Martin Evensen og det norske skomerket New Movementes åpner pop-up-butikk i Oslo

Martin Evensen, Nils Krogstad Wiiburg og Synne Sauar utenfor pop-up-butikken på Fredensborg i Oslo. Foto: Tormod Noreng / New Movements

Det norske motemerket New Movements åpner Oslo-pop-up

Dagen etter at nye og strenge koronaregler for Oslo trer i kraft.

Han vil lage sko på en mer ansvarlig og bærekraftig måte. Nå åpner Kjelsås-gutt Martin Evensen sin aller første pop-up-butikk i Oslo.

I 2018 ble skomerket New Movements grunnlagt med en visjon om en fremtid der mennesker og bedrifter lever i harmoni med planeten. Det vil si mer ansvarlig produksjon, mindre forurensing og mindre avfall, forteller Evensen til Melk & Honning.

– Det var grunnen til at vi startet New Movements i 2018. Vi så en mangel på ansvarlige skomerker som hadde denne visjonen og fokuserte på kvalitet, komfort og funksjonalitet.

Siden starten har misjonen vært å lage sko på en mer ansvarlig måte som tar hensyn til mennesker og naturen, såkalt snill produksjon.

– Moteindustrien står for cirka 8 prosent av de årlige globale utslippene, mens skobransjen står for cirka 2 prosent. Og flere steder i verden minner arbeidsvilkårene i sko- og moteindustrien mer om moderne slavedrift enn en arbeidsplass.

Det er noe alle selskaper bør være bevisste på nå det kommer til valg av leverandører, mener han.

Martin Evensen. Foto: Tormod Noreng / New Movements

Selv velger han utelukkende leverandører og fabrikker som tilstreber lavere klimautslipp ved produksjon og gode arbeidsvilkår for sine ansatte.

– Dette i tillegg til høy faglig kompetanse og stolthet for faget, selvfølgelig, legger han til.

Sirkularitet blir stadig mer populær i motebransjen. I takt med økt fokus på mote for fremtiden er nettopp dette blitt målet for både små og store aktører. Det gjelder også for New Movements.

– Når det kommer til det sirkulære så er det en designfilosofi vi bevisst har valgt fordi det i dag kastes og brennes alt for mange fullt brukelige materialer. Det er estimert at det årlig blir produsert 25 milliarder skopar globalt. Opptil 95 prosent av disse ender senere på verdens søppeldynger. Derfor ønsker vi å benytte gjenbruksmaterialer fra blant annet gamle skosåler i våre sko. Vi designer også skoene slik at vi enkelt kan separere komponentene og gjenbruke materialene i nye kolleksjoner.

Det norske skomerket har også innført pantesystem på skoene sine. Deres første sneaker var designer sirkulært. Ifølge Evensen har «en rekke kunder» benyttet seg av panteordningen på denne modellen. Slik kan materialene brukes om igjen i fremtidige kolleksjoner.

– Som igjen er en måte for oss å bevisstgjøre både bransjen og kundene om at det er fullt mulig å lage kvalitetsprodukter av gamle sko.

Evensen, som har vært på D2s 30 under 30-liste for sin innsats for «å gjøre den forbrukerorienterte gatemoten mer miljøvennlig», er enig i at det er paradoksalt at motebransjen nå går i bresjen for bærekraft når de selv er en del av problemet som en av verdens mest forurensende industrier.

– Det virker dessverre som det er mange innen bransjen som hiver seg på bærekraft som om det var et buzz-ord, uten å egentlig gjøre noe med problemet. Det kunne de gjort ved for eksempel å benytte seg av fabrikker som går over til fornybar energi eller bygger en infrastruktur som kan håndtere produktet etter at dets levetid er over. Det er helt klart paradoksalt. Vi håper at flere ikke bare snakker, men faktisk nå handler for fremtidige generasjoner og miljøet.

