Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Balenciaga viste sin nyeste kolleksjon under moteuken i Paris
Kourtney Kardashian, Kim Kardashian og Kanye West på Balenciaga-visningen i Paris. Foto: Pierre Suu/Getty Images

7 høydepunkter fra Balenciaga-visningen

Oversvømte catwalken og første rad.

Moteuken i Paris går sin vante gang, til tross for at virusfrykten kaster skygger. Søndag viste Balenciaga, med kreativ leder Demna Gvasalia i spissen, sin AW20-kolleksjon som av internasjonal motepresse beskrives som apokalyptisk, men av designeren selv som bare «en hyllest til mote».

Her er høydepunktene fra visningen:

Oversvømte front row

I stummende mørke fikk publikum streng beskjed om ikke å gå nærmere enn tredje rad, skriver The Guardian. Grunnen var enkel: De første radene stod, i likhet med catwalken, under vann. Det var selvsagt ikke tilfeldig, men brukt av Gvasalia som et symbol på den pågående klimakrisen.

https://www.instagram.com/p/B9MJAfUpzmc/
Apokalypse nå

Som det å på bibelsk vis oversvømme catwalken og de to første radene ikke var nok, var både soundtracket, som av Vogue beskrives som «uutholdelig», og de digitale skjermene i taket, der illevarslende omen som Hitchcock-aktige kråkeflokker, flytende lava og slikkende flammer rullet over, brukt som virkemidler for å bokstavelig talt male fanden på veggen.

At de 14 første looksene i kolleksjonen var helt sorte, var ikke akkurat med på å lette stemningen. Det var heller ikke dommedagsaktige innslag som det fryktede symbolet for «ingen dekning» samt USB-kabler hvis eneste post-apokalyptiske bruksområde er å holde oppe hestehalen.

– Apokalypse? Nei, det var en hyllest til mote, sier Demna Gvasalia til The Guardian. Han beskriver selv kolleksjonen som «den mest Demna til nå».

Power dressing

Det spanske motehusets absolutte signatur. Denne gangen på power dressing og skuldre så store at Vogue mener de vil holde selv coronaviruset på avstand…

Men også kjolene som lukket visningen får mye oppmerksomhet. Sistnevnte kaller det «evening streetwear» og «all-inclusive galla-kjoler» designet ifølge show notes for å være «second skin» som kjoler, leggings, sko og hansker – alt i ett.

Norsk på catwalken

Det er ikke første gang Balenciaga-sjefen sverger til street-casting. Det går godt overens med at han gjerne designer på grunnlag av nettopp hva han ser på gaten. Denne gangen er intet unntak, og blant modellene som gikk nedover catwalken, med vann opp til anklene, var norske Yngve Holen.

Den norske kunstneren er ikke fremmed for å samarbeide med det spansk-franske luksusmotehuset. I 2017 var hans Cake blant de utstilte verkene da Balenciaga gjorde en takeover på den stengte kultbutikken Colette i Paris.

Yngve Holen på catwalken for Balenciaga. Foto via Instagram
Balenciaga FC

– Fotballspillere og prester var det jeg vokste opp med i Georgia, sier Gvasalia til Vogue.

Les også
Arrangerer Designfestival Skøyen

For AW20 skapte han derfor like så godt den fiktive Balenciaga Football Club bestående av draktsett med trøye, shorts og strømper for ekte FKW.

En ny klassiker

Balenciagas Classic bag er nettopp dét – en klassiker. Tidlig 2000-tallets It-bag er i anledning sine 20 år retolket for en ny generasjon. Resultatet er Neo Classic som allerede spås å bli det nye store.

Bonus: Sterk backstage

Kanye West, Kim Kardashian og Kourtney Kardashian – de to sistnevnte i matchende latex-antrekk signert Balmain – satt front row, eller i alle fall på den første raden som ikke stod under vann. Etter visningen dukket de opp backstage for å gratulere designeren – sammen med blant andre Anna Wintour.

Alle runway-bilder: Estrop/Getty Images

Les også: Her gjør «momager» Yolanda Hadid comeback på catwalken

Siste saker

Mest lest nå
Les mer