirmasjoner, klistremerker og rosa bobleplast.
Men selve hemmeligheten bak suksessen, mener Forbes, ligger i selskapets egen byline på Instagram: «a people-powered beauty ecosystem».
I fjor pumpet investorer inn ytterligere 52 millioner dollar i merket. Pengene brukte selskapet til å åpne sin andre permanente fysiske butikk, denne gangen i Los Angeles. Tidligere denne måneden ble det kjent at investorer la ytterligere 100 millioner dollar i potten.
Tidligere i år lanserte merket Glossier Play – en extra makeup-kolleksjon spesielt rettet mot millennials og Gen Z.
Hovedbilde: Glossier.
Les også: Hermès lanserer hudpleie og kosmetikk