Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Dårlig nytt for Glossier
Foto: Glossier

Dårlig nytt for it-merket Glossier

Har måttet sparke en tredjedel av de ansatte på hovedkontoret.

Allerede i 2016 kunne Melk & Honning fortelle om Glossier, merket som var på alles lepper. Siden da har CEO Emily Weiss klart å friste investorer fra hele verden til å være med på leken. I 2019 hadde de passert en milliard i omsetning. Med must haves som Boy Brow, Haloscope, Lash Slick og The Balm dot com ser det ut til at merket har entret sminkepungen til folk for godt.

Men nå ryktes det om skjær i sjøen for Glossier. Ifølge New York Times The Cut skal de nemlig ha sagt opp en tredjedel av de ansatte på hovedkontoret.

Les også: Kan skjønnhet bli større enn mote?

Det til tross for at de skal ha klart å sanke hele 80 millioner dollar – 715 millioner kroner – i funding for et halvt år siden.

I en intern mail skriver Weiss at bedriften har gjort noen «feiltrinn» som er grunnen til at 80 personer nå mister jobben.

«I det vi prioriterte et par strategiske prosjekter tok det oss for langt vekk fra det laserfokuset vi er nødt til å ha på selve kjernen i vår bedrift; nemlig å skalere skjønnhetsmerket», skriver hun i eposten.

Ifølge Weiss har de rett og slett ansatt for mange folk. Nå vil de i stedet hyre inn ekstern hjelp i perioder, blant annet til tech.

Emily Weiss, CEO for Glossier. Foto: Selfservice

Salgstallene på nett gikk også ned med 22 prosent denne julen i forhold til julen 2020. Det kan Business of Fashion melde.

En pressetalsperson for merket bekrefter til motebusinessiden at de nå har sagt opp en haug av folk.

Les også
9 serier vi vil binge i sommer

«Dette har vært en vanskelig men nødvendig avgjørelse (…) Vi tror vi havner i en god posisjon for videre og langsiktig vekst etter disse endringene».

Det er forøvrig ikke første gang de har gjort dårlige strategiske valg – eller fått smekk på lanken.

I 2019 lanserte merket Glossier Play, et extra sminkemerke for fest og moro rettet mot generasjon Z. Året etter innrømmet Weiss at lanseringen hadde vært en stor flopp og at tidspunktet ikke hadde vært riktig.

Det var også samme år merket ble called out av tidligere ansatte for å ha rasistiske holdninger. Da måtte ledelsen gå ut med en offentlig beklagelse med en rekke lovnader om endring.

Les også: Beautytrender ekspertene tror vil prege 2022

Siste saker

Mest lest nå
Les mer