Samme dag som lanseringen av norsk nettbutikk.
Fokuset på bærekraft er sterkere enn noensinne, og både merker, motehus, kleskjeder og designere tar grep for mote for fremtiden.
Nå slipper den svenske kleskjeden Weekday sin nyeste såkalte Limited Edition kolleksjon. Den er laget i 100 prosent resirkulerte materialer, og er et samarbeid med Recover.
– Kolleksjonen er et kombinasjon av moderne workwear og klassisk sleepwear, og hyller det at vi alle har makten til å endre samt ta bærekraftige og aktive valg, sier Alice Sculman, designer hos Weekday.
Prosessen med å lage kolleksjonen starter med post-industriell bomull som blir samlet inn og fargesortert slik at ingen omfarging er nødvendig. Bomullen blir så revet til fiber og mikset med resirkulert polyester laget av resirkulerte plastflasker. Det skal spare både energi, CO2, kjemikaler og vann samt forhindre at plastflaskene ender opp på søppelfyllinger eller i havet, hevder kleskjeden.
– Sammen med Weekday vil vi pushe grensene for tekstiler med lavt miljøfotavtrykk. Dette samarbeidet er et eksempel på hvordan vi kan skape nye, mer bærekraftige materialer slik at forbrukerne kan gjøre bedre valg og ha en positiv innvirkning, sier Hélène Smith, Business Developer hos Recover.
Kolleksjonen kommer samme dag som den svenske kleskjeden lanserer sin norske nettbutikk.
Les også: Først sa de nei til pels, nå kutter det britiske luksusmotehuset plast
Se den nye kolleksjonen her:
Hovedbilde: Weekday.