Barneys åpner egen cannabis-avdeling

Barneys får egen cannabis-avdeling

– Trist, mener norsk rusorganisasjon.

«Snart blir det mulig å ta en matbit på Fred’s før du kjøper med deg litt hasj samme sted som du kjøper Prada-vesker og The Row-gensere. Vel, nesten».

Slik åpner motenettstedet Fashionistas sak om det eksklusive varehuset Barneys som i slutten av mars i år åpner egen cannabis-avdeling.

– Mange av våre kunder har gjort cannabis til en del av sin livsstil

Den 300 kvadratmeter store shop-in-shoppen «The High End» vil ligge i femte etasje på Barneys flaggskip i Beverly Hills. Butikken vil føre upscale cannabis-tilbehør og velværeprodukter med CBD, bedre kjent som cannabis-olje.

Slik vil det se ut. Skisse via Barneys.

Siden 1. januar 2018 har det vært lov å kjøpe cannabis for privatbruk i California med aldersgrense på 21 år.

Barneys kan i utgangspunktet ikke selge cannabis med THC ettersom de ikke har lisens. Det omgår de via et samarbeid med cannabis-selskapet Beboe som storavisa The New York Times har omtalt som «marihuanaens Hermes».

«Jeg er så begeistret for at cannabis-kulturen har kommet så langt at den kan eksistere og føle seg som hjemme i en så prestisjefull kontekst som hos Barneys», sier medgrunnlegger av Beboe Scott Campbell i en uttalelse.

«Barneys New York har alltid vært i front når det kommer til endring i kultur og livsstil. Cannabis er intet unntak. Mange av våre kunder har gjort cannabis til en del av sin livsstil, og The High End møter deres behov med ekstraordinære produkter og service i alle falsetter hos Barneys New York», sier Barneys-topp Daniella Vitale.

«Pott er blitt kult blant de unge»

Barneys tilnærming til den nye cannabis-avdelingen skal være den samme som til varehusets øvrige sortiment.

Det betyr eksklusive luksusprodukter som for eksempel lightere i horn fra italienske Lorenzi Milano, askebeger i skinn og lightere fra Giobagnara, rullepapir i gull fra Shine, custom-made blåste glasspiper fra Siemon & Salzaar samt vintage brukerutstyr. I tillegg vil The High End føre skjønnhets- og velværeprodukter med CBD fra merker som The Good Patch, Vertly, Saint Jane, Foria, Lab to Beauty, Flora and Bast, Tres Monet, Heretic, Malin + Goetz, Body Vibes, Dedcool og Boysmells.

Barneys blir den første store forhandleren til å åpne egen cannabis-avdeling. Men trenden står allerede sterkt i både mote- og skjønnhetsbransjen.

Det gir mening, skriver Fashionista, for en aktør som Barneys å kaste seg på trenden ettersom cannabis er i ferd med å blir en del av velværebegrepet i markeder som Los Angeles og fordi pott «rett og slett er blitt kult blant de unge».

Norsk rusorganisasjon: – Trist

– En svært pengesøkende cannabisindustri har et behov for å nå nye kundegrupper. Det er tydelig at industrien nå retter seg inn mot et pengesterkt marked for å nå nye potensielle forbrukere og øke inntjeningen, sier generalsekretær i Actis – rusfeltets samarbeidsorgan, Pernille Huseby til Melk & Honning.

Pernille Huseby i Actis. Foto: Lene Neverdal/Actis

De synes det er trist at en aktør som Barneys ikke ser risikoen ved å fremme et skadelig rusmiddel.

– Motehuset fremstiller cannabisbruk som glamorøst og «high end». En slik glorifisering og normalisering kan igjen påvirke et større massemarked og senke terskelen for bruk. Det går bra med de fleste som prøver, men vi er bekymret for dem som ikke klarer seg like bra.

Huseby reagerer også på bruk av CBD i skjønnhetsøyemed.

– Selv om CBD ikke er rusgivende, brukes symboler og ord som er forbundet med cannabis som er et avhengighetsskapende og skadelig rusmiddel. Det er en betydelig risiko ved bruk: én av seks unge som bruker blir avhengig, det er økt risiko for psykose og schizofreni samt svekkede kognitive evner og drop out fra skolen, sier Huseby.

Hovedbilde: Barneys New York. Foto: Nicholas Hunt/Getty Images.

Les også: Hva betyr nye lagunen for Bergen sentrum?