New Movements har pantesystem på skoene. Kunder som sender inn sine gamle sko fra merket til pant får 20 prosent på neste kjøp. – Hvem andre motemerker gjør dette, spør Evensen. Foto: Tormod Noreng / New Movements

Som så mange andre ble også Evensen og New Movements rammet av koronakrisen. Planene om å satse på wholesale med ansettelse av en egen selger som skulle hjelpe til med å bygge opp distribusjonen i Norge, Nederland og England ble lagt på is.

– Det har vært tøft for oss som for alle andre. Heldigvis har vi hatt en strategi fra starten av som går ut på å selge direkte til kunde via vår nettbutikk. Andelen folk som ønsker å teste, ta og føle på skoene har økt. Vi får daglig spørsmål fra folk som vil komme innom kontoret vårt på Fredensborg.

Derfor åpner det norske skomerket nå sin aller første fysiske pop-up-butikk – et steinkast unna kontoret.

Timingen, innrømmer Evensen, kunne vært bedre. Pop-upen åpner dørene dagen etter at nye, strenge koronaregler trer i kraft i Oslo for å hindre økt smittespredning.

– Det er ikke den beste timingen, og det har vi tenkt på. Vi signerte kontrakt og har planlagt dette lenge da ting så positivt ut. Vi følger situasjonen tett, og ser at alle andre butikker velger å ha åpent. Så lenge vi følger smittevernregler, tenker vi at dette skal gå bra.

Det norske skomerket er blitt solgt til kunder i over 60 land, og ble lansert via netthandel. Men Evensen tror den fysiske skobutikken fortsatt spiller en viktig rolle.

– Føtter kan være veldig forskjellig fra person til person. Mange kunder vegrer seg kanskje mot å handle sko på nett nettopp fordi det er et must for dem å prøve skoene fysisk for å sjekke passform og komfort. I en fysisk butikk får vi muligheten til å gi et helt annet inntrykk og tilstedeværelse av brandet sammenlignet med hva vi kan i nettbutikken. I tillegg kan vi observere hvordan kundene opplever å gå i våre sko, og få tilbakemeldinger som vi kan ta med oss videre i produktutviklingen.

Nettopp pop-up er blitt en trend som kanskje særlig små aktører satser på – noen som en midlertidig løsning, andre som en pilot og et springbrett for noe mer permanent på sikt i et usikkert marked.

En rekke norske motemerker har åpnet pop-ups i hovedstaden den siste tiden, blant dem Michael Olestad og Elisabeth Stray Pedersen og Envelope1976.

– Pop-up er et spennende butikkonsept som gir oss muligheten til å inviterte kvalitetsbevisste forbrukere inn i vårt univers. Det har lenge vært en økende etterspørsel etter noe fysisk, og vi ønsker å bli enda bedre kjent med kundene våre ansikt til ansikt. Med god avstand i henhold til gjeldende smittevernregler, selvsagt.

– Og ja, pop-up-butikken er en pilot for å teste om vi skal gjøre en større satsing på egen fysisk butikk senere. Så det blir spennende å se hvordan trøkket kommer til å bli i butikken i disse korona-tider.

Regnskapstallene for New Movements viser et underskudd i driftsresultat på nesten minus 1,8 millioner mot rett over minus 400 000 i 2018.

– Det tar tid for et selskap å gå i pluss fordi du investerer først og så kommer omsetningen og overskuddet etterhvert. Å utvikle sirkulære sko med en full europeisk verdikjede krever store investeringer. Målet vårt er å oppnå et positivt driftsresultatet i 2021.

Hvordan skal dere jobbe videre nå i et svært usikkert marked?

– Vi kommer til å fortsette å utvikle våre egne salgskanaler opp mot et internasjonalt marked, hovedsaklig på nett. Samtidig ønsker vi å videreutvikle vår fysiske tilstedeværelse lokalt i Oslo slik som vi gjør med denne piloten.

New Movements pop-up åpner i Fredensborgveien 22 i Oslo fredag 30. oktober.

Les også: Det norske motemerket med ny Oslo-butikk