– Har troen på at hun kommer til å gjøre en megakarriere internasjonalt, mener modellagenten til Gullseth.
De siste årene er vi blitt godt vant til å se norske modeller figurere i store, prestisjetunge sammenhenger utenlands. Noen av dem har til og med havnet på topplistene blant årets største internasjonale modeller.
Balenciagas designer Demna Gvasalia er blant de som virkelig har lagt sin elsk på nordmenn. I 2019 hanket han inn Jenny Sinkaberg, Sunniva Vaatevik og Stine Omar til å gå på catwalken under moteuka i Paris. September samme år var det den norske it-boyen, modellen og kunstneren Inti Wang som fikk gå visningen.
Tidlig i vår var det den internasjonalt anerkjente kunstneren Yngve Holen som var hanket inn til Balenciagas apokalyptiske visning.
Les også: Det franske luksusmerket har hanket inn ekte parisiske par til ny kampanje
I oktober var det det nok en gang tre norske fjes å se hos Balenciaga; Maria Gullseth, Inti Wang og den Berlin-baserte modellen Liam. Denne gangen hadde pandemien lagt sine begrensninger på det hele. Den kreative lederen hadde derfor valgt å presentere kolleksjonen i form av det som kunne minne om en musikkvideo.
Nå følger Gvasalia opp med å booke Wang og Gullseth nok en gang.
Denne gangen har den tidligere Vetements-designeren valgt å vise frem AW’21-kolleksjonen som om modellene er karakterer i et dataspill. Dette har fått navnet Afterworld: The Age of Tomorrow og skjer i samarbeid med det elektriske bilmerket Polestar.

Modellagent: – Har troen på at hun kommer til å gjøre en megakarriere internasjonalt
Amar Faiz er grunnlegger av det Oslo-baserte modellbyrået Idol Looks og i-D Studio. Han har nå Balenciaga-gjenganger Maria Gullseth i modellstallen.
– Maria har et unik utseende og Demna er ganske opptatt av unike personligheter og sterke karakterer, forteller han til Melk.
Faiz mener Balenciaga er en fantastisk start.
– Men det er kun begynnelsen for Maria. Vi har veldig troen på at hun kommer til å gjøre en megakarriere internasjonalt, fordi i dag handler det mer om personlighet og karisma enn å være just another pretty face.
Les også: Forklarer hvorfor han lagde «Ikea-veska» til 20 000 kroner