Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bilde via Instagram @glossier

Ikke så woke likevel? Kultmerket Glossier anklages for rasisme

Tidligere ansatte krever beklagelse.

Allerede i 2016 skrev Melk & Honning om Glossier, it-merket som var på alles lepper, kinn og bryn. Med basis i bloggen Into the gloss, skrek forpakningene og markedsføringen av 90-tallsnostalgi. Millennials og generasjon Z var kjappe med å omfavne merket. I pressen ble det omtalt som moderne, woke og inkluderende, samtidig som skeptikerne lurte på om det kun ville være en døgnflue.

De tok feil; I fjor ble Glossier verdsatt til 1 milliard dollar. Grunnlegger Emily Weiss hylles for sin teft og sitt talent innen business, blant annet havnet hun på Forbes 30 under 30-liste.

Men nå ser det ut til at Glossier ikke er like woke og inkluderende som man kanskje skulle tro.

Les også: Amerikansk skjønnhetsgigant avslørt: kaster eller ødelegger produkter

Åpent brev til Glossier-ledelsen

Tidligere ansatte har gått sammen om å forme gruppen Outta the gloss, med en tilhørende Instagram-konto som per nå har i underkant av 10 000 følgere, skriver motenettstedet Fashionista.

I et åpent brev til sin tidligere arbeidsgiver skriver de at majoriteten av de ansatte på lavere nivå er multikulturelle, -etniske eller identifiserer seg innenfor LGBTQI+. Dette reflekteres ikke i ledergruppen, der det absolutte flertallet er hvite.

I situasjoner der ansatte ble utsatt for rasistiske eller diskriminerende uttalelser fra kunder, opplevde flere at dette ble fullstendig ignorert fra HR og ledelsens side. Fokuset lå i stedet på at kunden skulle forlate stedet med et positivt syn på Glossier, gjennom rabatter eller andre kompensasjoner.

Flere av de multietniske ansatte skal også ha vært kritiske til det snevre utvalget av nyanser på produktene, i tillegg til at fargeutvalget var lite flatterende. Dette førte utelukkende til at de fikk dårlig tilbakemelding på sine årlige medarbeidersamtaler.

Videre i det åpne brevet heter det at det er tydelig at et selskap startet av en kvinne «ikke er til hinder for rasisme». Det kan heller ikke unnskylde anti-blackness og en arbeidskultur som i det store og hele behandler de ansatte som bruk og kast, skriver de.

Mener tilsvaret er «en fornærmelse»

Gjengen bak Outta the Gloss kommer i et nytt innlegg med en rekke krav til Glossier. I en liste som går over flere slides på Instagram-posten krever de blant annet at ledelsen skal komme med tiltak som fremmer multietniske sine stemmer i firmaet på alle nivåer, anti-rasistisk kursing samt fullstendig åpenhet hva gjelder lønn blant de ansatte.

De krever også at ledelsen skal anerkjenne anklagene og komme med en offentlig beklagelse.

I etterkant av dette skal grunnlegger og daglig leder Emily Weiss ha gått ut på selskapets blogg med en unnskyldning til de tidligere ansatte. Hun lover også at de skal skjerpe seg og endre praksis.

Dette tilsvaret kaller Outta the Gloss for «fornærmende», «utilstrekkelig» og «performativ» i en oppfølgingspost på Instagram.

Glossier valgte deretter å poste en unnskyldning via sine sosiale medier, som samlet har millionvis av følgere. Der anerkjenner de blant annet at de har feilet i det å skape et inkluderende og trygt arbeidsmiljø. De lister deretter opp en rekke endringer de vil igangsette fremover, blant annet en «no-tolerance policy» når det kommer til kunder som diskriminerer de ansatte.

Per nå ha ikke Outta the Gloss svart offentlig på Glossiers siste utspill, men de har gått ut på Instagram og fortalt at de kommer til å gjøre det.

Les også: Fenty Skin-produkter videreselges for tusenvis av kroner

Siste saker

Mest lest nå
Les mer