Det danske motemerket Designers Remix gjør store endringer

Store endringer for dansk motemerke

– Jeg håper og tror at bærekraft vil bli en stadig større del av moteindustrien i de kommende årene.

Under den danske moteuka forrige uke inviterte Designers Remix til event såkalt off schedule – en fashion talk om bærekraft med kreativ direktør Charlotte Eskildsen i spissen etterfulgt av en FW19-presentasjon og -installasjon.

Det hele hadde fått navnet «From Waste to Warderobe» – i tråd med Designers Remix’ nye identitet som ble annonsert tidligere i år som «en bærekraftig transformasjon av merket».

Melk & Honning tok en prat med Charlotte Eskildsens om veien videre, bærekraft og Gen Z.

Charlotte Eskildsen. Foto: Sarah Buthmann

Hvordan vil den nye identiteten til merket komme til uttrykk utad – og hvordan vil den prege fremtidige kolleksjoner?

– Den nye brand-identiteten kommer i forlengelse av den bærekraftige transformasjonen som vi er i ferd med å gjøre i Designers Remix. På tross av at vi gjør store endringer hva angår vår produksjon og bærekraftige tilgang, er det det viktig for oss å understreke at vi holder fast ved vårt design-DNA. Vi vil fortsette å ta utgangspunkt i vår arv samtidig som vi tar fatt på et nytt kapittel som innebærer en ny brand-identitet og store bærekraftige ambisjoner.

Vil den nye identiteten skape en ny målgruppe for dere, tror du?

– Det er ingen tvil om at Gen Z er veldig interessert i bærekraft og vårt sirkulære initiativ. Spesielt er vårt «Preloved»-konsept populært blant de helt unge. Generelt tror jeg bærekraftighet snakker til en kvinne som våger å gjøre et valg. Hun søker et bærekraftig alternativ hvor hun fortsatt ser flott og fasjonabel ut. Vi henvender oss til hun som ikke vil være bærekraftig på «mindfullness»-måten, men på en minimalistisk og moderne måte. Jeg kaller det «modern sustainable».

Er det nye retningen også en måte for dere å fornye dere på i møte med økt konkurranse både hjemme og internasjonalt?

– Vi skaper bærekraftig mote fordi vi lever og ånder for det. Mannen min, Niels Eskildsen, har via sitt verv som formann for Global Fashion Agenda hatt en årelang interesse for og innsikt på området. Så det er absolutt ikke på grunn av internasjonal konkurranse at vi går inn i bærekraft, men utelukkende fordi at dersom vi ikke gjør noe nå så har ikke våre barns barn rent drikkevann i krana.

Hva betyr bærekraft for deg? Og hvor viktig tror du bærekraft vil være for brands i årene som kommer?

– For meg er det utrolig motiverende å rydde opp i naturen og gjenbruke allerede eksisterende ressurser. Da Designers Remix først ble grunnlagt for 17 år siden var nettopp det utgangspunktet for merket. Vi ville bruke overflødige stoffrester og overbestilte metervarer fra andre designere for å på den måten utnytte de eksisterende materialene fullt ut. Det er faktisk denne starten på vår reise som er grunnen til at vi i sin tid fikk navnet Designers Remix. Jeg håper og tror at bærekraft vil bli en stadig større del av moteindustrien i de kommende årene. Dette er spesielt viktig ettersom over 80 prosent av alle klær som produseres enten havner på søppeldynger eller forbrenningsanlegg. Det er derimot kun 1 prosent som blir gjenbrukt til nye klær. Det er vi nødt til å reagere på. Jeg synes Robert Swan-sitatet «The greatest threath to our planet is the belief that someone else will save it» er essensielt ettersom det er så viktig at vi tar det nødvendige ansvaret for miljøet – både som brand og forbruker.

Fra Designer Remix’ talk under moteuka i København. Fra venstre modell og miljøforkjemper Arizona Muse, Designer Remix’ Charlotte Eskildsen og CEO ved Global Fashion Agenda Eva Kruse.

 Som en del av den nye strategien sier dere også nei til både pels og skinn – hva er bakgrunnen for denne avgjørelsen? 

– Jeg mener at å bruke pels og skinn ikke er forenlig med de bærekraftige valgene jeg ønsker å ta i Designers Remix. Hvis vi oppriktig mener at vi har et ansvar for miljøet, har vi også et ansvar for dyrene som lever i det. Jeg synes ikke kreativiteten vår begrenses av det nye tiltaket, de vil bare ikke lenger peke oss i retning av skinn og pels.

 Fortell litt om FW19-kolleksjonen med stikkord som resirkulering og dekonstruksjon i fokus? 

– FW19-kolleksjonen er inspirert av å bruke det vi kaster – i form av overskuddsmaterialer eler plastavfall – til å skape mote. Den drivende faktoren er å rydde opp i naturen og å bruke allerede eksisterende materialer. Det er en svært teknisk prosess som gir liv til en feminin kolleksjon bestående av voluminøse skuldre, kjoler og power suits. Den tar oss med på en reise tilbake til tidene med «Dynastiet» hvor plaggene er oppkalt etter Fallon, Krystle og Alexis. I 1980-årenes oljeindustri var den maskuline silhuetten dominerende, men vi har tilpasset den til den moderne kvinnen med en bærekraftig vri på «big business». Dekonstruksjon og resirkulering er også en stor del av kolleksjonen, og kommer til uttrykk i styles som dobbeltspente frakker, skulpturelle jakker og skreddersydde dresser i materialer som resirkulert polyester, bomull og ull. Vi har også en kolleksjon som heter «Preloved» – et tiltak som har som formål å forlenge levetiden til gamle Designer Remix-styles fra tidligere sesonger.

Hva er planene videre for merket i 2019?

– Vi har satt oss et ambisiøst mål om at vi i 2020 vil være en bærekraftig champion. Vi begynte å jobbe med bærekraftige tiltak allerede i 2017, og ble i forlengelse av det en del av «2020 Circular Fashion Commitment» innledet av Global Fashion Agenda. Vi begrenser oss dog ikke til sirkulær mote, men jobber minst like mye med å bruke de beste bærekraftige materialer. Derfor utvikler vi hele tiden nye kreative ideer for å utfordre vår tradisjonelle måte å tenke og å jobbe på slik at vi kan skape en ny norm. Vi vil skape mote som ikke går på bekostning av vårt miljø- og samfunnsansvar. Vel og merke uten å gå på kompromiss med vårt design-DNA. Derfor kan man forvente å oppleve masse nye og spennende materialer i fremtiden.

Hovedbilde via

Les også: Mathilde Torp Mader om arven etter Malene Birger